AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.713

Skrikande kupefläkt e39? (bild)

Xv
60
Xvid
525i M Touring-01
Hej!

Har en skrikande fläkt i bilen och undrar om det är denna som skall bytas?

Länk

Mvh

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Stämmer bra.
Det är ett maffigt jobb, hela instrumentpanelen måste bort. Börja med mittkonsolens fäste bak och jobba dig framåt. Håll örnkoll på var alla skruv ska sitta inför ihopmonteringen igen

//Magnus

Xv
60
Xvid
525i M Touring-01
Blir nog att lämna bort jobbet.

//David

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Innan du byter - prova att smörja upp axeln med bra olja (helst med teflon i)

När jag hade Compacten började fläkten "kvittra". Efter jag hade lyckats appplicera en liten mängd olja på fläktmotorns axel (båda sidorna) slutade den låta illa och höll sig tyst mer än ett år (sedan sålde jag bilen).

En sprayburk med förlängd slang är att föredra - då slipper man utveckla två meter långa armar med fyra nya leder....alternativt riva halva bilen.

Det behövs bara några droppar olja på axeln - så du behöver inte dränka den i olja.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Xv
60
Xvid
525i M Touring-01
Ska nog testa att smörja upp den innan jag beställer en ny.

Tips på hur man lättast kommer åt att smörja?

Mvh David
Hur kommer man åt att smörja utan att demontera?
Jag brukar köra crc powerlube.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag vet tyvärr inte hur det ser ut på E39, men på både E36 och E46, får man lossa några detaljer rakt ovanför fläkten. Dvs. från utsidan(motorrumet) framför framrutans nedre kant i mitten rakt ovanför fläktmotorn.

När man ser fläkten är det bara att styra ner den långa slangen och spraya lite olja när fläkten går på lägsta fart. Sikta på axelns lagring från sidorna (både vänster och höger), då sugs oljan in i lagringen via axeln av kapilärverkan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
127
Banditleffe
525i -95 Executive
Halloj, har en e34 med fläkt som oftast inte går alls, när den väl vill hoppa igång så brummar den som om den höll på att skära ihop. Också från motorrummet man kommer åt fläkten där? Tänkte öppna o kika i helgen.. ha det!
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Det går inte att träffa axeln på fläkten i E39. Man får dränka allt i olja och hoppas. Tror snarare på mer felfunktion än något annat.

Man kan testa om man ändå måste byta. Annars bör man inte göra det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.