AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.118

E61 Bakre vindrutetorkare ur funktion, motor verkar Ok

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hej,

Jag var dum nog att använda bakre vindrutetorkaren då det låg snö på rutan.
Det har nu, efter en tid, resulterat i att den inte vill flytta på sig.
Det gick ett tag att få den att ta ett "halvt" varv, men nu vill den inte röra torkaren alls.

Vad jag har kollat är motorn OK eftersom den verkar vrida den lilla "disk" som är monterad under rutan, man ser den när man öppnar bakluckans ruta, en disk med ett hål i.
Om jag förstår det hela rätt sitter ett stift från torkaren i hålet som sedan, när disken vrids, hänger med och kör ett varv fram och tar sedan stopp, för att sedan återgå till ursprungligt läge.

Jag har tänkt montera bort hela torkar-armen för att se om det går att "smörja upp" den, felet verkar vara att den går allt för trögt.
Vad jag under nu är om det finns någon som har haft samma problem och som vet hur man åtgärdar det.

Är det så enkelt som att skruva loss mutter och annat som håller den på plats?
Inget som är fjädrande som man kan skada sig, eller bilen på?

Hjälp? :-)

/Hammar
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Kolla om armen går trögt att vrida för hand med glasluckan öppen. Troligen är det felet. Beror på att vägsalt och annan smuts tar sig in i lagret.

Jag har fixat min genom att plocka isär och smörja. Plocka först bort torkararmen (mutter under plastkåpan). Sen var det nog en låsring att ta bort så kan man trycka ut axeln genom lagret. Sedan rengöra och smörja. Jag använd crc vitt litiumfett. Den går ännu lätt efter 2 år.

/Jonas
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Det stämmer, den går trögt som sagt, men det går att vrida för hand.
Så jag lossar på muttern som sitter under kåpan.
Och den där "muttern" eller "brickan" som sitter under själva torkararmen, den ska jag också skruva loss helt då alltså?
Bytte du någon packning eller liknande samtidigt?

/Hammar
ja
294
ja73
Vad jag minns så var muttern för torkararmen det enda jag skruvade, men det kan ju skilja lite mellan årsmodeller. Sen var det nån sorts låsring som dras åt sidan. Jag tog alltså ut axeln ur lagret, riktning inåt bilen fast med luckan öppen. Lagret satt kvar i glaset. Jag bytte ingenting.

/Jonas
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hej,

Jag tog lite bilder, kommer att meka lite i helgen med detta tänkte jag.
Jag kan tydligt se att själva axeln roterar och övriga delar är stilla när jag vrider på armen,

Här är torkararmens mutter bortskruvad:
Länk

På den andra bilden är det delen under fönstret:
Länk

På bilden har jag satt ut lite pilar, jag gissar att det är så här:
1 => Själva axeln?
2.=> Låsring, eller? Hur får jag bort den, eller ska jag bara trycka på ovanifrån så att säga så den "ramlar" ner, är det så det fungerar?
3 => Delen som roterar och sitter fast mot "disken".

Allt sitter ju som "berget" och jag är rädd för att ta i för mycket på fel ställen. :)

/Hammar

/Hammar
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Varför inte tvätta av sakerna innan du börjar meka tycker själv att det är A och O när jag skall göra ngt med min bil
Så att man ser ordentligt
Gjorde själv den operationen på min E39 har inte behövt på min E61 . Men börja med att dränka in allt med typ556 så blir livet mycket glattare

Ha deT
ja
294
ja73
Låsringen är på utsidan av bilen. Dra ut torkararmen nu när du tagit bort muttern. Allt på andra bilden ska följa med axeln när du tar ur den.. Den ska alltså tryckas in där torkaramen sitter.
dr
104
driverolsson
X5 3.0d -07 (E70)
530da Touring -04
Låsringen sitter under torkararmen, pela bort den och tryck/dra sedan axeln nedåt med öppen lucka. Gör ordentligt rent, smörj in och sätt ihop.

Janne
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag har nu fått loss armen på torkaren, den satt ordentligt fast vill jag tillägga.

Har även gjort rent och tagit bort avlagringar på gängor och spår, men den sitter riktigt hårt fast, även efter att jag tagit bort låsringen (den syns tydligt när man får bort armen så nu vet jag, tack).
Har sprayat med 5-56 (och liknande) men den rubbar sig inte.

Var det så enkelt för er att det bara var att trycka ner den del som muttern, armen och låsringen suttit på tidigare?

I så fall får jag ta i lite till. :)

Är bara rädd att jag skadar glasrutan.
(Har god lust att ta en hammare och bara slå ut axeln nu när jag kommit så långt men har lagt de planerna på hyllan...)

/Hammar
ja
294
ja73
Min gick ganska trögt att få ut. Vrid och tryck samtidigt, tror man kan ha på armen att vrida med tills axeln kommit en bit.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tack.
Efter diverse tekniker så slutade det med att jag fick ta en skiftnyckel och passa mot den undre axeln och vrida den där ifrån och samtidigt trycka på med handen ovanifrån.
Det var förbannat vad den satt hårt.

Men nu är det fixat.
Förvånad över hur lätt den ska gå att flytta på jämfört med tidigare! :)

Tack alla för era tips, jag har nu en fungerande bakre vindrutetorkare.

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Passade på att ta lite bilder så nu finns instruktionerna på denna adress, tillsammans med bilder:
Länk

Egentligen inget märkvärdigt men det kan underlätta för andra som gör det för första gången.

/Hammar
Ad
1
AdooM
E61 520d 10
E36 cabbe 320i 95
Min baktorkare har lossnat helt...
:/
Vilken tur att jag hittade denna tråd :)
För nån vecka sedan knakade det till bak när jag skulle köra bakre vindrutetorkaren på min 525i Touring från 2003.

Första gången man ska köra torkaren går det en gång (fram och tillbaka), sen måste jag slå av tändningen för att kunna köra den ytterligare en gång.

Positionen på torkaren när den gått tillbaka är kl 10.00 ungefär, och den går till kl 14.00.

Är det motorn som är trött eller har ni någon annan ide?
Med rutan öppen kan jag med lätthet vrida runt vindrutetorkaren.
Slog mig nu att det kanske helt enkelt är armen som kuggat över på "drivaxeln", om ni öppnar er glasruta och tittar på "disken" med hålet i, vilken position har hålet då när armen är "nere" (kl 21.00)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.