AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.880

fönsterproblem vägrar öppnas

Sida 1 av 2
da
99
danneldl
120d 2006
har precis skaffat en 320d är super nöjd
förutom att de e bara passagerar fönstret fram som går att öppna
alla andra är döda och min förar där funkar inget på. alla knappar lyser men fönstrerna rör sig inte.
alla säkringar ihandskfacket är ok,
hjälp vad är felet???
da
99
danneldl
120d 2006
ingen som kan tipsa ?eller vet vad felet är ?
Det är inte så enkelt att fönstret har frusit fast i gummilisten runt rutan?
da
99
danneldl
120d 2006
hej
nej dom har inte frusit för bilen har stått i garage och tinat och pillats på och går fortfarande inte ner, förutom höger framdörrs fönster som fungerar med sin egna knapp bara, =(
re
93
remle
E90 320d EDE, -10

Hör du något ljud från motorn till fönsterhissen när du försöker hissa ner rutan? Om inte så kan det vara att kontakten är dålig. Du får ta bort dörrpanelen och se om kontakten till el-motorn sitter ordentligt. Om du hör el-motorn arbeta så kan det va att "armarna" som hissar ner fönstret hoppar ut ur sitt läge.Det kan hända om du har försökt att hissa ner rutorna när de har varit fastfrusna.
da
99
danneldl
120d 2006
nej de låter inte som nån motor jobbar då jag trycken ner knapparna, då får mna väll kolla kontakterna, hur får man loss dörrpanelen smidigast?? =)
re
93
remle
E90 320d EDE, -10

Jag har en e36 och när jag skruvade av panelen satt det två skruvar. Du får ta av de knapparna som är till för backspeglarna. Bakom där sitter en skruv. Sen finns en precis under handtaget. Till slut är det bara att ta av panelen. Använd en rak skruvmejsel eller liknande. Detta gäller e36 men den det kanske är likadant på e46. Är det bara fönstret på förarsidan som inte fungerar eller är det de andra 2 där bak också? Om de andra två fönstren också där bak inte går att hissa ner så tror jag inte det är kontakten bakom panelen. Det kan också vara kontakten under knappen för hissarna. Du får leta dig fram. Det är vad jag hade gjort.
da
99
danneldl
120d 2006
min bil är en e90.
hur går man bort dörrsitor i en sån modell??
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
På förarsidan tar du bara bort plastlisten (min är alufärgad), som sitter längs hela dörren. Där under har du tre skruvar.
På passagerardörren, tar du bort listen, plus den lilla listen över dörrhandtaget..
Sen sitter det klipps runt hela sidorna..
da
99
danneldl
120d 2006
oki oki tackar får prova det då=)
samla kraft och mecka lite och hoppas på att dom kan lagas
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Ja, lagas kan de alla gånger..
Att hitta felet kan ju däremot va lite jobbigt..
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Men ärligt talat så tror jag inte felet sitter i kontakterna. Inte om de ej funkar bak heller. Låter osannolikt att alla 4 kontakter på förardörren, plus båda bak, skulle vara sönder..
da
99
danneldl
120d 2006
har du några tips då om vad det kan vara?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Inte egentligen..
Du har inte haft nån mus som bott i bilen, och tuggat på kablarna? ;)
Det låter ju som kontaktproblem, men troligtvis inte dörrkontakterna.
Kanske kommit in fukt nånstans, som har ärjat på nån förgrening eller jordpunkt.
Vet faktiskt inte, kan vara svårt att hitta.
da
99
danneldl
120d 2006
känns som fan bilen är en 05 borde väll inte bli så grova problem så tidigt.
men men man får undersöka saken
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Tycker med att det är lite tidigt för sådana problem.
Men nåt är det ju..
Har du tur så kanske det går att läsa ut en felkod på problemet.
Ta den till nån som kan koppla upp den till en diagnosdator (eller vad det nu heter). Det skulle nog jag börja med.
da
99
danneldl
120d 2006
har provat nu med nyckel att öppna och stänga fönstrena det funkar .skit skumt
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Kolla kabelgenomföringen mellan chassie och dörr på förarsidan. Det sitter en gummibälg där, försök få loss den i en ände så du kan se kablarna. Detta är ett vanligt fel som kan ge alla möjliga märkliga symptom, dock brukar det inte drabba såpass nya bilar. Men det kan ju vara värt en enkel koll.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Hmm... Kanske skulle tillägga att FELET jag menade är att kablarnas isolering blivit skadad i övergången mellan chassie och dörr.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Kollat säkringen?
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
"alla säkringar ihandskfacket är ok"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.