AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.489

Cylinderformad plastsak bakom luftfiltret tickar, vad?

re
93
remle
E90 320d EDE, -10

Det ät såhär att jag har lokaliserat ett tickande ljud från motorrummet. Jag vet inte vad den här så kallade "cylinderformade plastsaken" är för något och därför vänder jag mig till er på Autopower. Det tickande ljudet kan höras inne i kupén och det är rätt störigt vid tomgångskörning. Tickandet försvinner lite då och då men jag ser det inte som en permanent lösning för min del. Det jag undrar är om vad den här saken är för något, och om det är så enkelt att bara sticka till skroten och fixa en ny? Jag har bild på det jag menar för att underlätta det lite, se länk.
Btw det är 318ti compact, m44b19 motor.

LÄNK: Länk
Utan att veta exakt så tror jag det är kolkanistern, dvs en enhet som tar hand om ångor från bensintanken. Denna renas sedan genom att motorn suger luft via den. Det sitter en ventil som styr om motorn skall ta luft via kolkanistern el ej, antagligen är det denna ventil som du hör ticka.
re
93
remle
E90 320d EDE, -10

flashg
Då är det bara att åka till skroten eller köpa eller att köpa en ny då?
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan vara kolkanistern. Bör isåfall finnas en tunn luftslang som går mot insuget och en elektriskt styrd ventil någonstans på vägen.

Själva kolkanistern behöver du inte köpa ny för den skall inte innehålla några rörliga delar.

Det är isåfall som flashg säger, att ventilen tickar. Det ska den dock inte göra, inte på tomgång vad jag vill minnas.

Prova att ta loss kontakten till den elektrisk styrda ventilen (så kallade purge ventilen) och försvinner tickandet vet du att det är den ventilen som väsnas. men var lite uppmärksam på att det verkligen är purge ventilen du kopplar loss och inte något annat. Är du osäker - låt bli. Kan även vara så att styrningen till ventilen gått snett på något sätt, då hjälper det ju inte att byta purge ventilen. Men börja med att verifiera att det verkligen är purge ventilen som väsnas.

Men kommer tickandet verkligen "inifrån" den svarta cylindern?

Enklast är ju att ställa den på tomgång, upp med motorhuven och gå igenom motorutrymmet med ett enklare typ av motorstetoskop.
re
93
remle
E90 320d EDE, -10

bmw-slangen
Jag kollade med en skruvmejsel. La den mot kolkanistern och mot andra saker i motorn. När jag sedan la skruvmejseln mot örat hördes det som att det kom från kolkanistern. Det kan ja vara så som du säger att det är purge ventilen som låter men skickar vidare ljudet mot kolkanistern också.
re
93
remle
E90 320d EDE, -10

bmw-slangen
Det är purge-ventilen som inte fungerar som den ska. Jag gjorde så som du sa. Kopplade bort kontakten, och tickandet försvann. Jag kom nyss hem från skroten där jag plockade av en annan ventil. Problemet är att de inte hade en exakt likadan ventil som min men en liknande från en annan e36. Går det att använda sig av den istället utan att det blir några problem, eller är de anpassade efter motorn? Slangarna, kontakten och fästet passar men den ser bara lite annorlundare ut.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hittade en skiss på alltihopa också, det är således detalj #1 som är ventilen som väsnas
Länk

Kör man korsreferens ser man att samma används på många modeller i E36 serien (och många andra)
Länk

Den ventil som däremot sitter på bla compacts med M42 motor verkar vara samma purge ventil (13 90 1 726 705) som sitter på E30 och E34 serierna (bland annat). Det är troligtvis en sådan du fått tag i.

Kan inte svära att de båda typerna är interchangeable. De borde ju vara det, är liksom bara en simpel ventil som styrs elektronisk, men man skulle inte bli förvånad om de styrs på olika sätt...

Är det samma kontaker på dem då?
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hmmm, kanske skue läsa sista meningen i föregående inlägg innan.

Slangar, kontakt och fästen var ju tydligen identiska mellan de två.

Jag skulle tro att den du fått tag i fungerar lika bra, men jag vågar inte lova någonting. Skulle inte förvåna mig om de styrs olika och vill ha olika spänning eller motstånd eller vadsomhelst...
re
93
remle
E90 320d EDE, -10

Jag satte på den nyss. Den fungerar. Hör att den tickar när jag lägger skruvmejseln mot örat men dock inte lika mkt som innan. Vad är det som skulle kunna gå snett om det nu är tvunget att det måste vara den som va på innan?
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vet tyvärr ej.

För att svara på den frågan behöver man
- elektrisk specifikation på de båda varianterna
eller
- bekräftelse att de är 100% interchangeable

Jag har tyvärr inget av dessa två.

Därför kan jag bara göra antaganden, gissningar och prata i nivåer om sannolikheter.

Det är ganska sannolikt att de är fullt utbytbara med varandra, men vad vi vet är att det är olika reservdelsnummer. Vad det beror kan vara precis vadsomhelst, de kanske bara bytt tillverkade och bibehållit exakt samma specifikationer eller så har de bytt specifikationer på komponenten och/eller funktionaliteten.

Vad som kan gå snett? Tja, går egentligen bara att svara på ett meningsfullt sätt om man vet skillnaderna mellan de två. Skalan går ju från "fullt fungerande" ner till "bränd motorstyrenhet" fast med stor sannolikhet mot "fullt fungerande" hållet :-)
re
93
remle
E90 320d EDE, -10

Okej, tack för svaret! Jag bytar den mot en original när jag får tag i en för säkerhets skull då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.