AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
34.186

Vilken oljeförbrukning har era M54-motorer?

Sida 2 av 2
Min 525i-02 = 0,5 lit på 2000mil
Min 320i-02 = före VV bytet drog den 4lit på 2000mil,efter har den inte dragit något alls efter 300 körda mil !!
la
376
lappen525
520D Touring -10
"Är det röda som lyser, då skall man stoppa omedelbums."

Fel fel fel...läs handboken är du snäll.
I handboken står det klart och tydligt att när lampan lyser rött kan du köra 5mil till.
Allt för att du ska ha en marginal för att hinna till en mack och köpa olja.
Hur ser då indikeringen för lågt oljetryck ut enl. handboken? Man kan inte köra 5 mil utan oljetryck.
Inte för att det var jag som skrev att man skulle stanna vid röd lampa, men jag trodde också att det var oljetrycksvarningen, och att de olika gula indikeringarna var nivå.
la
376
lappen525
520D Touring -10
Enligt min handbok:

Om lampan tänds underkörning:Oljenivå ligger vid minimum,fyll på olja så snabbt som möjligt.Kör inte mer än max 5mil.

Om lampan tänds när motorn stängts av: Fyll på motorolja vid nästa tillfälle-nästa gång du tankar.

lappen525, det som du skriver gäller när oljekannan lyser gult och inte rött.
la
376
lappen525
520D Touring -10
Helt rätt Chris...mitt fel...skäms.

Vilken tur att man alltid har en liter olja i bilen liggandes :)
Lyser det rött och man fortsätter att köra. Då får man vara beredd på dyra kostnader för ett motorbyte.

Svaret är att börjar oljekannan lysa rött stanna då omedelbart bilen och stäng av motorn så snabbt som möjligt.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Har nu kört 1000 mil sedan oljebyte. Har inte behövt fylla på någon olja och nivån ligger precis under max på oljestickan. Kör på Shell Helix Ultra 5W-40.

Mvh Martin
Min drar c:a 1 dl på 1250 mil. Det är då som jag gör mina oljebyten.

Nu kör jag mer eller mindre aldrig bilen över 2500 varv innan den kommit upp i temp.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Min E28 drog ca 0,7 liter olja på 400 mil, nästan bara kortkörningar och många kallstarter. Brukar ni verkligen vänta med att fylla på olja tills en indikeringslampa tänds ?

Spontant känns det som att motorn mår bättre om oljenivån är så nära max det går utan att överskrida max. Brukar fylla på någon deciliter då och då om det saknas när jag endå väntar vid tankning.

BMW 4 Life
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Jag har koll på oljenivån och skulle inte vänta tills lampan indikerar. Skulle min dragit olja hade jag fyllt på innan min-nivån även om det står i bruxen att man ska vänta tills lampan och sen fylla på en liter.

Märkligt att de flesta m54 drar olja men inte min... Blir ju änna orolig att det är något oklart med min som inte drar nåt alls...men det ska man väl inte vara. Någon m54 ska ju vara undantaget som bekräftar regeln ;)

Mvh Martin
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Min har under totalt 4500mil inte dragit någon mätbar (på oljestickan) olja. När det varit dags för service har det varit "fullt" med olja.
Fattar inte vad ni gör med era bilar som drar mycket. Är det vrida om nyckel och plattan i mattan och iväg.

Min gamla E 36:a drog 0,5 liter mellan servicarna och denna 1 Dl. Vart nogrand med båda att de ska gå varma/upp i temp innan man börjat använda den fullt ut.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Håller även med CTech om frågan att väntar ni tills det lyser, Kollar ni aldrig stickan mellan åt?

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vår ligger också runt 1 l på 700 mil med 0W40.
Men då är det tyvärr mycket kortkörningar på vintern, och då är det motorvärmare+fiskörning+ingen kupefläkt på förrän motorn är varm så nån misshandel är det inte.

Jag skulle vilja omformulera det som står i instruktionsboken:

Om gula lampan tänds under körning: Oljenivån har sjunkigt onormalt fort, det fanns olja när du startade men inte längre, snart tänds röda lampan om du inte stänger av!

Om gula lampan tänds när man slår av motorn: Oljenivå nu nere på minstrecket för att du kört långt sedan senaste påfyllning, men det rinner inte olja från motorn under körning, fyll på så snart som möjligt.

Enligt BMWs verkstadsmanual ska man köra ner till min-nivå och sedan fylla en liter men känslomässigt vill man ju ha lite koll och gärna fylla på innan man är nere på min.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
förresten, nu senast lät jag nivån sjunka med flit (hade koll på stickan). När nivån lagom slickade min-strecket på stickan tändes gula lampan när jag parkerade på jobbet.

För övrigt kasst att oljetrycksvarningen har så lågt varningsvärde att lampan inte tänds förrän man är nere på mindre än tomgångstryck, hjälper föga att få veta det om man ligger på 4000rpm. Finns heller ingen varning för kylvätskenivå om man inte har "high cluster".

Audi 80 1990 har två tryckgivare, en för tomgång och en som kollar trycket över 1800rpm!
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Clintan66: Verkar som att det är mycket individuellt mellan samma motortyp samt olika motorer om och hur mycket olja de drar. Jag är alltid extremt noggran och gubbkör mina bilar med låga varvtal när de är kalla. M20B20 motorn i E28:an drar som sagt en del olja men däremot M50B25 motorn i min E34 drar inte en droppe trots att den gått 3000 mil längre och med handen på hjärtat så kör jag lite hårdare med den (när den är driftsvarm) då det är min sommarbruksbil och den är lite piggare. :-) Klarar mig hela sträckan mellan oljebytena. Samma med min M73 motor i E38:an som jag gubbkör något fruktansvärt. Skulle nog klarat mig med en 720i om det fanns. :-D

Oljeförbrukningen är nog en komplex kombination av hur motorn körts in när den var ny, slitage, körstill både kall och varm dvs hela cykeln. Slitaget rent allmänt på kolvringar med mera, vilken olja/oljeviskositet man använder osv därför kan samma motorer dra olika mängd olja från ingen alls till en hel del.

BMW 4 Life
Kan säkert stämma. :)

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Min har dragit 1l 5w30 på ca. 500 mil...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.