AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.565

Flyttgods - 2 BILAR - några erfarenheter / vad gäller?

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Frågan är om någon har erfarenhet av att ta in två bilar istället för en? Förutsättningarna är en familj med två vuxna som tar in varsin flyttgodsbil. Bilarna är av "samma typ", dvs. två fyrdörrars personbilar. Att jag frågar beror på att jag inte får ett klart svar från Transportstyrelsen. Trots upprepade frågor får jag svävande svar. När jag ringer får jag inga tydliga svar. I de mejlsvar jag har fått så påstår en handläggare att det skall vara olika biltyper (t.ex. SUV och personbil). När jag läser bestämmelserna så verkar det dock inte vara några problem med att ta in två personbilar. Det skulle vara intressant om någon annan har erfarenhet av detta.
Tror inte det skall vara problem. Förutsatt att bilarna är inköpta av två olika personer och brukade enl kraven. Att biltyp skall avgöra skattefrihet är knappast korrekt. Det har jag aldrig hört talas om.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Som sagt.. det skall inte erbjuda problem om dom ägts av 2 olika personer.

Bestämmelserna avser ju faktiskt personligt bruk och transportstyrelsen får inte bestämma hur många fordon som familjen gemensamt får bruka.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Precis, det är just så jag ser på det hela. Jag blir bara så irriterad på de konstiga svar jag får från Transportstyrelsen (till och med skriftligen) och har ingen lust att vara "testpilot". Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt och det skulle därför vara intressant och höra om någon har erfarenhet av just detta.
Hantera varje bil som ett separat ärende ansökt av var och en av er och nämn aldrig något om den "andra bilen" eller "andra personen"

Skicka in ansökan olika dagar

Men nyckeln är ju dock att ni stått som ägare på var sin bil i 12 månader utomlands. Har den ene personen stått som ägare på båda bilarna blir det troligen stora problem
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
"Har bara den ene personen stått som ägare på båda bilarna blir det troligen stora problem."

Håller med Tallviking, men kanske det går att göra ändringar i registreringen om ni pratar med motsvarande Transportstyrelse i ursprungslandet?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Två bilar, två olika ägare. Så långt ser allt bra ut. Däremot måste man ge in "bevisning" i form av försäkringshandlingar. Det gäller att att styrka att man faktiskt har brukat fordonet under den tid man har stått som ägare. Det ena fordonet har en ägare, men två namn på försäkringsbeviset. Skälet är att alla i hushållet som skall bruka fordonet måste anges för att försäkringen skall gälla. Jag antar att det sistnämnda är det som Transportstyrelsen har hakat upp sig på.
Kan du inte skaffa fram den försäkringsregeln och bifoga ansökan för att förklara för Transportstyrelsen att det enbart är av försäkringstekniska skäl som båda står som ägare på den ena bilen ?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det får lösa sig helt enkelt. Tackar för bollplanket, jag laddar upp med dokumentation för en dust med Transportstyrelsen ...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Fick transportstyrelsen vad de tålde? Gick det?

Mvh
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det lar tyvarr droja innan det slutgiltiga svaret kommer, men det ar bara att chansa.

Skrivet pa iPad!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.