AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.806

Effekthöjning med schrick eller annan kam på S38

Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Någon som mätt skillnad mellan standard och någon "trim" kam?

Eller upplevt någon skillnad?

/Otto
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Du får kolla med Kinnby. Han skulle slipa om sina har jag för mig
vet inte hur långt han kommit dock.
är inte den motorn rätt hyffsat vässad redan original?
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Tror inte han kommit så långt, han har ju byggt polisbil... :D

Man kan alltid pressa ur lite till med rimliga medel.. Och mycket mer om man har obegränsade resurser...vilket jag inte har.

Jag har redan lite mer än standard effekt och toppeffekten ligger omkring 6500-6600 medans s38 orginal ligger på 6900. Skulle gissa att ett par snälla trimkammar skulle göra gott (ca 5% kanske lite till). Vore kul att veta hur mycket det ger. Någon måste ju bänkat?? Eller trimmar alla med turbo nu? :)

/Otto
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
Trimmningsgraden är rätt moderat på S38
om vi jämnför med S5xB3x motorerna

S38B36 315hk 87,5hk/L
S38B38 340hk 89,5hk/L

S50B30 286hk 95,3hk/L
S50B32 321hk 100,3hk/L
S54B32 340hk 106,25hk/L
S54B32 360hk 112,5hk/L (M3E46CSL)
Mi
208
MichaelB
328is -84 bmwcup #50
316ti -01
316ti -01
320iT -05
E3 otto:

Ja E28 polisbilen var ju riktigt fräck bilden som Kinnby & Thim fixade
var riktigt bra. Fast han får nog lägga på ett kol snart för snart
om han ska hinna till premiären på mantorp.

Ang kammar så slipar enem om orginal för runt 6000:- för båda.
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Ang enem kammarna, är det någon som provat dom?
Vad ger dessa?

6000:- för omslipade kammar känns dyrt när man kan köpa 2 nya för runt 11500:-

Men är det någon som kört något annat än orginal?

/Otto
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Måste väl ändå finnas någon som trimmat en s38 utan turbo... eller?

/Otto
Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...


kolla med colin på rejsa. han har trimmat sin 3.8 ganska friskt

///Jörgen


Visa användare
586
jorgen
M535 turbo
648whp...


S14 blir det ganska stor skillnad på o s38 är ju en s14 med 2 cylindrar till bara

///Jörgen


Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Jörgen:

vad körde du med för kammar och fjädrar och vid vilket varvtal hamnade toppeffekten på? (Ungefär)

/Otto
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.