|
|
|
|---|---|
|
Om man ser rent ekonomisk på sitt inköp av en beg 5-serie (ex E39 eller E60), vid vilket miltal är det då bäst att köpa bilen? Eller man kan också vända på resonemanget –vid vilket miltal ska man sälja för att slippa dyra reparationer? Det jag är ute efter är att det blir vissa std-förslitningar som drabbar modellerna och som uppkommer vid ungefär samma miltal. Ex framvagnsdetaljer som länkarmar mm. Det kanske är smartare att köpa en E39-a som rullat 10 000 mil där dessa detaljer redan är utbytta än att köpa en som bara gått 8000 mil där man snart åker på ett byte för ett antal 1000-lappar. Och ändå har man fått betala ett högre beg-pris därför att bilen är en sk. lågmilare. Det motsvarande skulle i såfall kunna tillämpas då man ska sälja sin bil –bättre att sälja den ngn 1000-lapp billigare vid 8000 mil än att låta den rulla ett par tusen mil till och dra på sig utgifter för reparationer. Är det någon som är duktigt påläst och kan berätta när ungefär dessa kritiska miltal inträffar för 5-serien?. Det finns ju också andra detaljer som t.ex silentblock, avgassystem mm som rasar högre upp i milregistret och det kan vara intressant att veta när? Orsaken till varför jag är intresserad av detta är att jag kör ca 4000 mil/år och tycker att några få bilmärken har en bra mix av körglädje, pålitlighet, värdeminskning. Och där har BMW 3 –och 5-serien sin plats. Att köpa en lagom beg BMW och sedan köra ett år/4000 mil med den utan att dra på sig för dyra driftkostnader är alltså intressant för mig. Jag inbillar mig att det kan vara smart att köpa en bil vid 10000 mil och sälja densamma vid 14000 mil! Och att hålla sig till årsmodeller ca 2000 till 2006. Har jag fel eller? | |
| Jag köpte min då den hade rullat 5000 mil, och först nu när den har gått 16000 då börjar problem uppstå, eller ja hur man kan se det problem/lösningar??? | |
|
70000mil är en E34 som bäst=) problem kan komma när som helst, det var en E61-06 som fått sina dörrkantslister utbytta flera gånger på garantin utan att knarrande försvunnit och då kom knarrande tidigt/från ny. Man är aldrig garanterad problemfrihet ens på en ny bil. Jag hade helst valt en långmilare med en rejäl bunt kvitton + i ypperligt skick om jag var ute efter en bruksbil. Som den 540i/6 E34-95 med 70000mil som såldes härom veckan. Stephan |
|
| Min har gått 8500 mil och närmast förestående är bromsskivor fram och något i framvagnen som klonkar. Inte helt ovanliga grejer vid det miltalet vad jag har läst. | |
|
Det handlar inte bara om miltal, det handlar ju också om risk för driftstopp, detaljer som inte fungerar till 100%, nöjet om att ha en fin bil osv. Jag köpte min E91 strax innan den hade gått 800 mil och den hade gått 3000 mil när jag bytte in den 8 mån senare. Under de 2200 mil jag körde med var jag "tvungen" att uppsöka verkstad förvånansvärt många gånger. Ny bil är ingen garanti för att du inte får problem, det innebär bara att du slipper ta kostnaden för det. Jag föredrar att köpa bilar som är begagnade men som har gått så lite som möjligt, helst omkring 2 - 300 mil och därefter köra de tills de rullat 6 - 7 k mil eller att jag ägt bilen i 24 mån. vad som kommer först. Det passar mina behov bäst. Du får se efter vilka behov du har när det gäller bil. Men jag skulle vilja säga att det rent ekonomiskt mest otacksammaste du kan göra är att köpa en 5-serie som rullat 6-7 k mil för ~ 180 - 250 K. Bilen har fortfarande mkt värde att tappa och är långt i från ny både när det gäller slitage och ren ålder. Har du otur inträffar också något som drabbar värdet negativt, tex att ny generation eller en faceliftad version av 5-serien släpps. Då är det mycket bättre att köpa en nästan ny och ha den medan den fortfarande är fin och ny, ta en något (inte mkt om du räknar på det) högre värdetapp men också kunna njuta av låg risk pga garantier, lägre förs premie och gratis servicear. Då får du mer valuta för pengarna. Köpa en bil som står begrepp att närma sig 10k mil är inget jag personligen hade gjort. __ Min bil: Länk |
|
|
Hur ofta säljs bilar som gått så pass lite som under 500mil? måste vara väldigt få fall... När man ska välja att köpa va finns det ju alltid för och nackdelar med,hur man än vrider och vänder på de. En sak är säker iaf,att köpa en ny bil som man inte kör jättelänge med är en ekonomisk katastrof! Att köpa en bil precis innan 10000mil är de ju att den inte allt för billiga inspektion 2 lurar bakom hörnet. Att köpa en bil strax efter inspektion 2 har gjorts är det bästa köp enligt mig. En del slitagedelar borde ha bytts, och ingen dyr service på länge behöver betalas (om man inte kör väldigt mycket). Värdetappet har stannat av rejält. |
|
|
Haas det är ganska ofta det säljs så pass nya bila, snabb sökning på blocket: Länk ger över hundra träffar på BMW mellen 500 och 999 mil. Det är givetvis inga privatpersoner som säljer den typen av bilar. Jag har själv köpt två sådana och känner en som köper sådana bilar årligen, han finns här på forumet. DEt finns de som skulle argumentera för att en bil som gått 10k redan levt sitt liv. __ Min bil: Länk |
|
|
Hellre en bil som gått 12000 mil än en som gått 9000 just på grund av att man slipper BMWs dyraste service då. Jag köper själv också hellre nyare bil med mer mil än tvärtom vid samma prisklass eftersom många mil på kort tid är ett tecken på att bilen gått mestadels långa sträckor. Vad gäller bilar som gått under 500-700 mil när de säljs så är dessa uteslutande demobilar. Detta kan man ha delade meningar om ifall de är bra köp eller inte. Jag själv avstår dessa bilar eftersom jag vet vad de får stå ut med. Visst, de tål det. Men jag tror inte det är bra för hållbarheten i längden att fullgasas med kall motor hela tiden. ------- //Lövet |
|
|
andreas_lofgren, det borde rimligen spela liten roll vilken biltyp man köper som demobil också. Min bror är ute efter en Kia Ceed SW med oljepanna. Sannolikt inte en bil som tokkörs på provkörningar...:) |
|
|
Du har ju verkligen ingen aning om hur en 10 k milad bil har blivit körd under sitt liv. Det spelar heller ingen större roll hur bilen varit behandlad innan jag köper den, dels har den garantier och dels för att jag aldrig kommer att stå som ägare när det är dags att reparationskostnaderna. Jag kör mina bilar, det är förbrukningsvaror och jag förbrukar dem, tar mig inget besvär/kostnad för att begagnatköparen ska få ha en fin och bra bil efter mig. __ Min bil: Länk |
|
Verdi |
Jag har köpt 4 bilar i mitt liv. Alla har legat mellan 2000 och 3000 mil. Sen väntar jag för länge innan jag säljer, dvs jag tröttnar på reparationerna för sent och säljer en bil som säkert kommer vara felfri ganska länge. Brukar vara vid runt 12000 mil. Det är nog med andra ord inte så dumt att köpa en bil vid runt 12000 mil om man bara ser det rent ekonomiskt. Fast den jag har nu kommer jag nog att köra längre. |
| Jag tror det beror på hur bilen är körd av tidigare ägare, en bil som gått som tävlingsbil i stan på nätterna är säkert mer sliten än en bil som brukas i mer normalt lagliga förhållande, (då tänker jag på både fram & bak vagn) . Men jag kan ha fel. | |
|
Jag skulle väl säga ungefär som så att köpa en bil som gått kring 12-15000mil är lite av ett "vågspel" gällande reparationer iaf... Brukar kunna vara därikring som stötdämpare,stag,v-pumpar(hela kylsystemet kan man generellt säga) osv brukar kunna behöva reparation/utbyte.. Att köpa en bil som gått några tusenmil o sälja vid ca 12000mil är ganska rätt enligt mitt sätt att se på det hela..Om man vill ha lite reparationer och lite övriga kostnader också Men... JAG har hitintills i mitt liv aldrig köpt en bil som gått så lite, förövrigt aldrig köpt en ny bil heller som ni förstår :) Jag har köpt relativt sett gamla bilar o reparerat dom eftersom det behövts, men min värdeminskning utslaget på ägandeår kan liknas vid 0 kr på alla jag haft ;) Sedan att reparationerna ibland varit lite dyra(relativt sett mot nyare bilar) får man ta.. Jag äger bilarna läääänge ska tilläggas.. Repen är ändå "ingenting" i sammanhanget jämfört med värdeminskningarna på "nya" bilar. Handlar om ägandeår mycket, och om man "pallar" att ha en gammal bil som KAN haverera på lite jobbiga ställen o lägen ;) Men förebyggande rep o utbyten är jag ganska noga med för att undvika "stillestånd" på mina äldre vagnar.. Mvh Janne. |
|
|
Jag har haft 6st BMW, 3st 523 en 525 och två 540I/M6 vid köpet hade de gått mellan 12-16000mil, jag brukar ha dom i nåt år eller två beroende på vilken sommarbil man har. Jag har aldrig haft något större problem, det har varit nån kamaxelgivare, bromsskivor, absgivare, handbromsbackar mm. Men aldrig på en och samma bil. Har aldrig tappat nåt speciellt i värdeminskning heller på dom. |
|
|
Mugge: Det är inte särskilt svårt att se om en bil varit demobil eller inte, även om den gått 10.000 mil. Har första ägaren som haft bilen i trafik varit BMW (eller likn) så köper jag inte. Privatpersoner kör ALDRIG lika hårt med sina egna bilar som demobilar körs. Varenda människa som någonsin suttit i en demobil har kört skiten ur den. Har bott i närheten av en bilfirma (Audi i och för sig) och det var inga vackra syner. ------- //Lövet |
|
|
Hej, jag hänger fast vid min gamla e39. Kärlek. :-) Stösta och dyraste reparationerna hade jag mellan 16000 och 21000 mil. Idag har den kört 35000 mil och jag har bara bytt slitdelar. Jag är så förtjust i denna bil att jag lämnat in den för reparation av all rost samt omlackering. Trots att det antagligen är billigare att byta upp sig några årsmodeller. Vänligen Scarface |
|
|
Min erfarenhet är att de dyraste reparationerna kommer mellan 15-20.000 mil (cirka) om man kör en 2.000 mil om året; då är bilen lite till åren och slitaget gör att dyra saker som vattenpump, kylare, kanske en renovering av bromsok och annat mindre kul kostar på. Å andra sidan; meckar man gärna själv är det överkomliga summor. Personligen skulle jag rekommendera att antingen köpa en demobil som gått en 300-700 mil eller en två år gammal bil som rullat en 2.500 - 3.000 mil. Då har man gått runt det värsta värdetappet och har ändå en bil med mycket nybilskänsla kvar! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag köpte min 2001 e39 530im när den gått 5000 mil. Nu har den snart gått 28000 mil! Jag älskar den här bilen! Det känns som att när den passerat 30000 mil så borde jag kanske köpa nytt, men jag vet inte.. Jag har ekonomin att köpa nytt, men jag vill inte ha en e6x, kaaanske en f10 men jag gillar inte karossen till hundra procent. Mest troliga är att jag köper en e9x 335, då känns det som en upgrade. T.om. funderat på en audi s5, men då kan man ju lika gärna köpa en m3a för samma pengar! Kanske kör jag till 40000 ändå. :)) Jag har bytt kylare, vattenpump, ac kompressor, spindelleder (en gång, nyligen), motorhuvsvajer, ac elfläkt i fronten, en tändspole, några sensorer. That's it! Testade dämparna på en testramp som någon dämpartillverkare ställt upp framför Mekonomen för ett tag sedan. Fram var de i nyskick, bak endast aningens slitna. m-chassi 2 är tydligen håårt och tåligt! Jag tycker inte att det är särskilt mycket problem ärligt talat, inte när man hör om vilka kvalitets / knarr / elfels problem många med splitternya bilar har. Inte kul att ha bilen på verkstad hela tiden. Dessutom har jag bytt allt själv och köpt original delar från Tyskland till halva eller en tredjedel av kostnaden. |
|
|
Köp en så ny bil som möjligt, gärna en demo. Har själv ägt 10 nya BMW och 2 nya Audi under en 8 års period. Det har kostat mig ca 200 tkr i värdeminskning. Har inte lagt en enda krona i service och alltid haft förmånliga försäkrinskostnader. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
200.000 i värdeminskning på 12 nya BMW och Audi på 8 år låter ganska billigt, jag har haft 250.000 i värdeminskning på 6 år där jag har ägt 7 nya eller nästan nya bilar varav 5 BMW, och då har jag inte ägt lika dyra bilar. Värdeminskningen är inte rolig på nya bilar, men försäkring och service är precis som föregående talare säger billigt, och reparationer noll BMW CS #5139 |
|
| StefanL, bara 200tkr i värdetapp på 12 under 8 år är inte dåligt. Det är ju dessutom ganska häftiga bilar du ägt också. Hur gör du? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.