AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.651

Nöjd med min Audi A6 2.6 -93 som vinterbil ;)

I morse var det -29 grader och bilen (Audi A6 2.6 -93) hade stått ute i denna hemska kyla utan Mvg inkopplad ( Alzheimers Light ).
Vevade igång spisen utan problem ändock ;)
Kör på Biltemas helsynt olja 5w40 och motorn spann igång utan en massa oljud eller liknande som man kan tänlas uppleva i dessa situationer.
Kan bara säga att man är väldigt nöjd att jag köpte denna bil som komplement för att låta min 5a vila över vintern.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Pansarvagnar brukar starta... ;-)

MVH Christofer
Hahaha,ja det var en träffande beskrivning nu när Du skriver det :))
Prestandan är likvärdig en pansarvagn,och kurvkänslan med ;)
Likväl en av de bästa bilar jag åkt i vintertid,inte för att slå ner på min 5a men en sänkt e39 hade inte varit rolig denna vinter ;)
har haft likadan bil inom familjen fast en 2.3:a .. riktigt fina bilar och gillar dem mer än de nya modellerna
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
Tyvärr saknar jag garage för tillfället och elstolpe för motorvärmare har jag inte heller tillgång till.

BMW E39 + 23 minusgrader = frusen vevhusventilation och närmare 9000kr i reparationskostnader
Saab 9-3 + E85 (E75 såhär års) + 26 minusgrader = spinner som en katt

Kanske lite orättvist att jämföra bilar med 10 år mellan dem. Men båda har gått mindre än 5000 mil och är pedantskötta och servade enligt direktiv plus ett obligatoriskt extra oljebyte inför vintern.

Om ekonomin tillåter är det givetvis finfint att ha en vinterbil och endast använda "pärlan" under sommarhalvåret. Kyla är trist, men salt är värre. Jag har hellre ordentlig vinter med många minusgrader än slask och saltbad runt nollan. Fast helst har jag givetvis sommar året runt! :)
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Humm.. Min -74 bubbla startade i -34 förra vintern i Boden.. Inga problem med den inte!
Men värmen kom inte förrän vi var i luleå.. :)

Min 320D vägrade starta i -19 förra vintern.. 3 av 4 glödstift hade tydligen gett upp..

Så nytt är inte alltid bättre.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Amullo: Du får ta och byta värmekammare...

MVH Christofer
Skriver bara en sak "Vorsprung durch Technik" ;)
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
crille! Dom VAR nya och dessutom inrullade i gammal asbestmatta (Fanns i farsans garage sen långt innan..) Det blev lite värme, men mycket. Efter att vi lämnat den på tomgång i 15 minuter inne på en OK mack i luleå så kom värmen och höll sig hela vägen hem till gävle. Go figure.. :)

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Grattis till en bil som inte finns:) A6 kom till 95årsmodell. Vad har du? en 100 2,6 E-93 eller en A6 2,6-95?

Min far hade en 100 2,6 E-94 i Europablau pärleffekt från 1995 till 2000, bekväm och komfortabel men absolut inte sportig, körde hem den på sommardäck i nov-1995 i liknande väder som råder nu.

Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.