|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
Verdi |
Bjerser, Banalt! Du projicerar nog din egen avundsjuka på mig. :) Brukar vara så. Men ok, det var en onödig fråga. Tyvärr kan man ju inte ändra eller ta bort något man skriver här. BjörnB, Varför den gudsförgätna X3 när X1 finns som är oändligt mycket fräschare? |
|
Hej alla. Jag har nu under helgen bestämt mig för att behålla 335an - efter mycket räknande fram och tillbaka, så finns det just nu inget alternativ när det gäller körglädje,hyfsad ekonomi och utrymmesmässigt. Dessutom så kommer jag att modifiera 335an något - så att den blir lite snabbare. Så nu blir fokus på att försöka byta ut frugans 116i mot en en X3 eller liknande. Någon som vill byta sin X3a mot en lågmilad,svensksåld och bra utrustad 116? När det gäller frågor som ekonomi osv - så kan jag avslöja att anledningen till att jag kan lägga kring 600k på bilar är att jag prioriterar bilar istället för en hög lön. Jag driver ett eget litet konsultföretag, och kan därför styra själv vart pengarna skall gå. Sen har jag också turen att ha en fru som tjänar relativt bra, vilket gör att jag ej behöver maxa min lön varje månad. /Andreas. |
|
|
"BjörnB, Varför den gudsförgätna X3 när X1 finns som är oändligt mycket fräschare? X3:an är inte någon personlig favorit och håller med om att X1:an är mycket trevligare men jag antar att 335:an värderas till över 300' och då ryms inte en X1 i budgeten som jag tolkar den. |
|
|
BjörnB - du har helt rätt, sen skall X3an bara gå mellan hemmet och min frus jobb (7km/dag) - så jag behöver ej ha någon nyare variant. Jag kommer att leta efter en X3a kring 200k - och då får jag pengar över till att finslipa på 335an.. /Andreas. |
|
|
Till dig: Länk Till frugan: Länk Med hänsyn tagen till kort resväg till jobbet. Jag rekommenderar att ni använder din bil vid långfärd... =) __________ Mvh Grelle |
|
|
Grelle: Jag har faktiskt tittat på den M3an, men jag kommit fram till att en M3 ej är värt de extra pengarna jämfört med min 335a. /Andreas. |
|
|
Noterar att min egna vagnpark är obegripligt fantasilös för de cirka 500000 den gått lös på. :) Volvo V70 II 2.0F Momentum MY2009 Renault Megane III Sports Tourer 1.5dCi Expression MY2010 Skulle man skippa fabriksnya bilar skulle min vagnpark se ut så här BMW 118d Cabriolet (2009) BMW X1 xDrive18d (2009) |
|
| Vad prioriteras främst, låg mätarställning eller lågt pris? För runt 200.000kr får du en 04 - 06 och de verkar ha gått runt 8000 mil. | |
|
Chris87: Det viktigaste är i slutändan miltalet och skicket i det här prissegmentet - ska man börja tänka på vad årsmodeller/facelifts osv har tillfört i nya prylar/ny utveckling så blir det för komplicerat. /Andreas. |
|
|
Jag förstår helt hur du tänker, men det är svårt att få både och i kombination med bra skick. Men om du är helt bestämd på en X3 försök få tag på en med 3.0 motorn. 2.5i, med M54 på 192hk, kan kännas lite trött. |
|
|
Vad tror ni om en X5a, årsmodell kring 00-04? Jag har sett att det finns en del 4,4or ute - något spciellt man bör se upp med på dem? /Andreas. |
|
|
Tja Andreas! Vi var uppe i Vemdalen i förra veckan. Hustrun körde 335an och jag hade en den senaste x3 2.0d. Hade jag inte haft x3an skulle vi aldrig tagit oss till backen, vi var helt insnöade under ett par dagar, tog oss inte en meter med 335an. Måste ge x3 beröm, verkligen bekväm och snål, dessutom riktigt stark. Det kan nog bli en sådan på uppfarten. Gillar din inställning till bilägande Andreas. Det är verkligen roligt att planera nya inköp. Min yngsta dotter frågade när vi skulle byta 335an, det tyder på att familjen börjar vänja sig med täta bilbyten;-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Verdi: Ditt antagande faller på att jag överhuvud taget inte känner avundsjuka mot folk med mycket pengar på banken, och varför skulle jag? De har i de flesta fallen gjort sig förtjänt av det. Enda anledningen till att jag reagerade på vad du skrev var för att det var naivt, 600.000:- är som sagt inga större summor för många. Och för de få utvalda är det, åter igen som sagt, rena fickpengar. Men nog med Off-topic! :) //Bjersér BMW - over 200 (s)miles/hour |
|
Verdi |
Bjerser, Ok, det är möjligt att det var naivt. Men 600k är väldigt mycket pengar för i princip alla under 30 som inte kommer från en välbärgad familj. Att hävda att det inte är det är en förolämpning. |
| Jag vill påstå att utbildning spelar en stor roll också. Går man konstant i skola utan sabbatsår kan man vara en färdig utbildad Civilingenjör vid 23-24 år beroende när på året man fyller. | |
|
Kanske dags att lägga ner pengadiskussionen nu? Dels har Andreas förklarat, dels har vi inte ens lite grann med det att göra. ------- //Lövet |
|
|
Jag har sneglat lite på X5or - då X5or och X3 ligger ungefär lika i pris vid de tidigare årsmodellerna. T.ex hittade jag den här - men hur fasiken hinner en bil få 10 ägare på ca 6 år? Länk /Andreas. |
|
|
Det blev till slut en svensksåld X5a 3,0IA med det mesta i utrustningsväg förutom taklucka och Navi. Den var fullservad och passerade 14500mil på hemvägen. Så nu huserar det två st fyrkrafsare på uppfarten - och en mycket glad fru inne i huset.. ;_) /Andreas. |
|
|
Bra val Andreas. Helt rätt att köpa en X5:a:) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
StefanL: Det är första gången jag äger en mer "långmilad" bil, men trots det så känns den äldre X5an betydligt mer som en riktig bil jämfört med 116in.. Kunglig komfort och en förbrukning kring 1,1l/mil på motorvägen. Dock var det länge sedan man tankade för över 1000 kr, men det gick i 77 liter (13,23kr/l) vid pumpen. /Andreas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.