|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Jo nu ligger det till så här att i sommras lämnade jag in min BMW 318 Touring -03 på service där dom bl.a bytte olja o.s.v. Förra veckan började motor oljelampan lysa rött och bilen lät som om jag hade en diesel motor, så jag stängde av den och kollade oljestickan, fanns inte så mycket olja kvar i den så jag fyllde på mer olja "vilket jag tycker är lite konstigt eftersom dom bytte oljan i sommras" Men efter det så släcktes lampan och så gick den bra igen, men avgaserna luktade lite konstigt i nån dag men slutade lukta kontigt till slut, luktade typ bränt. Trodde det var eftersom jag råkade spilla lite olja då jag bytte. Men nu idag skulle jag starta bilen igen, har varit kallt här uppe i dalarna -27 och så har det snöat mycket. Jag har tyvärr ingen motor värmare så jag startade bilen kall som vanligt och fick då se att Motor oljelampan lyser rött igen. Jag kollade olje nivån och den var bra, men såg att det satt en liten vit klump "isbit kanske?" på oljestickan kan det ha nått med saken att göra? Men jag undrar vad det kan vara för fel helt enkelt? //Glenn | |
| Minns att det var någon mer som hade samma problem på en 318 för ett par veckor sedan om du söker här. Såg aldrig om han löste det hela. Verkar vara fruset kondensvatten någonstans som ställer till det. | |
|
Det var jag som hade problem tidigare... har felsökt på BMW och felet på min bil verkar ha varit ett "defekt" oljefilter... Oljetrycket var det iaf inget fel på enligt BMW, efter byte av oljefilter har den inte felat mer heller... men jag skulle fortsätta vara uppmärksam enligt rekommedation från BMW. Men jag tror nog att vi hittat felet i mitt fall, då jag föröskt "provocera" fram felet igen men inte lyckats. Yxgone verkar dock ha nåt annat fel... isklumpar i tråget låter ju inge vidare. Är det is där pumpen ska suga olja så lär det ju inte funka = inget oljetryck. /Jonas |
|
|
ok, ja det verkar vara lite mysko ja. ska ta och ringa BMW verkstan och höra vad dom säger.. tack för svar :) |
|
|
Hur långt har du kört sedan oljebytet i somras? På ett drygt halvår kan oljan binda mycket vatten! Vatten som fryser när det blir kallt ute! Första åtgärden jag skulle gjort är ett oljebyte inklusive filter, för att få bort den troligen vattenbemängda oljan i motorn. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hmm, jaadu.. 500 mil kanske jag har hunnit med skulle jag tro. BMW Verkstan trodde det var nån slang som var sönder, 6500:- skulle dom ta för att fixa det. Ringde och snacka med dom, priset verkar ju helt sinnes sjukt tycker jag. En annan verkstad trodde det skulle kosta nån tusen lapp att kolla vad det är och fixa det. |
|
|
500 mil på ett drygt halvår... Kör du mycket kortkörningar? Kör du sällan långa sträckor (mer än fem mil i ett sträck)? Om "Ja" på ovanstående frågor, är det en körprofil som är ogynnsam för oljan när det gäller bränsle- och vattenföroreningar i oljan. Visst kan slangen till vevhusventilationen ha lossat eller kan vevhusventilationen frusit. Detta bör synas om du kollar noga - oljesöl vid slangarna är ju ett tecken... Men ursprunget till lossad slang pga högt tryck och/eller frusen vevhusventilation, är troligen vatten i oljan som frusit till en propp! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu under vintern har jag bara kört massa kortsträckor, motorn hinner aldrig bli varm när jag är framme vid min destination har ca 3-5 km till jobbet skulle jag tro. Laddade batteriet igår för den var död och så fyllde på mer olja idag och startade den, då hörs ett knackande ljud, men om man gasar lite lätt så försvinner det, och lampan till oljan slutade lysa när man gasade lite också. Men det låter konstigt från den. sen började den låta mer och så la bilen av.. vågar man starta den igen och köra iväg med den tro så den blir varm? hur mycket olja rymmer en 318 e46a? den har bara stått still nu sen jag öppnade detta inlägg. |
|
|
Eller knackande ljud, det är svårt att förklara... Låter med som "boff boff boff" osv i motorn, och så lägger den av efter ett tag. kan den ha sotat igen eller vad är det för fel? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.