|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Jag vill ha råd om vilken olja jag ska ha. M3 3.0 Jag vill inte ha en tung flytande ren race olja som enbart passar på en bana mitt i sommaren. *pekar på 10w60* bmw rekomderar den dessutom inte alls till e36 utan enbart till e46 och m5 e39 så som jag förstår det. I instruktions boken rekomderar dom 15w50 men det var 20år sen. Vad ska man ha för vettig olja i en m3 idag? Om man ska använda bilen normalt? även i kyla värme... även köra lugnt och fort. 10-50? 5w50? eller nått annat? Helsyntet förmodar jag? vilket märke? Den får kosta va fan den vill. Så länge den är så rätt som det kan bli för den. | |
|
Jag kör med castrol tws 10-60. Kör endast bilen sommartid och det tar lite tid innan oljan e uppe i temp, men ja tycker det funkar kanon. I min bok (m3 e36-96) står det att oljan ska motsvara bmws krav och att man ska rådgöra med bmw ang olja. Står inget om 15w50. Ja ringde bmw och de sa att man ska köra med castrol tws 10-60. |
|
| Kunde inte få tag i tws oljan en gång när ja behövde den, så ja ringde castrol och frågade om man kunde blanda olika oljor. Skulle bara fylla på ca 1 liter. Om ja inte minns helt tokigt så sa de att man kan hälla i castrol edge, ej edge sport. | |
|
Du har ju en 96a också.. jag har en 3.9 i min bok står följande: Rekomenderade oljekvaliteter: Som märkning av föreskriven oljekvalitet gäller uteslutande CCMC-reso API-specifiikationerna: Erforderliga kvalitetsområde: Används i första hand. Också tilllåter CCMC-G4 API SG CCMC-G5* CCMC-G4/PD2 API SG/CD CCMC-G5/PD2* API SG/CE special oljor motsvaradne BMW oljeföreskrifter är godkända för använding Likaså föreskriven är viskositetsklassen SAE 15 W-40/15 W-50. Tempraturgränserna för dessa klasser kan tillfälligt över el underskridas. Jag har hört flera säga att 10-60 inte alls är till för e36.. o framförallt inte 3.0 utan för e46 m3 och m5 e39 Samt att castrol tws 10-60 står det så här: BMW approval for M series and Z8 models post 2000 ACEA A3/B3 API SJ/CF och api sj/cf är absolut inte godkänt enligt min bok iaf. men kanske är det på 3.2an? |
|
|
Blev lite fel skrivingar där ber om ursäkt. Min bil är ingen sommar ban racer som sagt står i första inlägget att dom mer eller midnre kommer användas som vilken bil som helst.. |
|
| Kan hända att de skilljer mellan 3.0 och 3.2 ja vet inte? Det bästa är nog att ringa bmw och fråga. Enligt kvitton ja har sen olika servicear så har de använt tws 10-60 också. | |
|
Ska man vara riktigt noga så ska man även titta vid vilken temp de olika märkena mäter viskositeten på oljorna. Vet att castrol mäter vid 75 grader om jag inte missminner mig. Andra vid lägre grader. Vill man ha en tjock olja säger vi, och väljer mellan castrol tws och biltemas olja med samma viskositet om det nu finns? (tror inte det) ;) så får du 2 helt olika oljor rent tjock mässigt för biltemas olja kanske har tex 10/60 (60) vid 50 grader. Om jag skulle köra med min m3 året runt hade jag kört med tws på sommaren och en mer tunnare olja vinter tid tex 0/30 Bara mina åsikter, rätta mig gärna om jag har fel. Mvh: Fredrik |
|
|
Tjock olja vid varma temperaturer har bättre smörj egenskaper än en tunn olja vid samma förhållande. Tar hellre att det sliter lite mer just i start ögonblicket än att smörj egenskapen försummas när man ligger kring 7000rpm på mätaren och oljan ligger runt 100 strecket. Inte för att jag kör på det sättet men många gör säkert det. Mvh |
|
|
Länk |
|
|
Fritte 525, det stämmer INTE att Castrol mäter varmviskositeten vid andra temperaturer än andra oljetillverkare! SAE-systemet som anger kall och varmviskositeten vid +40 respektive +100grader Celsius är strikt standardiserat och vedertaget hos ALLA oljetillverkare! Att resonera som så att man gärna kryper upp ett antal klasser i viskositetsklassningen för att det är "bättre" att ta kallstartslitage än det slitage som ev kan komma sig av att oljan är för tunn, är ganska "våghalsigt"! För att motoroljan skall bli "för tunn", krävs det extrema varvtal under lång tid - något som i princip bara uppstår vid tävlingsliknande bankörning. Moderna helsyntetiska oljor har en stark oljefilm, även när de är tunnflytande! De går inte att jämföra med omoderna mineraloljors egenskaper. Man brukar för övrigt säga att mer än 90% av allt slitage i en motor sker vid kallstarter... Det går alltid att använda sig av en modernare olja med högre API-klassning än vad som anges i instruktionsboken eftersom API-systemet är "bakåtkompatibelt", förutsatt att varmviskositen inte blir för låg. Med andra ord, om boken säger SAE15W40 API SG, fungerar det t ex med en 5W40 API SL. Däremot kan det vara vanskligt att använda en tunnare olja med t ex SAE 5W30. Som en liten parantes kan nämnas att många racingbilar körs på 0W20-oljor, eftersom den tunnare oljan ger mindre friktion och därmed mer effekt....dock renoverar man racingmotorer regelbundet under en tävlingssäsong.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja det finns många läger i oljevärlden ;) |
|
|
Jag är inte helt påläst vad gäller just motorolja och dess uppbyggnad. Men vanosen är inte designad før en tjock olja vilket gørt att kamomställningen blir långsammare. Det medfør att kammarna inte ligger optimalt till varje varvtal utan släpar efter lite och bilen tappar lite mellanregister. Vanosens funktion är väldigt känslig før hur s50 motorn fungerar vilket lite oførtjänt har medført några myter om vanosen i dessa motorer. Sedan medfør en tjockare olja som 10W60 lite høgre oljetemperatur i en redan varm motor. Jag kommer nog hälla i castrol edge sport 0W40 som castrol rekomenderar infør sommarens aktiviteter. Castrol skriver tydligt att 10w60 är før m bilar från 2000 å framåt. Altså bilar med den nyare vanosen. Den vanosen har andra kolvar och en annan tycktpump än vanosen i s50b30 å b32 vilket gør att den trivs bättre med en tjockare olja än vad s50b3x gør. Å andra sidan har man inte en ny eller ombyggd vanos som kanske är lite sliten i tätningarna kanske man kan få bukt med lite dåliga avgasvärden på tomgång om man kør med tjockare olja som läcker mindre och kamaxlarna kommer närmare sina "bør" värden. Detta är dock bara en temporär løsning. Det kanske är lite olika läger angående oljorna då det är ett ganska stort spann av brukare av dessa motorer. vissa kør mest bana, vissa søndags glider, några har slitna motorer som skramlar mer å vill ha dem tysta å vissa vill ha max prestanda ur sin motor...antar att valet av olja beror lite på vad man vill med sin s50b3x motor vilket gør att den slutliga "ultimata" oljan är olika beroende på ändamål.. Om jag inte har en mer än normalt sliten motor skulle jag satsa mina kort på att det castrol rekomenderar är det som det flesta av oss borde køra på! inkluderart vi som ønskar att vi var snabbast runt nordslingan.. |
|
|
Det går bra med mobil 5w50 helsyntet, det kör jag på min m3a och den har snart rullat 18000 mil. mvh stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.