AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.722

Fylla på växellådsolja bmw 518

Va
26
Vargtazz
Bmw 518i -95
Hur fyller man på växellådsolja på en bmw 518i e34? Hällde på i ett litet hål som satt ovanpå växellådan med ett litet plastlock. Har hört att man inte ska kunna hälla på oljan utan pumpa in den. Tackar för svar!
nu är ja ingen raketforskare på just bmw men på det flesta manuella bilar fyller man på olja på sidan av lådan (kallad nivåskruv) brukar va en större invändig insexskruv. du fyller på olja tills det rinner över. och jo du behöver en pump.

bonnskruvarvariant följer =D
att du tar en plastflaska gör hål i botten och sätter på en lång slang så det blir en typ av tratt. håll flaskan (utanför bilen) i högre höjd än lådan. vips!

är det en automatare råder ja dig att lämna in bilen på verkstad om du inte vet va du gör =P

Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Såhär ser det ut för en manuell 535i E34 med en Getrag 260/6 låda
Länk

Om du har en manuell så bör det se likadant ut på din, dräneringsplugg i botten och en påfyllnadsplugg på sidan. Skruvhuvudena kan skilja sig, jag hade sexkant huvuden, vissa har insex huvuden.

Har fyllt på några växellådor nu och provat båda metoder. Den absolut smidigaste metoden har varit att köpa lite genomskinlig slang och en bränsleslangspump Länk från Biltema, sedan bara sticka ned slangen i flaskan och pumpa tills det börjar rinna ut ur hålet. Bilen måste såklart stå horisontellt.

Som johnwoo säger, är det automatlåda bör du lämna in den.
Va
26
Vargtazz
Bmw 518i -95
Okej tack! Dock fyllde jag på olja i ett hål som satt uppe på lådan med någon form av plastlock/skruv. Va det någon form av lufthål eller liknande? Vad kan det få för konsekvenser?
tittade du ner i hålet?
för rent spontant låter det som ett inspektionshål för lamell/startkrans och olja där är väl inget att föredra. ingen större fara dock om det inte e några mängder =P
Va
26
Vargtazz
Bmw 518i -95
Ja tittade ner i hålet men kunde inte se så mycket, hällde säkert på närmre 7-8 deciliter i alla fall.. Hur får man ut den i så fall?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oj!

Vargtazz : Exakt var satt detta hål?

Eller nu backar vi lite, är det automat eller manuell du har Vargtazz?
Va
26
Vargtazz
Bmw 518i -95
Det satt på högersida om du står framifrån på bilen. Liksom uppe på växellådan kan man säga, något form av litet plastlock satt på och det såg mer ut som någon form av luftnippel eller liknande men dum som jag va slog jag på olja där.. Det är manuell växellåda.
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det sitter alltid en ventil på ovansidan av en manuell växellåda men dessa är små och inget man lätt kan hälla en större mängde växellådsolja i. Dessutom är de ofta placerade att man definitivt inte kan titta ner genom det.

Har du manuell låda har du säkerligen en Getrag S5D200G låda
Länk

Det kan ju varit luftningsventilen (#7 i skissen ovan) som du hittat - men hur fasiken lyckades du titta ned där? :-) Det är ju ganska trångt vid växellådan ju!
hur mkt fick du i o hur mkt rann utanför? jamenar hålet på en luftnippel e ju inte mer än nåra millimeter =P

har en bild på Getrag 260/5 och det bör vara just en avluftningventil (lådan till vänster)

Länk
Va
26
Vargtazz
Bmw 518i -95
nej det va ett helvete att hälla i oljan där och en hel del rann utanför. Det gick i princip inte att titta ner i hålet för de va trångt som satan! Men om oljan kommer i kontakt med lamellerna så kommer det ju bara slira? Det va avluftningsventilen jag hällde i oljan, ser ut som växellådan på bilden. Kommer det gå åt skogen med kopplingen?
Va
26
Vargtazz
Bmw 518i -95
*I avluftningsventilen*
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Då är det lugnt! Avluftningsventilen går rakt ner i växellådan och oljan hamnar där den ska. Jag är imponerad du lyckades få ner olja i det lilla hålet :-)

Du kommer då i jämförelse tycka det är enkelt att få i olja i det vanliga påfyllningshålet :-)
Va
26
Vargtazz
Bmw 518i -95
Tackar;) Fick stå med en liten tratt och hälla över oljan i en ölflaska och försöka sikta rätt! Men ska köpa en sån dr pump och fixa olja o fylla på det rätt. Förresten, hur vet man vilken olja det ska vara? Verkar ju ararätt noga de där..
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite OT men lite mer bilder...

Den där gummiavluftningsventilen känner jag igen från min Getrag 260/5 också
Länk

På min Getrag 260/6 sitter det dock en metallavluftningsventil (man kan se den på någon bild i högra kolumnen)
Länk
Va
26
Vargtazz
Bmw 518i -95
Är ganska säker påatt det är där jag hällde i oljan, ser väldigt likt ut på första länken i alla fall! Vilken olja rekommenderas? Och hur mycket rymmer lådan?
Va
26
Vargtazz
Bmw 518i -95
Farsan skulle byta motorolja på den medans jag va bortrest och så råkade han hälla ut växellådsoljan istället för motoroljan dum som han är! Det är därför jag måste fixa det! Jag hällde ju tillbaka den gamla oljan igen men tänkte att det är lika bra att byta den så därför undrar jag vilken olja som rekommenderas? Och hur mycket som går på?
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du bör ha en S5D 200G låda, den ser faktiskt lite annorlunda ut än de Getrag 260/5 och 260/6 som du sett bilder på hitintills.

Getrag 260/5 och 260/6 har en mer "våffelstruktur" medans S5D 200G är mer slät.

Såhär ser en S5D 250G låda ut, din borde sin någotsånär likadan ut
Länk

Vilket fall som helst vill dessa lådor vilja ha ATF olja. Men för säkerhets skull vill jag att du dubbelkollar att du har en etikett på växellådan (på sprängkåpan) där det står ATF på.

Köper du hos BMW får du Castrol ATF Dexron III olja. Går du in på Castrol rekommenderar de Castrol Transmax Z. Båda fungerar finfint. Flera föredrar Castrol Transmax Z, fast den är lite dyr. Du behöver inte ha just Castrol's ATF Dexron III olja, du kan köpa vilket märke som helst som har Dexron III klassning (fast den klassningen försvann för några år sedan så alla döper om sina produkter till D-III, DX3, D3, DIII och liknande för de får inte ha Dexron III i sitt produktnamn).

Själv så kör jag med Biltemas ATF Dexron III olja i min 323i E30. I min 535i E34 skvalpar det omkring Castrol ATF Dexron III, fast ska prova någon gång med Castrol Transmax Z.
Jag tror nog att Vargtazz har en framtid som fransk bilmekaniker, företrädesvis inriktad på äldre Citroëner. ;)
Va
26
Vargtazz
Bmw 518i -95
Okej tack bmw-slangen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.