|
|
|
|---|---|
|
Jag har läst på forumet att flera har öppnat sina motorhuvar genom att plocka bort grillnjurarna på motorhuven och på så sätt fått upp motorhuven. Jag är utelåst och kommer inte in i bilen, varken med fjärr eller med nyckel i låset. Jag har plockat bort båda njurarna och drog i den vajer som går mellan de båda låsanordningarna för huven.Sen drog jag i huvens handtag och det högra låset klickade till, alltså den huvlåset som sitter vid öppningshandtaget är nu öppen. Men den vänstra går jag bet på. Det är ju en dämpfjäder med en sprint/pinne i som går ner till motorhuvens låsanordning. Man ser den från grillen, men det finns inte mycket plats så jag undrar hur ni gjort för att få upp motorhuven från utsidan. Det sitter en plastbox under där jag misstänker att wiren från kupén går in men jag kommer inte åt att öppna den. Ni som har haft av wiren till motorhuven från kupén, hur har ni gjort? Är desperat nu då snart enda utvägen är att krossa en sidoruta för att komma in i bilen för att kunna ladda batteriet. | |
| Det sitter en +pol innanför vänster framhjul. Man får hissa upp bilen och krypa in bakom framhjulet och framåt, så ser man den. det går att koppla en laddare det hållet. Eller startkablarna från en annan bil. Underlättar om man klämmer kabeln på en lång skruvmejsel och petar upp mot polen. Det förutsätter ju då att man har någon som kan öppna om fjärren inte fungerar. | |
|
Tack för ditt svar. Jo, fjärren fungerar och bilen fungerade som den skulle i lördags. När jag skulle använda den igår så var batteriet urdränerat, antagligen pga av något stått på inne i bilen. Jag har försökt genom grillen och hittade wiren som kommer från kupén och kände den, det är kapslad men ca två cm innan den går in i spastkåpan som sitter på undersidan av motorhuvslåset så är wiren fri. Jag försökte med hjälp av en tång anlägga tryck på den i försök om att låset skulle frigöras men då hoppade den av sitt läge så att nippeln lossnade. Jag har alltså ena stumpen lös nu så det är kört den vägen :( Jag har dåligt med utrymme och en massa snö och is eftersom bilen står på en sluttande garageuppfart så det vet i tusan om jag vågar gå under bilen. Finns inte läge att ställa pallbockar under då den lutar och det är is under bakhjulen. Moment 22. Helt hopplöst att komma in i sin egen bil och jag måste ha den i drift men den står där helt obrukbar. Som grädde på moset så fungerar inte dörrlåset, antingen pga kylan (har använt låsolja men tror att wiren inne i dörren har frusit) eller så är helt enkelt dörrlåset sönder. FAN! |
|
|
Jag var återigen i kontakt med Förenade bil, men de är inte så hjälpsamma. Det enda killen sa var att jag fick beställa bärgning så att de får titta på bilen och det kommer inte att ske förrän tidigast om två veckor. Hans scenario var att de troligtvis måste krossa en ruta för att komma in. Det kan jag också göra utan att behöva betala många tusenlappar för det momentet, med bärgning och allt, innan kostnaden för en ny ruta+arbete kommer. Här står man med en bil som har dränerat batteri och jag helt lamslagen. Jag börjar nå en kokpunkt där tålamodet snart tar slut. Ska det djävlas så ska det göras ordentligt |
|
|
Du känner ingen med en lastmaskin eller likn. som kan släpa bilen en bit så att du kan lyfta den och komma åt plinten driverolsson talar om? Har du dragkrok går det ju att hänga bakänden i en lyftstropp också och tuffa runt lite med bilen. Håller med om att krossa en ruta inte kan göras mer sofistikerat på en auktoriserad verkstad i.a.f. |
|
| Har öppnat huv på e39 från njurarna. Kommer ihåg jag fick upp ena låset rätt lätt. Men det andra fick jag slita och dra i vajern/grejjorna för att lossa sen plötsligt så öppna den. men minns ej om jag drog i vajrarna i coupen då m eller bara från njurarna var ett tag sedan jag gjorde det. | |
|
jo, men nu är det kört med vajern också eftersom den hänger lös från sitt fäste och jag kommer inte åt fästen om jag inte har motorhuven uppe. Jag har dragkrok men den ligger inne i bilen. Även startkablar och laddare ligger i skuffen så jag får inte igång en bil som är avställd inne i garaget. Min e39 blockerar dessutom porten så att jag inte får ut den andra bilen. Inte min dag i dag! Vilken ruta är lättast att sätta i? Jag tänkte på den lilla rutan på bakdörren, borde ju vara enklare att byta den än de andra sidorutorna? Jag är uppgiven nu så jag knäcker en av rutorna :-( |
|
|
Kanske går att fäwsta en stropp i dragkroksfästet med. Eller att du skaffar en till bogserögla att skruva i och drar bilen en bit. Vet inte ang. rutorna vilken som är enklast att byta, men tejpa hela ytan med silvertejp innan du klipper till. Skär sedan ur ett hål i tejpen ovanför dörrhandtaget på insidan. Det blir många bitar av rutan och säkert lite löst splitter ändå, men du slipper ta rätt på hela rutan ändå. |
|
| Jag har hört att den lilla rutan på bakdörren är dyrast att byta ut. Mycket jobb att byta den tror jag. | |
|
Jag hittade ett BMW tips+tricks dokument som förklarar hur man öppnar motorhuven. Såhär i efterhand så får man känslan av efterkloksamhet. Jag stack in en skruvmejsel från njuren och tryckte på wiren i hopp om att wiren skulle spännas och dra med sig låset. Istället så hoppade wiren ur sitt läge inne i låset och nipplen är nu hängandes lös utanför låset. Jag kan känna med hålet med fingret där nippeln satt men jag får inte dit den igen eftersom wiren är utdragen någon centimeter från höljet. Vad jag skulle gjort var att ta en böjd svetstråd och lirka in mellan mellan motorhuv och vänster strålkastare och haka fast wiren och dra åt. För sent nu :-( |
|
| andreas a: Ja, jag läste det också i en länk. Ska försöka hitta en styv lång ståltråd och bända upp fönsterramen och försöka få in den mot handtaget och haka fast och dra. | |
|
Tror du att det går att köra in ström bakvägen via kontakten vid dragkroken? Kan ta en liten stund men värt ett försök... Janne |
|
|
Alternativ 1: Bara o börja gräva snö då och se till och hissa upp bilen, hitta nån med laddare eller startkablar som kan hjälpa dig så du får liv i den. Alternativ 2: Jag har själv haft ur stora rutan i vänster bakdörr, Visst det är inget man gör på en pisskvart men det gick ganska smärtfritt när man väl kom på hur man skulle bära sig åt. SÅ ska du panga en ruta så är tipset en av dem stora i nån av bakdörrarna. Beemer 4 Life! |
|
| Om du känner nippelläget i låset med fingret kanske det går att med något verktyg påverka låset? Om man samtitigt trycker ner huven och avlastar låsningen kanske det går lättare. | |
| Anders-72: Ja, jag tror att jag känner själv mekanismen i hålet, men jag trorr inte att komma åt med ett verktyg i och med att det inte finns utrymme för det. Men jag försöker med allt nu och väderbiten blir man i kylan | |
|
En enkel insexnyckel (L-modell) med dimension något mindre än nippeln. Eller bocka till en mejsel eller annat som är lite kraftigare att hålla i kanske. Är inte hundra på hur det ser ut så jag kan ju svamla i onödan. |
|
|
Jag ger upp! Nippelnfästet till vajern sitter troligen inbakat i plastburken så man kommer inte åt fästet. Sista försöket var en tjock ståltråd som jag stack mellan dörrarna, Jag fiskade runt med en ögla i toppen och var så nära att få den mitt på handtaget men nära skjuter ingen hare. En arbetsdag förlorad. 2 grillnjurar förstörda, jack och skrapmärken på den svarta plåtlisten mellan främre och bakre dörren och snart en krossad ruta. Jag pratade med mitt försäkringsbolag och förklarade situationen och om jag krossar glaset så går det på min försäkring som glasskada. minst 1000:- i självrisk. Eftersom Förenade bil som vanligt är tröga så kör jag bilen till en glasmästare och får förhoppningsvis gjort bytet i morgon. Nu har jag dessutom skapat mig ett nytt problem i och med att jag inte får upp motorhuven. För det förändras ju inte för att jag byter ruta eller kommer in i bilen och drar i spaken vid fötterna.Men man kan ju då i alla fall kör bilen till en verkstad. |
|
|
har du drag på bilen ? i så fall går det att köra in ström bakvägen genom stiftet där det är ständig plus men om du krossar en ruta så får du inte upp dörren i vilket fall för låset spärrar handtagen så det inte går att öppna vid ev inbrott mvh |
|
|
Jag har drag, men vill minnas att Folke skrev någonting om relä. Men jag ska testa det som sista försök i morgon. Måste först fixa nya startkablar efersom mina ligger inlåsta i bilen. Vet du på rak arm vilken pigg som är plus? Jag har den svenska kontakten med (är det) 9 poler. Om nu låset spärrar handtaget så får jag åla mig in genom bakre sidorutan och öppna bakskuffen inifrån. |
|
|
Nu är jag tyvärr ingen haj på e39, men ska sprinten dras ner ur låsanordningen eller tryckas upp för att huvlåset ska släppa? Det finns ingen möjlighet att antingen haka fast en ståltråd/wire eller dylikt och dra eller ta en mejsel och trycka upp sprinten? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.