AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.256

Bilen går upp för högt temp men termostat och vattenpump är hela?

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
tempen gick ju helt plötsligt upp på min bmw 525a 90a har nu kollat både vattenpump och termostat men det är helt? vad kan mer vara fel?
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
kolla om du har värme i kupén vid full temp`?? kan ju prova med o lufta systemet i fall du har fått en luftficka
gick tempen upp vi tomgångskörning eller vid vanlig körning??

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Stopp i kylaren ? spola den

Ha deT
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
såg att den hade gått upp under körning kollade faktist inte om det kom värme men det tror jag :S

Hur kan de bli stop helt plötsligt när det funkat hela tiden innan tills igår:S?

Är de bara att dra trädgårdslangen och se om det rinner igenom eller? :)
Hur kollade din vattenpump och termostat?

Beroende på när det inträffade så kan det vara din viskokoppling.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
vatten pumpen är bortplockad och ser hel ut frisk i lager och drevet ser fint ut, termostaten kokade jag i en kastrull hade ingen termometer dock men när det började koka hade den öppnat sig iaf ^^

Viskokopplingen borde de inte vara för jag körde i ca 50 när jag slängde blicken på tempmätaren och såg att den var på väg att gå för högt ..
ok kylaren nästa då.
Glykolhalt?
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Glykolhalten var bra bytte den i höstas =)
Vad är bra? Hur många minusgrader? Hur kallt har det varit där du kört?

Har man glykol för t ex -30°C och det är -30°C när man kör så blir det issörja i kylaren och cirkulationen avtar/upphör. Stannar man och låter motorn gå på tomgång så brukar det börja cirkulera igen men så fort fartvinden kyler så minskar cirkulationen igen och tempmätaren går upp.

Bara ett förslag men det kan ju vara värt att kolla.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
men tömmde ut all ca 1timma efter jag stängt av bilen och då såg de fint ut sen hade bilen stått i garage med så tror inte de var fryset :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.