|
|
|
|---|---|
Martin E |
En 17 hjul med samma omkrets som ger väl egentligen bara fördelar +Mindre fjädrande massa +Mindre rullmotstånd +Bättre komfort +Billigare däck +Billigare fälg +Tåligare fälg +Mindre risk för att skada fälgen Finns det något som egentligen talar för att installera 19" fälgar med lågprofil däck utan att det ser "häftigt" ut. Jag erkänner att jag tycker 19" är snyggare än 17 men beställde 18" lätta OZ fälgar som en kompromiss |
|
Som du själv skriver Martin E. Egentligen är det väl bara utseendet som talar för 19" samt om man har stora bromsar. Tycker 18 tum är en bra kompromiss mellan utseende och ekonomi. Grattis till ett bra val. Lägg upp någon bil så man får se underverket. Själv ska jag beställa BBS LM i 19 tum. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Att det ser häftigt ut måste väl vara anledning nog? :-) | |
| Ja du får väl något bättre grepp i kurvorna med breda däck? Sätt på slicks :) | |
| Du är inne på helt rätt linje Martin. Stora hjul är bara kosmetik om ens detta, väghållningsmässigt är de oftast sämre för de som bränt hushållskassan på stora fälgar har sällan råd att sko dem med kvalitetsdäck utan letar febrilt efter tjing tjong däck till lägsta pris och därmed prestanda. Jfr F1 där prestanda går före utseende där nöjer man sig med 13"./ E38,16" | |
| Det är väl hela syftet med "sommarhjul", att bilen ska se extra snygg ut, då slänger man på extra stora och breda =))) Ett par 18 tum är inte fel heller, men har man börjat öka i tum så kan man lika gärna göra det ordentligt, för du kommer väl knappast ha 225 däck på 18 tummarna? :)) | |
| Visst ska det vara mycket tum, 18 tum t ex på 5:an ser litet ut. Beställde precis nya bakdäck efter 1500 mil (275/30 19'). Kostar men ser bra ut! | |
|
Toomas, reglemente är en sak...om man fick och behövde gå upp i fälg dim i en racinggren då gör man det. Titta på gtr bilarna vad dom rullar på eller vad dom gamla supertouring bilarna annvände som ex. Men det finns fördelar med större hjul/högre rullomkrets ger öven mer gummi mot backen...och man får in större bromsar. För en bruks bil finns det inte mer än blingfaktor att köra på breda eller stora fälgar. Men å andra sidan gör blinget rätt mkt på bilen |
|
|
Martin E, jag håller inte med dig helt (och det har inte med att jag råkade få 21" på min bil) +Mindre fjädrande massa: är väl inte säkert att hjulet väger mindre för att förhållandet mellan däck och fälg ändras? +Mindre rullmotstånd: bara om du väljer ett bredare däck och det har ju egentligen inte med fälgdiametern att göra +Bättre komfort: ja +Billigare däck: ja oftast +Billigare fälg: ja +Tåligare fälg: ja, om det är samma design och material. +Mindre risk för att skada fälgen: varför det? Toomas Pahv, 13" i F1 är ju som sagts en regel för att hålla nere bromseffekt. Att vissa väljer att itne köpa bra däck gör ju inte heller att större fälgar är sämre, eller hur? Frågan gällde ju om större fälgar är bättre än mindre, inte om var man ska lägga pengarna. |
|
| E90 och speciellt E92 ser mycket bättre ut med 19" jämfört med små 17". Byter man samtidigt ut original RFT till vanliga däck så ökar komforten även om man går upp ett eller två steg i fälgdiameter. | |
|
Det blir nog blanksvarta fälgar med ilsket röda Movit ok Länk //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Martin: 18" OZ är fint, visa gärna hur det blev. Motorsport5: +Mindre fjädrande massa: Det är ett enkelt faktum att en större diameter på fälgen innebär högre hjulvikter om man kollar upp dem (jämför samma modell förstås), dessutom ökar rotationströgheten. Däcken blir inte märkbart tyngre när man minskar diameter på fälgen då däcksidan inte behöver vara lika hård då (=tunnare). +Mindre rullmotstånd: högre däcksida = mjukare däcksida = bättre komfort OCH lägre förbrukning +Mindre risk att skada fälgen: fälgen kommer inte lika lågt och skyddskanten på däcken är större/sticker ut mer. Man kan säga att vikten i hjulen kan räknas minst 3ggr: statisk, fjädrande och som roterande vikt... Har själv OZ Alleggerita 8,5"x17" (med premiumdäck), sänkte hjulvikten 20kg jmfr. med dem smalare original BMW 7/7,5"x 17", ni vill inte veta hur stor skillnaden är med bling bling 19" ;-) Det rullar hur bra som helst, dämpar bättre, känns kvickare, och vid ojämnheter känner man helt enkelt att det är mindre vikt/krafter som juckar i hjulställen... |
|
|
Onehp: +Mindre fjädrande massa: att fälgen väger mer när den blir större är förstås sant och det var det jag menade när jag skrev att det är förhållandet mellan dälg och däck som ändras. Att ett däck med mindre innerdiameter skulle vara lättare än ett med större behöver du förklara en gång till. Du menar alltså att en högre däcksida kan göras tunnare för att den inte behöver vara lika hård för att få samma egenskaper? Varför behöver en högre sida inte vara lika hård som en lägre? Vad jag vet skiljer det inte mycket, men när innerdiametern blir mindre så om något så ökar vikten. Möjligtvis inte i samma utsträckning som vikten på fälgen minskar iofs... +Mindre rullmotstånd: det är möjligt att jag är trög, men varför skulle rullmotståndet bli lägre för att däcksidan är mjukare? +Mindre risk att skada fälgen: att fälgen kommer lägre är ju sant och dessutom kanske risken att få genomslag ökar om man har oturen att missa en asfaltkant eller tjälskott. Men att skyddskanten på däcken är större och sticker ut mer för att det är en mindre fälg-/däckinnerdiameter förstår jag inte. Sen undrar jag också varför vikten spelar någon roll statiskt? Vad menar du med det? Till sist är det väl så att du även med 18" Alleggerita skulle tycka att allt var mycket bättre än orignal 17"... :) Glad påsk! |
|
|
motorsport5: däcksida: det är med däcksidor som med fjädring, ju lägre ju hårdare det måste vara så att det inte "bottnar", särskilt i kurvor. Och då måste däcksidan vara tjockare. Och tyngre. Och styvare. Rullmotståndet uppstår vid förluster när däcken deformeras. Även däcksidan deformeras hela tiden när ett däck rullar. Tunna, mjuka däcksidor deformeras lättare och har lägre rullmotstånd. Men även om däcken blev lite lättare på större fälgdiametrar, så skulle fälgvikten öka mycket mer då mesta materialet som ändrar dimension är inte lilla gummikanten utan en stor tunna av metall som utgör insidan av luftkammaren ;-) Skyddslist: bara konstaterar att den är tjock och fin på mina 17", och att den inte är det på 19" (pga brist på utrymme?) Statiskt: bilen blir ju lättare även när den står still och det ska väl inte räknas bort bara för att bilen rullar, eller? ;-) Till sist: inte "fel" med 18", men jag menar om ska bättra på bilens väghållning och prestanda "på riktigt" så är faktiskt 17" ännu bättre. Även vid samma vikt minskar rotationströgheten och att hitta bra däck som håller måttet är inga problem. Enda "riktiga" anledning att gå upp i storlek är för att få plats med större bromsar (ifall man verkligen behöver såna) eller för att man inte hittar bra sportdäck i mindre storlekar. På min bil funkar 16" inte vare sig för bromsoken eller tillgänglighet på däck, annars hade jag satsat på såna. BMW 120d cup körs på 16" har jag hört dock. Jag är inte inne på bankörning eller gatrejsing eller så, tycker bara det är viktigt med känslan, viktigare än med utseendet... fast mina 17" ser rätt bra ut ändå, bredden och djupet hjälper mycket :-) Glad påsk du med! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
