AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
45.930

Trim box 320d -06

Sida 1 av 5
Någon som har erfarenhet av alla dessa trim boxar till diesel motorer?

vad ska man ha?
märker man skillnad på effekt/vrid?
bränsleförbrukning?
Pris?
är det värt pengarna?
3M
718
3MW
E36 Ti
Jag kör själv på min 525d (177hk) en box från tekniktema, jätte nöjd med boxen.

Du kommer att märka skillnaden om du kör mot en ex 325d före och efter installationen brukar man säga.

Pris 2600-2800:-
Ja du märket på vridet (bilen behöver inte vxl ner hela tiden i stads trafik)
Förbrukningen minskar, men knappast att man kör lugnare när man trimmat bilen :D
Ja det är värt pengarna

Skicka powerpost om du vill ha mer info.
Bayer_Aleks
Jag har en Vtech Powerbox till salu om du har en 177 hk motor
pl
18
plos
520 da touring-11. Volvo V70-00. Ford Thunderbird -64. Chrysler Voyager. Volvo 240 glt.
Provade kcr på Volvo dieseln jag hade, funkade utmärkt. Köpte en från Trimteknik.se till min 535d, common rail sensorn packade ihop, så se upp!! Köp inget sån't skit! som att kasta pengarna i sjön.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
plos: Du e typ 3 månader sen med svar :)

"Riktiga män kör diesel"
Visa användare
173
bmw Alb
BMW 745d e65 2005
tekniktema kan trimma genom obd 3975 kr ecuflash = nån som testat på sin disel bmw ???
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Alb: Du kan ju testa det...billigt o bra ju! Så kan du återkomma med slutresultat.

"Riktiga män kör diesel"
3M
718
3MW
E36 Ti
Jag ska köra ecuflash från tekninktema på torsdag om jag får tillbax bilen från plåtverkstaden. annars får det bli nästa vecka!

En utav mina kunder körde det på sin 320d e46 136hk varianten och han var grymt nöjd o imponerad.
3M
718
3MW
E36 Ti
Ghost rider: ärligt jag har fått nog av att du sitter och skriver om vtech i vartenda jävla forum!!! ni/vtech tar överpriser på ALLT! exempel på er box som även säljes av tekniktema ;) hos vtech upp till 8900:- hos tekniktema 5490:-

Kan du nu utan att svara att de ör bäst eller de vet vad de gör berätta för oss varför det skiljer ca 3500:-!! på samma box och varför tekniktemas skulle vara sämmre??

Just nu så vet jag att man kan flasha sin bil hos tekniktema och det som händer är att bilens originala programvara laddas ut och skickas till tysklan för att sedan optimeras individuellt till varje bil för att sedan laddas in i bilen och kunden får bilens originala program på en cd skiva. pris? jo 3975:-
exakt samma jobb hos vtech kostar??

samt att vtech säljer exakt samma trimboxar som tekniktema fast md egen dekal eller ändrat färg på boxen!

anledningen till att jag skrver OT är för att i varje forum där nån frågar om diesel trim eller dyl så dyker ghost rider upp och börjar skriva vtech, vtech är bäst de kan sin grej mm mm.

Svara nu varför de är bättre än tekniktema, KCR BSR mm!

Ha en fortsatt trevligt kväll!
V-tech har ett bra rykte och tar naturligtvis bra betalt för det. Det finns många trimfirmor som tar runt 4-5000:- för en ECU flash med bra resultat. För egen del skulle jag välja den som ligger närmast hemorten OM det skulle uppstå problem och under förutsättning att de inte har ett dåligt rykte.

Flåklypa
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
3MW: Haha! Huvudet på spiken...

MVH Christofer
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
3MW: Varför köper du en BMW och inte en KIA? Dem tillverkar och sätter ihop bilen på precis samma sätt som BMW och dessutom är både billigare och ger mer garanti? Eller du kanske hellre köper Biltema bromsar istället för EBC, Brembo mm? Kör på Wanli, Sunny däck istället för Kumho, Dunlop, Michelin, Pirelli mfl? Här har du samma svar på din fråga du ställer till Christer "Ghost "Rider".

Håller med om att priset är lite högre än konkurrenterna hos Vtech, men istället för att gnälla så kan du googla fram vart huvudkontoret ligger, kolla på den OFFICIELLA hemsidan. Där kan du faktiskt beställa direkt från deras officiella hemsida www.vtech.pl så får du lägre pris.

Sen är det inte BARA att göra ett program, för alla trimfirmor som skapar individuella mappar för varje bil har eget "system" på vilka parametrar det ska ändras på för att få ut en viss effekt och där kan det skilja på programeringskvalitén. Vissa ändrar bara på dem värderna som ändrar tändningstider mm för att få ut effekten medan andra firmor tar hänsyn till att om tex en viss felkod eller annan händelse blir aktiv vid körning så ska bilen göra si och så för att motverka vissa skador på motor, växellåda eller vad det nu kan vara. Så riktigt "bara" att programera är det inte.

Vet inget om Tekniktema och har heller inte hört talas något om tekniktema så jag kan inte yttra mig om dem, men jag kan säga att jag med egna ögon stod framför Jonatan från Vtech och såg hur han skapade MITT personliga program till min bil, som samtidigt förklarade steg för steg vad han gjorde på sina datorer, hur han gjorde mm mm. Jag kunde avbryta precis när jag ville och få det JAG istället ville ha. Ville jag ha nåt ändrat så fixade han det på plats. Det kan du nog inte göra hos Tekniktema.
Dessutom kan du skräddarsy DIN EGNA fil till bilen precis som BARA DU önskar den för din bils egenskaper. Kan du det på Tekniktema? Kan du det på KCR, BSR, PromoTech mfl.? Svaret behöver jag väl inte skriva för den kan du. För alla dessa företag kör på en standard fil och håller fast vid sitt program bara för att den är skapad en gång och gäller alla bilar, skillnaden är att dem ändrar bara på vissa parametrar för att få det att funka på just din bilmodell.
Så nog fan är det skillnad på program och program...så det är inte mer än rätt att kräva betalt för det.

"Riktiga män kör diesel"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
...glömde lägga till att om du kör med box så kommer du sota igen pf så jävla fort då en box bara trycker in med diesel för att öka trycket och på så sätt få mer effekt. Mappar du så styr bilen från sin programvara och manipulerar inga signaler till ECU som box gör. Box = seg indirekt, manipulativ signal.
En mapp från Vtech i Steg1 utförande kan du få för samma pris som från Tekniktema

"Riktiga män kör diesel"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
...och en box för 2500 kr. Dubbelt så billigt som KCR, Promotech mfl. Så vad är det som är så dyrt? Fan jag blir trött på er som inte läser innantill och bara gnäller.

"Riktiga män kör diesel"
Är det nu man ska komma med en taskig kommentar? Varför trimma bilen överhuvudtaget? Räcker inte prestandan får ni helt enkel göra som andra och köpa en 330d direkt, alt. en 335d om man nu måste ha den största motorn. =)

Lustigaste kommentaren jag fått är från en 320d ägare. Kom fram och påpekade att hans 320 är snabbare, enligt honom, än 330d;n, varpå jag kontrade med att det fortfarande är en 320d... Haha, va snopen han blev. =)
3MW, håller med att Ghost Rider mest låter som en megafon för Vtech men det gör han nog mest för han är riktigt nöjd med vad de gjort för honom. Vill du har mer argument så kan du läsa vad Herr.Bayer skriver ovan, instämmer helt i det.

Chris87: kvittar vad du köper för motor, givetvis vill man alltid ha mer :-)
Verdi
Chris87,
Varför chippa en 320d när det finns 330d? Jo, lägre förbrukning, lägre inköpspris, lägre skatt, lägre försäkring... Blir ganska många tusenlappar.
Verdi: Må så vara, men bilen är ju inte i standardutförande och man åker runt oförsäkrad.

Någon som testat att meddela sitt försäkringsbolag om effektökningen och vad har de isf sagt?
Verdi
Chris87,
Jovisst. Det finns en risk. Men snarare mot BMW än mot föräkringsbolaget.

Dock, hade jag haft en 330d så hade jag chippat den med. Det handlar ju inte om ett absolut krav på x antal hästkrafter. Det är hur många fler man kan få för en rimlig summa. Alltså, jag hade klarat mig jättebra med 177hk, men om jag kunde få 320hk för 10 tusen till så hade jag valt det...
Ghost Rider
3MV att du en orkar komentera detta

om jag är mer än nöjd med va vtech kan göra me bilen så är det ju klart som FAN att jag bra reklam för dom
dom har fixat så min gick att köra igen efter att Chip Center varit på bilen och klantat sig rejält bilen hade varit på flera olika ställen men ingen kunde fixa det

så om jag vill göra reklma för ett bra företag så gör jag det punkt slut
pl
18
plos
520 da touring-11. Volvo V70-00. Ford Thunderbird -64. Chrysler Voyager. Volvo 240 glt.
Vill bara upplysa er om att common rail sensorn kostade 4200 spänn, plus boxen...Nä, satsa pengarna på nå't annat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.