|
|
|
|---|---|
|
Har en fråga ang. vanosen till m52 motorn, som sitter i min 328:a -95. Är det nån här som bytt vanosen mot en ny, t.e.x dom uppgraderade som dr.vanos säljer eller de "renoverings-kit" som beisan systems säljer? Tystade detta ner era motorer mot knackljudet som kan uppstå från vanosen? Hur "vanligt" är det att vanosen ger ifrån sig ett litet knack ljud på m52 motorerna eller är det mest på M3 motorerna som vanosen kan knacka lite? Har ett litet knack ljud som hörs ibland, men bara när motorn är varm. Vet inte om det kommer från vanosen (tycker att det kommer från längst fram på motorn) eller om det är nån lyftare som låter lite. Svårt att lokalisera ljudet. Några förslag! Mvh | |
|
Missljud är svårt ibland... Kan vara allt från kompressormissljud(Ac) till lyftare eller lagerljud i motorn...eller något helt annat typ slitna kedjor/spännare/etc. till kamdrivningen t.ex. Om du inte lyckas konstatera själv var missljudet kommer ifrån så får du väl ta den till en kompetent verkstad för att låta dessa grabbar kontrollera mera.. Prova med ett stetoskåp för att försöka lokalisera missljudet.. Om det är vanligt med Vanosmissljud o knack från M52 motorer? Inte enligt det jag hört, men visst kan någon drabbas vartefter tid o mil läggs till.. Mvh Janne. |
|
|
Har ingen AC i bilen så den är det iaf inte :-) Men som sagt det kan vara mkt som kan låta. Hade en kille som skruvar BMW som lyssnade på den för ett tag sen och han trodde det var nån av lyftarna. Har själv lyssnat runt med stetoskop, men jag tycker att det kommer framifrån där vanosen sitter iaf. Men det verkar inte som om nån här har bytt ut vanosen på m52 motorn??, har kollat runt på forumet utan att hitta nåt direkt. Om man tänker byta lyftarna blir det grymt mkt jobb, speciellt med att få bort & tillbaka kamaxlarna, få vanosen rätt osv. Krävs oxå vissa specialverktyg är det värsta... |
|
|
Hmm...du kanske skulle kosta på din vagn en "Bilstein engine flush" dvs en invändig tvätt av motorn.. Kostar väl i storleksordningen en tusenlapp + olja och filter.. Möjligen kan en del skit lossna som gör att OM det nu är något lyftarelement som dj*vlas så kan det lösas med denna behandling, iaf bli bättre skulle jag tippa.. Ingen garanti att det skulle hjälpa, men du kan ju överväga detta, torde bli det billigaste att börja med...kanske. Mvh Janne. |
|
|
Vanosen ser i princip lika ut på M50/52 jag har bytt/monterat ett flertal,det som skiljer på dom senare (vissa sena 94> samt 95,96 är en stor fjäderbricka som gör att regleringen jobbar trögare.På tidiga så gick regleringen för lätt därav "slagborrljudet" som många drabbats av. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Testade bilstein engineflush i höstas vid oljebytet då, märkte ingen skillanad. Det kom inte ut mkt skit heller. Vid sista oljebytet så körde jag med en omega produkt (907?!) som funkar ungefär som bilstein, men man står på tomgång i ca 10 min. Motorn blev lite tystare efter det, men det kan även bero på att jag hällde i Castrol 10w-60, den oljan tystar säkert lite också. trucker: De vanos enheter som du bytt ut, berodde det på att dem lät illa? Lät dem illa på tomgång (slagborr) el. när man varvade upp den? Märktes det nåt på bilens gång att vanosen var dålig? Är det bara enheter som saknar den s.k fjäderbrickan som du bytt ut/fixat? Tror dock att jag har fjäderbrickan på min iaf (95:a)... Mvh |
|
|
Låter så här va ? Länk |
|
|
Det är bara 1st som jag bytt ut pga oljud,den skramlade vid gassläpp.Dock gick bilen klockrent o enheten hade säkert klarat 10-15tmil till. Dom andra är bytta/skiftade vid div toppbyten mm. Men det finns ju andra saker som kedjor o skenor som kan vara slut,så här såg det ut på en M50 för en tid sen Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Den låter inte som på filmklippet. Låter lite åt det hållet om man ligger på ca 1200-1500 varv. Det knack/tickande ljud som jag hör ibland är på tomgång, fast bara när den är varm. Börjar tro med att det är en lyftare som låter lite. Vet inte, men vad är enklast att göra om man ska byta lyftarna iom att kammarna måste lyftas bort. Är det att lyfta bort hela toppen eller byta lyftarna på plats med toppen kvar? Mkt bök med kamkedjorna verkar det som + att special verktyg behövs. Vet nån om det är lätt att primärkedjan, från veven upp till avgaskammen, kuggar över lätt nere vevaxeln när man lossar dreven från kammarna osv.? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.