AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.359

Bmw 520 E34 startar inte!

zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Tja, min bmw 520i E34 89 med m20 motor ville bara gå i 20sec i morse på lite halvknatig tomgång som den brukar göra vid extremkyla -15 men sen efter det så gick det inte o få igång den igen små tände lite grann men inget långvarit, så jag tog o laddade batteriet o tryckte i det efter 5 timmar igen o försökte men endast några få tändningar, har kollat att den får bränsle o det får den i massor på stiften, och tändningen ser också fin ut o kommer i samma takt helatiden, provat även med start gas, men inget resultat, batteriet är på 56ah är det för klent??
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
har nu forskat vidare lite, har fin tändning på alla stift och stiften är genomblöta efter ett startförsök, har mätt luftmängdmätaren och den verkar ok! har genomgått den del kontakter. provat återigen med startgas utan något resultat, det enda den gör är att den små tänder ibland när man maler på startmotorn utan startgas! om någon har tips på fler saker man ska kolla upp???
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Låter det som vanligt med kompressionen när du kör på starten ifall kamremmen har hoppat någon kugg. Annars ta loss bränslepumpreläet och starta tills stiften blir helt torra.

628csi
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
svårt o säga men den låter ungefär samma, har testat o bytt stift o det gav inget bättre resultat, kamremmen är bytt på bmw verkstad i juli så jag vet inte om det är den heller! men står man o maler så låter den nästan som att den vill starta i bland allså att den tänder på flrera cyl..
är det ingen som har mer intresanta tips??
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
har testat o kolla bränslet igen nu och jag vet inte om han ska bygga upp tryck när endast tändningen är på?? för det gör den inte nu utan han matar bara fram bränsle när jag försöker starta bilen och då kommer det en stråle ur slangen men inte annars!! vet som sagt inte om han ska bygga upp tryck redan vid tändningsläget???
någon som vet???

/tacksam för all hjälp!
Har du startspärr på bilen?

Vet inte om det sitter rotor och fördelarlock på den modellen.
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
nej tror inte det, ja det sitter rotor o fördelar lock på den!

har kollat upp lite igen, tar jag ur bränslereläet så tänder han till mer och efter en liten stunds malande så hoppar han i gång o går i några sekunder sen dör han.... allså får han för mycket bränsle, har kollat bränsletrycks regulatorn och den verkar hålla tätt, vad mer är det som styr mängden bränsle?? förutom lmm för den har jag redan mätt upp o den verkar ok"!!

zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
var på bmw här i stan och han sa till 98% ATT det är bränsletrycksregulatorn, 1200kr tog han för en sånn, fann en sådan på skroten för 200kr och bytte den och bilen hoppade i gång med engång, den gammla hade tydligen fastnat så den fick för mycket bränsle!! lätt lagat när man frågar dom på bmw!!!:):):)
Var det del nummer 6 du bytte?
Länk
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Japp det var del nummer 6 jag bytte
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.