|
|
|
|---|---|
|
Som sagt, någon som vet nåt om firman eller bilen (WFN547)? Länk Länk "Vi är ett bilföretag med engagemang och intresse för kunden. Det viktigaste för oss är en nöjd kund, så vi kan bibehålla vårt goda renommé vi byggt upp sedan vi startade företaget 1992." Det låter mycket bra, för bra kanske? | |
|
Relativt ovanligt motoralternativ och bra utrustning. Priset känns vettigt. Kamrem borde nyligen vara bytt annars skall den bytas. Lite märkligt att bilen är tillverkad januari -01 men inte uttagen före 2004-11-30. Firman vet jag inget om... MVH Christofer |
|
|
Tillverkad januari -04, skall det vara... MVH Christofer |
|
| Demobil? | |
|
Ja förmodligen, men firmorna brukar inte ha de så länge... MVH Christofer |
|
|
Även om bilen är demobil så tas den ut och ställs på. Alltså borde datumet i trafik inte påverkas av detta. Bilen är antagligen inköpt på spekulation av handlare och sedan dröjde det innan den såldes. Man måste vara med på att bilen var rejält dyr som ny pga utrustningen och låg utanför de flesta tjänstebilsavtal. ------- //Lövet |
|
|
Tack för svaren! Ska kolla upp om kamremmen är bytt nyligen. Ligger tyvärr nerbäddad med feber för tillfället, om den släpper imorgon så ringer jag på den då. Mvh |
|
|
Köpte den i torsdags! Kamremmen byttes i höstas. Första bilen jag köpt som har komplett servicebok! =) Är just nu uppe i Lofsdalen men bilen har ingen motorvärmare, jaja det är bara runt -7... |
|
|
Grattis! MVH Christofer |
|
|
Kan summera mitt ägande med: en inte ok bil hållbarhetsmässigt. Efter nåt år började voltmätaren visa för mycket, men spänningen i bilen var helt normal - trasig voltmätare. Kort efter det pajade tankmätaren, visade över halv tank när den var tom. Här började även airbagen varna första gången av många... Sedan började vad jag trodde var varningsblinkersen strula, men det var blinkersspaken som enligt internet kunde ha fått lite smuts runt rattstången - detta löstes tack och lov med liten dusch av elektronikrengöring vid rattstången. Bakrutornas elsladdar böjdes sönder till slut och förarrutans vajer gick av. Motorn visade sig vara den stora läxan att lära sig; liten oljevolym (bara 4 liter) utan oljetrycksmätare straffar sig! Jag hade trimmat bilen med BSR som antagligen bidrog till problemet. Bytte olja årligen runt hösten, bilen brukade landa på 14-1700 mil årligen med i huvudsak korta dagliga körningar. Använde Aral 0w-40 efter första oljebytet. Eftersom jag sällan körde bilen så missade jag i flera månader att kylvätsketempen inte kom upp i temp vintern 2012/13. På verkstan visade det sig återigen vara en fallerande givare... Kvalitetsintrycket var nu kört i botten, men tänkte att vi bara hade otur. När frugan ringde vintern 14/15 och sa att bilen plingat till och den röda oljekannan dök upp så blev det lite panik. Motorn lät helt ok och efter omstart så försvann oljekannan - men bara nån minut. Oljetrycket mäts vid ca 1500 rpm lärde jag mig då. Inget tickande förekom då men det det dök upp ett lätt tickande strax innan motorbytet. Internet bjöd på många som hade råkat ut för samma sak med 1.8t motorn visade det sig. Funderade på att enbart byta oljepump med sil på verkstad först, men minst 2 på nätet hade provat det utan att det blivit bättre... Min verkstad tyckte att motorbyte var det enda som skulle bli bra. Vår motor hade motorkoden AWT Beggad motor monterades med ny koppling, ny kamrem, ny termostat, slangvärmare och oljemätare löst ovanpå instrumentpanelen. Detta gick på 30´ utan kvitto. Det intressanta var att oljetrycket låg på nästan 7 bar med kall motor och 2000 rpm! Runt 5 bar vid varm motor och 2500 rpm, och strax över 3 bar vid 1500 rpm. Efter ca 4-5 månader började oljetrycket generellt sjunka lite grann och jag började inse att denna motor kommer behöva 2 oljebyten per år! Från longlife till 5w-50 på sommaren och Aral 0w-40 på vintern... Vår 525iXAT behövde i jämförelse i princip enbart rostlagning och oljebyten, förutom kardanaxeln som byttes, och elen till bakluckan som aldrig blev helt bra. På slutet så behövdes hela vevhusventilationen bytas men det gjordes aldrig. Fick 10´ för den och den skrotades 2012. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.