AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.054

"P" och handbroms

Visa användare
57
.ville.
525tds -94
Varför finns det en handbroms när det finns ett P läge på växellådan?

No turbo shit, just real V8 power!
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Hmmmmm.....funderingar: Om de vanliga bromsarna slutar funka kan det ju vara bra med en "nödbroms". Tror inte du vill slänga i "P-läge" i 120 blås :-))))

jonaz_
för man ska kunna göra handbromsvändningar såklart!:)
sebbe_bmw
Allvarligt.. Man skall väl dra den för att inte belasta lådan så mkt om man står i ngn brant backe eller nåt.. Jag använder den aldrig men men...

Sebbe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sebbe: dubbel säkerhet använd alltid handbromsen,
den kärvar ihop annars så småningom och kan strula vid bes. om du har kvar bilen så länge :)
Och som sagt en nödbroms är det ju och då är det ju bra om det är lite bett i den vilket det inte blir om
den inte används.

MVH
Hasso
Hasso: det INGÅR i resp. inspektion att smörja upp handbromsen.... det gör väl alla BMW meckar då får man förmoda......
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Ett mycket hett tips är att aldrig hänga en automatbil på P-läget! Bland de dummaste saker man kan göra. P-läget går lätt sönder, stiftet som låser utgående axeln går av och bilen rullar i väg.

Är det aldeles plant där man parkerar så räcker det med P-läget, minsta lutning och man skall dra handbroms först.

Stämmer som hasso säger att handbromsvajrarna rostar fast i sina höljen om man inte använder handbroms, så man skall inte slarva med detta.
NR
120
NRW
330xiA Touring -01
Jag råkade ut för en skräckis med min gamla
Rover SD1, som har ganska sliten låda.
Tankade vid en mack som hade rätt kraftig lutning
vi pumparna. I med "P". In och betala. Ut igen
och bilen borta! Hade rullat iväg rakt över en gata
och stannat mot en trottoarkant. Ingen skada skedd
men många "om" for genom huvet.
Alltid handbroms i vid lutning sedan dess.

nrw
sebbe_bmw
Hasso:
Frågan är ju om man har kvar den så länge... =) Men visst i backar och sånt rycker man ju den men i garaget är det ingen mening tycker jag!

J.L: Mkt väl talat!

God natt
Sebbe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
G-M:Det kan du nog drömma att dom gör:)).Om det går två vintrar mellan insp.så sitter den fast eller kärvar om du inte har använd den.
Men egentligen så är det så att handbromsens trummor
rostar om man inte använder den, och då förlorar man friktionen, vilket ger dålig handbroms.

MVH
Hasso
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Min 735iA var besiktigad med anmärkning på handbroms. Jag plockade ner för att kolla vad som var galet, handbromstrummor sönderrostade, handbromsbelägg slut, bromsbelägg bak slut. Som tur var hade vajrarna inte rostat fast i alla fall.

Handbromsen hade nog inte varit använd på många år. Bara att byta hela klabbet, men nu fungerar allting perfekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.