AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.327

225:or på 8,5 fälg

ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Jag sitter med riktigt dåliga tyska "allrounddäck" på min bil nu och har tröttnat ur HELT! Jag tar mig knappt fram när det kommit mer än en cm snö så jag måste fixa detta nu. Eftersom jag sitter på original uppsättning M194 fälgar till min E91 som jag tänker använda som vintersulor så har jag 8" fram och 8.5" bak.

Nu till min fråga! Eftersom jag läst i ett antal tester att Continental ContiVikingContact 5 225/45R17 skall vara ett av dom bästa friktionsdäcken så är jag sugen att köpa en uppsättning sådana efter vinterns mardröms upplevelser i snön (finns inte bredare än 225:or), men kan jag sätta dessa 225:or på mina fälgar bak eller passar det inte? Kommer det se sjukt konstigt ut? Är det någon som har erfarenhet?

Eller är det någon som har tips om andra däck som ger bra grepp i snön? Prio är att komma fram i snön så jag kan ge avkall på grepp på asfalt osv det är ändå bara på sommaren man kan utnyttja bilen till fullo!
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Köp Nokian Hakkapelitta dubbdäck. Eller Conti's DUBBdäck. Det är bra däck det. Köp inte dubbfria däck om du är ute efter bra grepp på vinterväglag!!

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
225:or på 8,5 tum breda fälgar funkar bra, gjorde för mig iafl.

Som Nikeman skriver, köp bra dubbdäck istället om du vill ha bra grepp.

Men skippa p-fria däck.
ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Problemet är ju att Stockholmspolitikerna hotar med "dubbförbud" nästa vinter......*svär*
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Det skulle förvåna mig om de förbjuder d-däck till nästa vinter.

De ser väl hur årets vinter har varit so long.

Men men dessa politiker kan man aldrig lita på...
Dubbdäck Nokian eller Michelin. Allt annat är sämre när det verkligen gäller.
ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Ok! Ja jag kanske ska slå till på dubb ändå då..... men känner ändå att frågan är aktuell hurvida 225:or passar på 8,5" fälg.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Håller med de andra om att dubb är det bästa om du vill ha maximalt grepp. Men om du bor i sthlm och det blir dubbförbud så är det ju riktigt surt.. Om du kör mycket i stan så tycker jag definitivt att du ska satsa på dubbfria.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
225:or sitter orginalmonterat på 7,5" eller 8". Att gå upp en halv tum borde inte vara någon fara. Bättre det än att gå upp i däckbredd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.