AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.684

Vid vilket miltal ska jag köpa E46

Ke
47
KennethA
525i -02
Om man ser rent ekonomisk på sitt inköp av en beg 3-serie (ex E46 eller E90), vid vilket miltal är det då bäst att köpa bilen?
Eller man kan också vända på resonemanget –vid vilket miltal ska man sälja för att slippa dyra reparationer?
Det jag är ute efter är att det blir vissa std-förslitningar som drabbar modellerna och som uppkommer vid ungefär samma miltal. Ex framvagnsdetaljer som länkarmar mm. på 3-serien. Det kanske är smartare att köpa en E46-a som rullat 10 000 mil där dessa detaljer redan är utbytta än att köpa en som bara gått 8000 mil där man snart åker på ett byte för ett antal 1000-lappar. Och ändå har man fått betala ett högre beg-pris därför att bilen är en sk. lågmilare. Det motsvarande skulle i såfall kunna tillämpas då man ska sälja sin bil –bättre att sälja den ngn 1000-lapp billigare vid 8000 mil än att låta den rulla ett par tusen mil till och dra på sig utgifter för reparationer.
Är det någon som är duktigt påläst och kan berätta när ungefär dessa kritiska miltal inträffar för 3-serien?. Det finns ju också andra detaljer som t.ex silentblock, avgassystem mm som rasar högre upp i milregistret och det kan vara intressant att veta när?
Orsaken till varför jag är intresserad av detta är att jag kör ca 4000 mil/år och tycker att några få bilmärken har en bra mix av körglädje, pålitlighet, värdeminskning. Och där har BMW 3 –och 5-serien sin plats. Att köpa en lagom beg BMW och sedan köra ett år/4000 mil med den utan att dra på sig för dyra driftkostnader är alltså intressant för mig. Jag inbillar mig att det kan vara smart att köpa en bil vid 10000 mil och sälja densamma vid 14000 mil! Och att hålla sig till årsmodeller ca 2001 till 2005. Har jag fel eller?
Po
112
Polyphony
335i M-Sport -08
Du tänker smart Kenneth men du glömde något som jag märkte när jag letade beg 3-serie och det är att alla hade bytt bromskivor mellan 10.000-12.000 mil :)

Jag köpte en 3-serie som hade gått 6800 mil fick lägga en 10.000 extra för det. Är inte omöjligt att jag säljer den vid 10.000 mil eller kanske bara gör en intressekoll. Men jag är så nöjd med E46'an och jag tycker att den är snyggare än E90 i alla fall baktill och i profil (M-pkt) så jag kan tänka mig att sitta på den i många år till i alla fall tills dom nyare modellerna går ner i pris och även att det finns ett litet större utbud av E90 med M-pkt i framtiden.

Håller med om att E46 facelift med M-sportpaket är snygg, men E90/91 facelift med M-sportpaket är minst lika snygg om inte snyggare.

Jag hade satsat på en E90, då den är en nyare konstruktion som inte lider av de rostproblem som E46 dras med.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har precis bytt vattenpump och termostathus på min 323Ci, och den har "bara" gått 36000 mil. En del bilar kan gå väldigt långt innan nåt behöver bytas, helst långmilare på kort tid. Jag köper oftast en bil som gått rätt långt på ett par år, priset blir helt rätt då.

BMW CS #5206
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.