|
|
|
|---|---|
|
Har nyss köpt en bmw 540 touring 99 som går mycket bra, men de finns ett litet problem som jag skulle vilja ha hjälp med att lösa. Bensinvärmaren har inte fungerat sen jag köpte bilen och nu tog jag tag i saken för att få den att fungera. Började med att rycka säkringen bak till värmaren och då insåg jag att det inte fanns någon säkring till den. Stoppade i en 20 amp säkring som de ska vara och då gick värmaren igång. Hade väll igång den i 10 min och sen skulle jag starta bilen men då var de slut ström ! Kan bensinvärmaren verkligen tömma ett 100amp batteri på 10 min eller drar bilen tjuvström någonstans ? börjar nästa undra om den gör de eftersom de inte satt någon särking där. Har någon annan haft samma problem ? Obs batteriet är inköpt 2009 i augusti så de borde ju inte vara dåligt. | |
|
Om batteriet redan innan är dålig laddad så kan man få en sådan effekt och då hjälper det inte med nytt batteri om generatorn inte gör sitt jobb då det nya batteriet kommer snart vara halvtom igen efter ganska kort tid. mao. kolla generatorn. Kolla med multimetern, mätt på batteriet poler (blydelen) vilka spänningar den ha när motor och allt (dvs. även kupebelysning mm) är avstängt, när motorn går på tomgång med normala saker igång i bilen inkl. belysning och med och utan elbakrutan och sätesvärmare påslagen, när man rusar motorn (börja med ca 2000 rpm) Går spänningen ner när man rusar så är det indikation att kolen börja vara slut och kanske ovala släpringar i generatorn så att den laddar dåligt vid normal körning. |
|
|
Tack för svaret. Ska ta och kolla upp de någon dag när de inte är så kallt ute. |
|
| Det kan ju vara ett dåligt batteri, ett måndags-ex. Jag hade liknande symptom med min 540iAT -98, fläkten i värmaren drog ur batteriet fort. Det var också ganska nytt, men var något fel på det. Jag fick byta mot ett annat, och sen dess inga problem (förutom att värmaren inte tänder, bara fläkten går igång... :) | |
|
Hoppas kvittot finns kvar på batteriet, det borde med lätthet bli utbytt på garanti. Mvh |
|
|
Troligen var batteriet dåligt laddat vid testtillfället, och i kombination med att man mekar och har dörrar öppna osv så ligger bilen i vaket läge och drar 2-4A. Det kan räcka med lite tester och körande med värmaren för att hamna under nivån för att kunna starta osv, detta har säkert hänt de flesta nån gång. Speciellt under den kalla årstiden och kanske med korta körningar osv så kör de flesta omkring med halvladdade batterier i bästa fall. En laddning under ett dygn med en bra laddare återställer läget och först då kan man avgöra om batteriet verkligen är kass. En bensinvärmare drar inte så mycket effekt, oftast runt 30-40W under drift, förutom en kort stund vid start (glödning), så enbart denna dränerar inte ett friskt batteri på kort stund. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Normalt sett ska en bensinvärmare inte starta om batteriet är för dåligt laddat, dvs det ska vara en spänningsvakt som förhindrar start vid sådana tillfällen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag är tacksam för alla svar ni ger mig. Men nu har jag laddat batteriet och testa värmaren igen, När jag stoppar in säkringen för värmaren så går den igång på en gång utan att jag behöver starta den eller nått. Den surrar och låter lite i drygt 2-3 min och sen blir de tyst. Då testar jag slå på den via fjärren eller via nav datorn i bilen men ingenting händer, den är helt död. Varför gör den så ? börjar bli less på att starta bilen i 25 - grader och bmw var inte måttligt dyra om dom skullle göra en felsökning. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den är trasig, säkringen är ju inte bortplockad utan anledning reläfel ??, och är den originalmonterad så är den BMW specifik dvs finns inga reservdelar tex kretskortet som brukar ge sig av fukt och ärg finns inte som reservdel. Utan de byter hela oftast hela enheten.Ett problem som även tex MB har men dom har haft ett subitionerat förmånligt pris för utbyte. Man bör ju kolla upp bränsletillförsel och munstycket/ventiler som också geggar igen sig En eftermonterad "standardwebasto" är bättre då alla resevdelar finns med ett eget diagnosprogram för brännaren, men får ju inte integrerade funktioner på samma sätt men fungerar ändå med fjärrkontroll mm. Billigaste alternativet är nog förmodlige att hänga dit motor, kupevärmare om du har tillgång till eluttag. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jag får tacka för din hjälp Hasso. Har pratat med ett företag i dag och ska mest troligt boka tid hos dom så dom får kolla på värmaren. Dom skulle ha 500 kr för att koppla upp den och kolla ev felkoder mm. Om hela värmaren är paj så får man väll köpa en vanlig motorvärmare och hänga dit. Mvh |
|
|
Jag har (nästan) samma problem med min. Värmarens fläkt startar via fjärren, går några minuter, men värmaren tänder aldrig. Har aldrig brytt mig om att ta reda på vad som är fel. Nytt stift kanske? Eller nytt kretskort, som Hasso säger? Priserna på en ersättningsenhet är ju helt uppe i det blå, man vill ha nästan 11,000 för en ny enhet, och då vet jag inte om det ens inkluderar montering? Svinpris. Är ju som om man skulle köpa ett par gummistövlar och dom ville ha 4500 för dom i butiken. - Varför är som så dyra? - Jomen alla gummistövlar är dyra, IP44-klassade vet du, klarar våtrum upp till tre cm vattendjup utan att läcka in på fossingarna. Det kostar med riktiga grejor! Löjliga priser... :) |
|
Har för mig enligt min kollega som är webastomontär att MBs subitionerade pris låg mellan 3-4000 kr vid byta av en defekt, men tyvärr har ju inte BMW anammat det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| @Axelsson88: Vad ville BMW ha betalt för att felsöka? | |
|
Gusse: När jag pratade med dom på bmw så sa dom att priset börjar vid 1000kr för att i stort sett bara koppla upp den till datorn och kolla om de är någon felkod eller så. !! Sen så sa dom att priset skulle skena iväg om dom skulle börja skruva i den osv. Tycker de är dyrt för att bara plugga i en kontakt. Har sen pratat med ett annat företag som monterar och reparerar webasto enheter och dom skulle bara ha 500kr för en felsökning, så jag ska nog börja där och se vad dom säger. Mvh |
|
|
Man kanske skall beakta att det ligger en utrustning och kostnad bakom "kontakten" och en kunskap att hantera dator och mätresultat osv. Om man begär enbart felkodsutläsning så tror jag man kan komma undan med en 5-hundring eller så ävenb hos BMW. Även en påse fikabröd osv kan ibland göra underverk... Om man däremot sedan begär lite tid för diskussion om specifika fel och kontroll på t.ex en värmare osv så kommer saken i lite annat läge. Sett ifrån den andra sidan så kan man ibland behöva vara lite psykologisk. Jag har själv många minnen från tiden då jag servade brunvaror hemma hos folk eller på verkstaden. Inte sällan kunde man höra ett flämtande eller ett tjut då fakturan lämnades över efter kanske 15 minuters jobb. Det kunde låta ex. vis: 325:- för att byta en lampa... eller nåt liknande. OK, vi skriver om fakturan, svarar man då och presenterar strax en ny för kunden: Byte av lampa: 25:- Visste vilken: 300:- Det var aldrig nån diskussion efteråt...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.