|
|
|
|---|---|
|
Tjena, jag undrar vad jag ska ha för olja i växellådan på min 525?, de är en getrag 260. någon som vet ?=) för jag har hört att de ska vara någon special olja i dom... men men är tacksam för svar =) | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är det din 525i E34 från 1995? Då sitter det original en S5D 250G växellåda i dem. Det är i de äldre 525i med M20 motor som det sitter en Getrag 260/5 låda. Eller har du bytt? Till Getrag 260/5 och Getrag 260/6 skall man iallafall ha ATF Dexron III olja. |
|
Joo den är från -95, glömde skriva de :P, jag antar att det är standard lådan, uppgifterna jag har fått så är de en 260/5, har även varit under bilen och kikat, och sen sett på några sprängskisser efteråt, de var exakt likadant, men S5D 250G och 260/5an kanske har exakt samma "skal"? om jag så säger. Oljemängden ska vara 1.25 liter iaf. Men inte lätt om man inte vet vad de ska vara för olja |
|
| Castrol Transmax z helsyntetisk för automat + manuella lådor. | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nej, de är inte alls likadana på utsidan. Getrag 260/5 har en tydlig "våffelstruktur" på utsidan Länk S5D 250G har en mer "slätare" yta Länk En kortare förklaring kring delorian:s svar är lämpligt - såhär är det - köper du från BMW ger de dig Castrol ATF Dexron III - tittar man i Castrol's rekommendationstabeller säger de Castrol Transmax Z Men jag skulle gissa båda fungerar lika bra, har dock aldrig provat Castrol Transmax Z själv (ännu). |
|
Jag blev tvungen att kolla under bilen, jag såg att de var den "slätare" ytan på V-lådan, Alltså S5D 250G. Okej, då blir det att köpa olja inom kort, Tack för ett ordentligt svar bmw-slangen! =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.