AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.118

Vad är detta ? ("F" anslutning insugssidan)

AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
Hej. Vad är detta för slang, och vars går den ?

Länk

Jag har nämligen lyckats bryta av själva anslutningspipen till den slangen, den sitter på gummi"slangen" till insuget, just till vänster utanför bilden så har man luftmassemätaren, jag ska i övermorgon köra 50 mil tur och retur med bilen, och undrar om det kan vara skadligt på något sätt för bilen att denna tunna slang med innerdiameter på bara någon enstaka milimeter, inte sitter vars den ska ? Anledningen till varför jag var och pillade var att jag skulle försöka lokalisera varför bilen visslar kring 1600-2500 rpm..
lyckades dock bara heva sönder mer idag tyvärr...
Den lilla slangen går till bränsletrycksregulatorn på bränslefiltret. Den verkar inte fylla någon större funktion. Jag har provat att köra utan den slangen och inte märkt någon skillnad eller fått några felkoder.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Om jag inte är helt ute och cyklar så är detta en vakumslang som går igenom torped väggen och förbi ratten,
visslar det verkligen eller är det mer pysande ljud.Finns ljudet konstant?kommer ljudet från motorn eller inne i kupen?

mvh
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
slangen är vad jag fått för mig av armerad typ... Jag provade starta bilen och känna om det är nå tryck eller sug i slangen, men kände varken eller, provade också sätta saliv i öppningen och blev då inget bubbel eller så heller så den verkar vara trycklös!? Kanske bara nåt som "vill ha filtrerad" luft ? =S

Visslet är med 100% från motorrummet, uppkommer bara vid just de där varvtalen, och är då som ett väldigt starkt och högt visslande ljud, nästan som att det skär i öronen på en om man står med huvet under huven, och därmed väligt svårt att lyssna sig till vars det kommer ifrån.

Det är inte alltid det kommer och vissa gånger hör man det mer än andra gånger...

Mvh
Slangen går till bränsletrycksregulatorn. Det är ju bara ett svagt undertryck där i insugsbälgen, så det verkar osannolikt att det är så att det styr regulatorn. Mer sannolikt att den behöver tillgång till filtrerad luft eller att det är avledning av eventuella bensinångor.

Visslet kanske skulle kunna vara någon spännrulle?
AC
288
AC Cobra
535dT X-Drive 2013
En spännrulle kan det mycket väl vara, ska kolla upp det!
blir nog att byta då jag sett att remmen ser lite halvsliten ut.
Hur många rullar och remmar finns det till respektive rem ?
Kankse bara är en ?

Har varit på bmw idag och dom hittade inte just rätt "koppling/nippel" som jag skulle ha, men han skulle forska vidare i det.
AC-kompressorremmen har väl en spännrulle, och servo/generator/vattenpumpremmen har väl två. Sen kan det väl vara något av aggregaten som skriker också, men jag tror att det är vanligare att det är någon spännrulle.
Du kanske kam prova att lyssna med "stetoskop" för att lokalisera ljudet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.