AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.379

Utelåst från e39 touring

Sida 1 av 2
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jo, jag har sökt och läst en massa inlägg i ämnet men det hjälper tyvärr inte mig.

I morse var min e39 touring stendöd. Jag testade med att byta batteri i fjärren men det gick ändå inte att öppna centrallåset.

Sen prövade med nyckeln i det enda dörrlåset på bilen. Höll upp handtaget och vred om. Nyckeln går i läge kl 9 men sen är det stopp. När jag vrider om nyckeln så känner jag att någonting tar emot (som om det nuddar vid något en aning) vid läget ungefär kl 10. Jag har vridigt nyckeln fram och tillbaka mellan kl 9 och 15 gång på gång och låsknappen innanför rör sig inte, den är i botten.

Jag kommer alltså inte in i bilen. Jag kommer inte heller åt startmotorn då den är parkerad med fronten mot en vägg så jag kan inte lyfta den på den uppåtslutande garageuppfarten.

Har någon ett tips hur jag går tillväga för att öppna den?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vad händer om du bara vrider på nyckeln då, utan att hålla upp handtaget?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Det är ingen skillnad på om jag har handtaget uppdraget eller inte.

Jag ringde service på Förenade bil och killen sa att jag först skulle hålla uppe handtaget och sedan stoppa in nyckeln. Det blev ingen skillnad där heller.

Något annat tips hade han inte mer än att beställa bärgning så att de fick köra bilen till deras verkstad.

Suck.

Jag kom åt att lyfta upp fronten på bilen i snödrivorna, men eftersom det är plastkåpor undertill och jag inte vet var startmotorn sitter så kändes det en aning osäkert att krypa under med domkraften ståendes på kvarts.

Var sitter pluspolen på startmotorn, specifikt.

Måste ha bilen bruk och det tar emot att beställa dyr låssmed för att få upp dörren. Nästan billigare att knäcka rutan och ta det på försäkringen ju.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är den grova kabelanslutningen som har plus hela tiden. Om du skall mata med hjälpström där så använd en tunn kabel max 0,75mm² så du inte av misstag kommer åt manöverplinten så startmotorn går runt. Och kryp inte under överhuvudtaget utan pallbock, det är det inte värt.

Är den helt strömlös tro? Annars går det ju att prova komfortöppningen av rutor, d.v.s hålla in upplåsningsknappen på fjärrnyckeln länge.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag misstänker att den är helt strömlös. Körde den senast i lördagskväll utan problem att starta.

Ringde en låssmed. De tar 1200:- och garanterar inte att de kommer in i bilen utan åverkan.

Fan vad svårt det ska vara :-(
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Var sitter startmotorn på en e39?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den sitter ganska högt upp på vänstersida. Här kan du se urtaget för den i svänghjulskåpan: Länk

Annars kanske du kan försöka få upp huven på något sätt och mata hjälpstartplintarna. Har för mig att det diskuterats i någon tråd, p.g.a trasig huv-wire.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
I den här tråden fanns mycket matnyttigt: Länk
Bl.a att man får vrida nyckeln längre för nödöppning och att den går tyngre sista biten. Finns även en plusplint under bilen ung. vid torpedväggen. Eller att offra njurarna i grillen och lirka upp huven.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack Anders för att du försöker hjälpa till.

Jag har läst den tråden och letade efter en pluspol på angivet ställe men inte funnit någon. Var återigen i kontakt med Förenade bil och en annan mekaniker och han påstod att det inte går att ge ström till startmotorn så att bilen får ström.

Jag tog och körde in låsspray i nyckehålet i hopp om att det kärvar men det blev inte bättre. Jag har vridit så hårt till vänster att gummit på nyckeln börjar ge med sig. Misstänker att man inte ska använda en polygrip. Om man utgår från att dödläget när man stoppar in nyckeln, är kl 12, så kan jag dra nyckeln till halvnio. Kl halvelva så hugger det till men får inget grepp. Låsknappen på insidan ger ingen tillstymmelse till rörelse.

Jag fick ut den vänstra grillen men kommer inte vidare därifrån. Det känns lite uppgivet att behöva smasha en sidoruta för att komma in i sin egen bil.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Skulle kunna ha med reläet som bryter startström vid för låg spänning, eller startspärren att göra, men jag trodde inte att det satt på förbrukarsidan p.g.a hög ström till startmotorn. Jag tror nog att det finns 12v vid startmotorn, men jag skall inte svära på det. Och mekanikern kan ju vara partisk och vilja ha dit din bil ;)
Usch, min bil är avställd. Hade tänkt flytta på den. Kanske bäst att öppna och ladda batteriet då jag inte haft någon underhållsladdare påkopplad..

Mina idéer är tyvärr slut för tillfället, men hoppas att det löser sig.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Här lite tips om att öppna huven utifrån, när du redan "donerat" ena njuren: Länk
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Hej!
Du skrev att du bytt batteri i din fjärrnyckel.
Läser i instruktionsboken att "innan en ny sändare kan användas måste den initieras".
Det kan inte vara så att din nyckel varit utan ström (batteri) för länge, och att den måste initieras innan det går att låsa/låsa upp bilen med den igen. Har du en extranyckel med fjärr, testa den i så fall.

Jag är inte riktigt säker på det jag skriver men det är ju lätt att testa, innan du börjar knacka in en ruta eller bryter upp huven.

MVH
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Intressant tanke Nisse,

Jag har tyvärr bara en nyckel till denna bilen. Men jag tror inte att det är fjärren, för den lös när jag upptäckte att bilen inte låstes upp och det var av ren felsökning som jag bytte batteri.

Jag har haft tre e39:or men aldrig någonsin använt nyckel till dörrlåset. Hur är det låser era upp vid kl 9 läge?
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Okej, som sagt bara en liten tanke utan någon större vetenskap bakom.

Var ute och testade på min 523'a nu, och den låser upp mellan kl 10 och 11 så att säga, vrider jag nyckeln till kl 9 (dvs ett kvarts varv moturs) aktiveras komfortöppningen, dvs elhissarna går ner (extrautrustning).
Efter kl 9 är det stopp och jag kan inte vrida nyckeln längre.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tack Nisse, då fick jag bekräftat att hugget jag har vid kl 10-11 är det läget som det skulle öppnat men går förbi. Man riktigt känner hur det glider undan i låset.

Vid närmare efertanke så har öppnaren på insidan betett sig lite märkligt då det varit trögt att öppna samt kromdelen inte gått in igen utan man får trycka till den. Så är det när man köper billigt begagnat..... men men jag ska nog lösa detta på något sätt. För mörkt nu men jag ska ut i morgonbitti och försöka fiska upp vajern i motorhuven. Måste vara den billigaste lösningen på problemet.
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Jag hade ett liknande problem med min 523i, förmodligen berodde det på kylan. Bilen gick dock att låsa/låsa upp med fjärren, förutom förardörren som varken gick att öppna in- eller utifrån. Öppnaren (kromade delen) inne i bilen kändes slapp när man drog i den, precis som om den hade lossat från wiren.
Jag fick upp dörren till slut, genom att gång på gång låsa-låsa upp bilen med nyckelhålet i dörren, inte bara ett par gånger utan uppåt en kvarts vridande på nyckeln.

Till slut låste dörren upp sig, därefter har det fungerat i princip helt klanderfritt, bara ett par gånger den inte har låst upp, men då har samma metod löst problemet, och betydligt snabbare, det har räckt med bara två-tre vrid på nyckeln.

Skulle tro att det berodde på en kombination av nytvättad bil, minusgrader och kärvt lås pga att man aldrig använder nyckelt när man har fjärrlås.

Testa lite till innan du bryter dig in =)
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag har kört låsspray och vridit nyckeln fram och tillbaka säkert 270 gånger :-)

Måste man dra upp dörrhantaget eller ska det räcka med att vrida nyckeln?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Nu när jag tänker på det så blinkar inte ens larmlampan så det är helt klart att batteriet är dränerat. Köpte ett nytt 90Ah på Biltema i för 7 veckor sedan.
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Tyvärr så håller inte Biltemas batterier så bra... Testa att lossa glaset till nummerskyltsbelysningen och koppla på ström från ett annat batteri, då brukar man kunna få upp bilen. Lycka till!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Skil, jag har läst om det på flera ställen och hört lika många dementeringar när det gäller e39. Fungerar kanske på äldre bilar men enligt Folke inte på e39.

Hittade wiren under motorhuven. Men den är kapslad och går inte att nå om man inte klipper det inplastade stålspunna höljet. Jag frigjorde den och försökte dra hela skiten men hör bara lite knakningar i ena flanken.

Någon som vet hur man får upp låsmekanismen på motorhuven vid öppningshandtaget? Det sitter ju en pinne med en fjäder i huven som hakar i chassigodset, men man kommer inte åt att trycka på ringen för fjäder och pinne är ivägen. Själva låsmekanismen är kapslad i plast underifrån så jag vet inte var wiren från kupén kommer in, men troligtvis på andra sidan fläktväggen vilket då gör den oåtkomlig från utsidan. Viss logik i det .-)
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
falsterbo, det finns inget lås på bakluckan på en Touring endast förarsidan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.