|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tycker ni ja ska slå till? Tänkte speca bilen såhär: -Alpinvit -Comfortpkt -Sportautomat -Shadowline -svarta sportstolar i halvskinn -bluetooth (obligatoriskt från mitt företag) //Marin |
|
|
Jag vet att åf får max ge 7-8% vid fabriksbeställning, (Lagerbilar eller tillfälliga kampanjer är undantagsfall) och ett ramavtal kan ge ytterligare 3-5 % i bästa fall. Vi har ramavtal och ligger på ca 11-12%. 14 % låter inte rimligt i mina öron. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Jag har offerten framför mig. Siemens ramavtal. 432900 sek listpris 377580 sek netto |
|
|
Då är det bara att slå till:) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Stefan, har inte du fått rabatter över 14%? Fick du inte bra rabatt på en 325i? | |
| Jag jobbar på AZ och vi har 12% plus en kontantrabatt på 10.000 per bil. | |
| Rabatter är ju fruktansvärt individuellt på olika bilar. Jag fick 22% när jag köpte min M3 -08 Sedan, men det var ju ett specialfall. Har annars också några ggr fått 20% men aldrig på en fabriksbeställd bil. Säger som Stefan, bara slå till på den rabatten. | |
Buspelle |
Har aldrig hört talas om att man kan förhandla utifrån en ramavtalsrabatt. Om den är 10 % så brukar detta gälla väldigt strikt annars skulle ju återförsäljarna haverera hela ramavtalssystemet. |
| Jo jag anser också att den här debatten angående rabatterna på fabriksbeställda bilar är tämligen sjuk, har svårt att tro den överensstämmer med verkligheten. | |
|
Rabatter skiljer extremt mellan hur populära en bil är. Och det går alldeles utmärkt att förhandla utöver en ramavtalsrabatt eftersom denna till största delen betalas från generalagenten. Handlaren har utöver detta en egen marginal att ta av. Inget av skriva sura inlägg här över väl? E60 hade riktigt fina rabatter för ett par år sedan. Förhandlade fram en 520d åt min farbror. Brutto 425.000, netto 330.000 = 22% rabatt. Ingen lagerbil. ------- //Lövet |
|
|
Varför skulle ett antal frekventa besökare på detta forum fara med osanning i denna fråga? Klart att man kan förhandla även på ramavtal, handlarna är fria att sätta vilka priser de vill. När jag bodde i Stockholm så behövde man inte ens pruta själv, där sa säljaren jag köpte min första BMW hos att "en sportstol, el motsvarande, (6-7kkr) brukar vi bjuda på". Generalagenten kanske inte gillar det men vill man sälja får man anstränga sig. Sedan jag flyttade hem till Småland igen och besökt ett antal handlare här nere så är min erfarenhet att det är svårare men alls icke omöjligt att göra bra affärer. Min 335:a fick jag 20% på fabriksbeställning fast då var det kampanj. En polare som säljer Volvo berättade igår att han lämnat ett pris 9kkr under ramavtalet på nya S60. Skulle tro att det funkar likadant överallt. Ni får vara lite styggare mot er handlare om de sista tusenlapparna upplevs som viktiga. Mvh Arese |
|
|
Grelle: Det stämmer helt riktigt. 325:an var inte fabriksbeställd, utan en kampanjbil/lagerbil. 19% tror jag rabatten var. Det stämmer som lövet säger, vi fick också massor av erbjudanden på 5-serie lagerbilar förra hösten och det handlade om rabatter i storleksordningen 16-22% Arese: Handlarna räknar på bruttopriset för att på det sättet visa dig att du har fått en högre rabatt. Jag fick 18% på min 335a iom kampajen man kör just nu. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
StefanL: Klart att man får mer rabatt vid kampanjer, det är ju liksom det som är hela vitsen..... Vad många av oss skriver är att man kan få 14-15% rabatt på en fabriksbeställd F1X, utan några kampanjer, med rätt ramavtal och lite prut. Tycker att det framgår med all önskvärd tydlighet att detta inte är några orimliga eller ovanliga nivåer. Mvh Arese |
|
|
Min nuvarande bil, en 525dT -07, fick jag 15% rabatt på för tre år sedan. Och som sagt, min nya F11 520dAT får jag runt 14% rabatt på. Då har jag inte förhandlat fram någon rabatt uttöver själva ramavtalet. 525:an hade ju en hel del kampanj för tre år sedan. Inget touringtillägg för ramavtalskunder och kampanjpris på Advantage+Comfort. På F11 finns givetvis inga kampanjer ännu. |
|
|
Och på en Ford Mondeo får man 22% i rabatt. I alla fall enl annonser. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.