AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.482

Plogbil som tappade hjulen på bakaxeln

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Körde bakom två plogbilar på Mölndalsvägen idag. Det är två filer i varje riktning och dubbla spårvagnsspår i mitten. Helt plötsligt tappar den ena plogbilen två bakhjul på främre bakaxeln på vänster sida. Det ser ut som om axeln har gått av och hela bilen "satte" sig på baken. Han kom inte en meter efter det. Jag körde precis bakom men som tur var så fastnade de lösa hjulen i snövallen.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Lossnade hela tvillingmontaget? Vad var det för ålder och fabrikat på lastbilen?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Hoppsan! Någon som glömde kontrollera bultar alt navet?
Axlarna brukar inte bara gå av som man ser ibland hända på personbils släpvagnar.

BMW - Beroende Med Wilja
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Ja bägge hjulen på främre bakaxelns vänstersida rullade av och hamnade i snövallen. Kan väl knappast vara hjulbultarna? Ålder och fabrikat på lastbilen vet jag inte men det var en vanlig gul saltbil med plog.
Is
468
Ismo
735iA -87
Grabber: jodå, det kan hända. Speciellt Volvo årsmodell 2008-09, Volvo blev snåla och drivaxel tillverkningen flyttades ner till Indien... stort misstag då många lastbilar blev stående i holland och frankrike, axeln bara knäcktes av under färd.

Så mitt under krisen får våran "stor boss" telefonsamtal från Powertrain = 10.000 axlar per vecka.

Fanns en hake, vi hade stängt av tillverkningen och personalen hade blivit varslade.

Men vi är igång igen.

Det som skiljer mellan Indianerna och oss är att våra drivaxlar testas väldigt noga, efter härd + slipning SKA det gå att vrida minst 360° innan det brister.
Men vad har drivaxel med hela bakaxeln å göra med? när axeln brister kan den ta med hela bakaxeln i smällen.. vilket det nu har gjort med indianernas drivaxlar.

Jag fräste splines på ändarna av dessa innan dom började pressa/rulla
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Där ser man! Det kanske var en Volvo 08-09? ;)

BMW - Beroende Med Wilja
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Nu tillverkar inte Volvo bakaxlarna, utan det gör Arvin Meritor som är underleverantör till Volvo och många andra lastbilstillverkare.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Is
468
Ismo
735iA -87
ErikW, kolla upp LEAX om du vill, vi tillverkar till Arvin Meritor men vi är även deras konkurrenter ;)

Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Vet inte hur det är med MB men dom kan då göra drivaxlar som man inte kliver av hur jordat det än är.Vilket iofrs är det enda som är bra med en actros.Tänk om man fick bygga en bil av Volvo,Scania,MB då skulle de bli en riktigt trevlig kärra.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Vad är de olika tillverkarna av tyngre fordon bäst på när det gäller chassie, drivlina, motor osv?

Råder enighet eller framkallar man bara en laddad debatt med en dylik fråga?

mvh/ Anders
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Enighet blir det aldrig men man kan väl säga (skriva) vad man tycker utan att bli påhoppad eller idiot förklarad?

BMW - Beroende Med Wilja
Grabber, jag var bara nyfiken om det finns några allmänna uppfatningar/erfarenheter om tillverkarna av tyngre fordon.

Men jag inser att meningarna säkert går isär precis som när det gäller bilar, därav min andra mening. Kanske en omöjlig frågeställning?

Tyngre fordon har jag ingen erfarenhet av men ett nyfiket intresse finns :-)

mvh/ Anders
54
212
540 :D
M5 -99
Porsche 924 -79
"två bakhjul på främre bakaxeln på vänster sida", va? :)

Har den dubbla axlar bak? och tappade den båda hjulen på ena sidan eller tappade den ett par hjul, eller va? haha jag fattar inte :)
E3
1.828
E36
USA bilar
Scanias underbara V8, volvo växellåda, förmodligen MB axlar.. chassie? Volvo, kanske

540D Har du aldrig sett en lastbil? Dessa har ofta 3 axlar, dvs en framaxel och två bakaxlar, den ena är oftast en boggiaxel (lyftbar stödaxel) men det finns även tandemdrift, då har du drivning på bägge axlar, sen finns det givetvis bilar med dubbla framaxlar också, samt de som har tre och även fyra bakaxlar, nu snackar vi tungdragare eller lastare!
Jag tror orsaken står att finna i att det var en gul bil. De blåa brukar inte tappa hjulen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.