AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
899

E34 läcker in kyla

ka
38
kanonen
530xdT -07
Hej igen, kom på att jag även kan passa på att fråga om detta fenomen:
Det är så att bilen läcker in kalluft genom mittkonsollen, vid växelväljaren och handbromsen speciellt, samt att det alltid kommer kalluft genom ventilerna för baksätet som ju sitter i mittkonsollen, det är några stora mängder luft, men man märker att det är kallt som tusan.
rsarits
Utblåsen bak är bara till för kyla på E34, dessa utblås finns bara, såvitt jag vet, på bilar med AC.
Det du kan kolla är om kupefiltret sitter som det skall och att packningen runt filtret inte är trasig. Om något av detta är fel så läcker det in kalluft runt filtret.
ka
38
kanonen
530xdT -07
Tackar för det svaret, var kanske lite otydlig med de bakre ventilerna, menade att det sipprade in kalluft via dem även när man stängt dem. Får väl kika på filtret då.
da
103
dalleballe
525iAT -93
Min e34 läcker oxå kalluft vid växelväljaren, blir jättekallt där för mig oxå!

Så om du kommer på vad det kan vara är jag jätte tacksam om du delar med dig :)
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Under mittkonsolen löper 2 st luftkanaler som har glidit isär i skvarven.
Lossa mittkonsolen, tryck ihop kanalerna, tejpa med silvertejp.

Dessa friskluftkanaler (kyla om man har AC) stängs genom reglagen vid baksätet. Om luftkanalerna läcker så går det alltså inte att stänga av den kalla luften utan den sipprar ut under/omkring mittkonsolen, innan den når fram till reglagen.
Sedan du har fixat detta så kommer du att få en helt underbar värme i bilen!

Felet brukar uppstå sedan man mekat med mittkonsolen, te x dragit kablar till stereo. Men jag skulle tro att det med tiden även kan uppstå av sig själv (?).

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
da
103
dalleballe
525iAT -93
Okej det lät inte som ett så allvarligt problem, skönt!

Du vet inte möjligtvis hur man lättast tar isär mittkonsolen så man kan göra denna operation? Vore jättetacksam för en beskrivning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.