AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
45.931

Trim box 320d -06

Sida 2 av 5
Ur
184
Urma
118d -08
Herr.Bayer, du får nog läsa på mer innan du uttalar dig om boxar! Du säger att en box bara ökar bränsletrycket och på så sätt ökas effekten. Stämmer inte säger jag, motsatsen kan bevisas. Det är ju bra att du är nöjd med Vtech men sprid inte dynga över boxar innan du ej är påläst om dem!
3M
718
3MW
E36 Ti
urma: tänkte prcis skriva det du skrev =)

Ghost rider: jag har inte sagt att du ska var missnöjd eller nöj med vtech! jag menar bara att jag är trött på kommentarer som: de är bäst de kan sin grej mm mm. FÖRKLARA istället för TS varför de är bättre oh varför de är bättre än andra.

Herr.bayer: du kan få unika program hos tekniktema, det vet jag ;) de annpassar filen till bilen och vad du övrigt har gjort med den så att allt ska lira ihop. Han som programera filen i bilen förklara oxå vad som händer. gällande "skit boxar" vtech säljer oxå de. och kan du bevisa att vtchs trim är bättre än nån annans?? finns det papper på det? och visst har man läst i flera trådar att vtech tagit ut för mkt effekt så att bilen inte klarar av det.

He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Urma och 3MW: Ni två tycks ju vara jättekunniga, då kan ju ni ta och förklara vad som är så bra med en box på en så ny bil med PF? Ökar inte en box diesel trycket så för att öka på effekten så hoppar jag från balkongen. Ni tror väl inte på fullaste allvar att en box är bättre än en programerad bil direkt i styrenheten än indirekt så som en box gör och manipulerar signalerna till styrboxen? En bil kan ju inte köra på 2 program och då måste signalerna gå in via boxen för att manipuleras och sedan föras vidare till styrboxen. Varför tror ni man T-kopplar dyngan?
Och visst faaaan är det dynga när du ska hålla på ställa in boxen så bilen inte "klipper" pga att mottrycker common rail röret blir för högt! Det är ju knappast det skonsamaste för en bil, pytsa in mer diesel för att öka effekt.

Som jag skrev också pojkar, jag påstod inget om Tekniktema då jag aldrig hört talas om dem och kan därför inte uttrycka mig om dem. MEN det var inte poängen, utan jag gav ER svar på varför Ghost Rider alltid rekomenderar dem. Om ni tar och söker lite så kan ni se vad han har åstakommit med tex sin förra 120d med original 163hk. Det kan ni fet glömma att någon annan kan göra.

3MW: Det är klart som fan att företaget måste ta hänsyn till alla dina modifikationer på bilen, om så bara avgassystemet är bytt så ska det tas hänsyn till vid programeringen. Men du tycks inte kunna läsa mellan raderna som man fick lära sig att göra i skolan.
Jag skrev att JAG fick stå bredvid och peka på minsta jävla detalj som jag ville ha i egenskap till min fil. Den filen är bara framtagen till just mig.

URMA: Det påstås INGENSTANS om att Vtech ska vara bättre eller sämre. Vi som kör med Vtech rekommenderar för att vi har sett vad killarna kan göra och vi kör på deras grejer. Dem har benkoll på hur långt man kan gå innan det ballar ur.

Så ta ni och sök lite på forumet istället för att öppna nya trådar för där finns ett antal att läsa med både för och nackdelar vad gäller boxar och recensioner från diverse trimfirmor.

"Riktiga män kör diesel"
Urma: det finns en uppsjö trådar på nätet som "sprider dynga" om boxarna. Kanske betyder det att du borde ta lite intryck av de med empiriska kunskaper? Visst klarar sig en hel del utan problem men vill du åka omkring med vetskapen att du sotar igen filtret helt och att rätt många haft problem med boxade bilar? Jag, som många andra har kört omkring med det på en bil utan dpf. Vid fullgas la den svarta lakritsremmar efter sig. Tror du att det har en positiv eller negativ inverkan på dpf?

Kom igen nu, att Vtech rekommenderas är för att folk är nöjda. Jag betalar fullt pris hos dem som säkert alla andra som rekommenderar dem. Testa först och klaga efteråt är mitt tips. Det är det jag gör när det t ex gäller "trimboxar". Jag tyckte själv det var svårt att få överblick över tuningmarknaden när jag skulle fixa min bil och ger därför tips och råd för att hjälpa dem som är i samma situation.

Fördel som jag ser det med Vtech
* dyno före och efter
* individuella program där beställaren kan få det beställaren vill. Vill man ligga högt i trimningsgrad så gör de det. Vill man ta bort dpf så ordnar de mjukvara som klarar cat delete etc, etc
* du får enhet för att ladda in tuning fil och original så du kan byta själv
* möjlighet att få olika tuningprogram, t ex en extrem och en mer normal
* nationellt bolag med nationell support + internationell utveckling av programmen

Nackdel
* De har blivit så populära så det kan vara svårt att boka upp dem...
Allroad,
En fråga i största allmänhet. Hur kan man få individuella filer på plats i Sverige om utvecklingen är i Polen? Känns som det ena utesluter det andra, såvida inte dom customiserar de unika filerna (ägarnas önskemål) i Polen.
Ni som varit där, har ni koll på det?

Flåklypa
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Urma förklara gärna vad en Box gör mer än höjer trycket?
Herr.bayer du har rätt o du vet du:)
carl530
V-tech har en kille i sverige som gör modifieringar för svenska marknaden.

Han sitter i Trosa / Järna.

Han fixade bort mitt PF filter samt har hjälpt Många andra som har haft "dåliga" trimfiler från andra.

Han / Dom har dessutom bmw org diag .

Tror knappas Tekniktema vet vad dom håller på med, jag har försökt ringa dem flera gånger , utan svar.
Får bra kryptiska svar på mail.

Skulle ALDRIG trimma hos dem eller liknande hobby företag då kan jag lika gärna själv beställa en DVD från Ebay med program och hoppas på det bästa..

Ur
184
Urma
118d -08
Herr.Bayer, ställa in boxen? Hört talas om själv justerande boxar? Hört talas om boxar som höjer turbotrycket? jag är nog mer orolig för växellåderas med 495nm än defekt partikelfilter med box! Kom igen om 10år då kan prata om empiriska kunskaper!
Flåklypa: som jag förstått det så utvecklas verktygen och anpassas i Polen. Det jag menar här är mjukvaran som används för att mappa bilen och RTS:en. Den mjukvara de har idag är klart bättre än det de hade för 1 - 2 år sedan. Nu ställs t ex vrid/varvtalsområde/växel. I mitt fall har det inneburit att det "durrande" jag hade i drivlinan är borta. Denna mjukvara används sedan av Vtech i Sverige för att göra de helt individuella mapparna.

Carl530: kommentaren om BMW DIS för att läsa av felkoder i detalj är en bra punkt. Inte alla tuningfirmor som har det.

Urma: du kan få ett par boxar jag har liggande. Tyvärr har jag inget nytt partikelfilter att skicka med...
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Hur höjer en box turbo tryck om den bara är inkopplad på commonrail röret?
Jag köpte faktiskt en Box först, kopplade in den, provkörde, kopplade ur den, ringde V-tech! Visst hände de kanske lite mer men nej den gick inget vidare och rök svart!
Men du får göra precis hur fan du vill jag bara rekomenderar v-tech före Box då
jag testat båda delarna och märkt skillnaden vilket inte urma värkar gjort med tanke på hur dåligt han säger att det är!?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Urma: Hur har du tänkt att en box som enbart kopplas commonrail röret ska kunna justera turbotrycket?

Tillåt mig le en smula.

-------
//Lövet
Jag har en box från Dieselspeed som man kopplar till både common rail + boost och det finns några till, t ex ProMotecs plusboxar. Dock är det rena möget jämfört med en ommappning + skjuter en hel del koder... Effekten kom som en ketchupflaska som alla andra boxar jag provat, det blir en helt annan karaktär på motorn samt effekten nådde väl upp till hälften av vad ommappningen klarade av.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Urma: Helt ärligt, du som "kan" så mycket om boxar. Kan du vara så vänlig och förklara hur en box funkar som justerar turbotrycket genom att koppla den till CR rörets anslutning? Hade varit mycket intressant att få lära sig nåt nytt om boxar i så fall.

Det finns boxar som som du justerar själv och det finns digitala boxar. Jag har testat både det ena och det andra. Slutresultatet blev att även om digitalboxen har 9 olika lägen så kan du ALDRIG köra den på läge 9 normalt, så vad är vitsen med att ha 9:e läget? Det som händer i en nyare bil med CR och PF är att trycket blir så högt att bilen "klipper" då trycket blir för högt. Så jag fick hålla på och sänka mig tills bilen klipper vid 4000 varv, då var jag nere i läge 6 och ändå kan jag inte varva mer än 4000 varv för den kommer klippa. Är du glad på gasen i det läget o gasar på flera växlar så klipper den sen vid 3500 varv. Så om en box levererar från 177hk original och ska ge 220hk med box och du måste köra på läge 6 för att bilen inte ska klippa, då har du fan inga 220 hk kan jag lova dig, snarare 190hk! Så en box funkar urusellt på en nyare BMW eller annan modell med PF. Bortkastade 4000-6000kr beroende på box.

Köpte en box till farsans bruks bil, Audi A4 1,9 TDI med manuell justering av dieselbox. Där kan du vrida upp den tills du hör motorn börjar dö, då vrider du tillbaks den för att ställa in den. På så sätt kan du själv styra trycket och en box funkar mycket bättre på bil utan PF.

Så kom inte här och snacka massa dynga när du inte mappat bilen själv utan sitter o snålar med pengar på en premium bil som BMW genom att köpa en diesel box och sotar igen PF och bolmar varje gång du gasar..
En ren mappning i programvaran på styrboxen styr både insprutning, tryck, turboladdning osv osv. Du kan dessutom ställa in hur mycket vridmoment och effekt du vill ha på VARJE VÄXEL och hur du vill att den ska bete sig på varje växel. Det kan du ALDRIG göra på en box och det kan du glömma att någon från Tekniktema (Biltema) fixa för dig. Är inte 5900 kr värt på en ren mappning från ett riktigt seriöst företag som Vtech?!!
Så kom gärna med kommentarer och inlägg då du har fakta som håller, för just nu luktar det en jäkla massa skit från dina inlägg då det är vad du får ur dig.
Kan tala om för dig att en växellåda håller lika länge för dig som har box som för mig som har mapp och jag känner mig tryggare med mina effekter för jag kan själv välja hur mycket vridmoment jag vill ha på varje växel och då lägger man inte 495Nm på 1an eller 2ans växel om du har lite innanför pannbenet.
Kom du till mig istället när du får punga ut 8000-10.000 för din PF och jag fortsätter att köra med min mappade bil som kostar nån ynka tusenlapp mer och styrs direkt av min styrbox än manipulerar signalerna från en dieselbox.

"Riktiga män kör diesel"
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Hehe..det var ord och inga visor!

Byta upp sig? Till vad då?
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Ett tillägg också...Urma, 3MW och ni andra box människor/snåljåpar som vänder er till Teknik(Biltema)tema

Om du/ni testar att köra på Vtechs mapp och jämför det med en sketen box, och du/ni inte kommer och säger att Vtech mappen är MYCKET bättre än din box eller Tekniktema, så kan jag hugga huvudet av mig och låta killarna spela VM med den i Sydafrika om 1 vecka under en hel månad.

"Riktiga män kör diesel"
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Herr.Bayer, jag är helt på din sida men fan de är ju inte bra för pumpen att hetsa upp sig sådär! vill dom köra med sketna boxar låt dom göra de, vi har ju försökt tala om vad det är som är bäst... men men!

Men om du nu ska vara boll i vm kan du inte rulla sveriges väg då=)
När det gäller RTS:en så är det inte V-tech som utvecklar den.

Flåklypa
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Flykåpa: Stämmer, en sådan enhet tillverkas till väldigt många trimfirmor som stödjer sådan typ av mappning och själva enheten i sig kostar inte många hundralappar att köpa egentligen, så man behöver inte stirra sig blind på enheten utan vad den matas in med för innehåll.

Corzair: Hehe de e lugnt, jag är bara så trött på när folk här sitter och gissar sig till svar och har mage att kritisera andra, samtidigt som dem själva sitter och snålar med 1-2 tusenlappar på sin dyra BMW istället för att köpa en mappning och låta en välrekomenderad firma göra jobbet. (Det betyder INTE att det MÅSTE vara Vtech).
Men det är deras ensak vad dem väljer så länge skitsnacket luktar åt annat håll än här.

Hehehe VM boll kommer jag aldrig att vara för så säker är jag på mitt påstående ovan :)) Vad Sverige behöver är att våga svälja sin stolthet och plocka fram huvudet som är nergrävd djupt i sanden och göra som flera andra landslag gör, satsar på en bra utlänsk tränare som vet hur man tränar ett lag och väljer spelare som är ute i Europas ligor istället för träbenen som spelar i Allsvenskan. Spelar man Allsvenskan och inte kommer inte vidate ut därifrån så säger det en del om kvalitén och klassen på spelare :) Tyvärr håller den undermåttlig klass och det säger sig en hel del när 200.000 slutat gå på matcherna från förra året :)))
Ha de gött allihopa, även ni som fått min beska kritik :)

"Riktiga män kör diesel"
Håller med Bayer här.
Det viktiga är vad bilens styrbox får för program. Och en dieselbox kan aldrig mäta sig med en korrekt utförd mapp. Det är knappt den kan mäta sig med en dåligt utförd mapp....

Sedan är det förmodligen ingen här som vet hur en bra mapp konfigureras. Det som gör att ett företag är bra eller dåligt är ju upp till brukaren att avgöra. Ofta handlar det om bra prestanda, bra tillförlitlighet och bra bemötande hos trimleverantören och v-tech verkar ju lyckats bra i detta hänseende. Därmed inte sagt att dom är de enda.

Flåklypa
Ghost Rider
Jag är nog en av väldigt få som testat det mesta inom boxar/mappning och kan då direkt säga att finns ingen möjlighet att man man få en bil att gå lika bra med box som med en rejäl mappning

tyvärr finns det många lite mer oseriösa tuners ute i detta avlånga land som tycks tro att dom vet va dom gör
anser att dom förstör rycktet för dom som trimmar seriöst
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.