AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.238

E34 525i gick upp i temp, kan toppen gått sönder?

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Jahopp nu var det dags igen.. fått på växellådan funkar kalas men tomgången var för hög och detta skulle jag fixa innan besiktningen. finns i ett annat inlägg, men nu när jag skulle åka och tanka och slängde en blick på temp mätaren var den en bit över mitten(ej på det röda) stängde av direkt och vänta till den svalnat sedan körde jag hem..

så kan toppen hunnit gå?
som sagt så hann den inte gå upp till de röda.

Vad kan det vara?
vattenpumpen?
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
glömde säga att det är en e34 med m20b25 motor 12v
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
När min vattenpump gick förra hösten så steg tempmätaren till rött så fort att jag inte ens märkte det förren tempen började komma in på det röda området. Från kall motor till överhetningsvarning gick på 2-3 km, 50-väg.
Först när diagnostiken plingade en varning om överhetning såg jag vad som var på gång och stängde genast av motorn. Ny vattenpump fixade problemet och verkar inte vara något som skadats alls. Har kört hela hösten innan vinteravställningen utan problem och tempen ligger stabilt på 90 grader. Så NEJ, din motor borde inte ha tagit skada om det är som du skriver. Min E34 har dock M50b25 (24v) motor men det borde inte spela så stor roll i samanhanget.

BMW 4 Life
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
En liten tanke bara, du skriver att tomgången ligger för högt men inte med hur mycket och tempmätaren ligger en bit över mitten... om tempmätaren ligger stabilt på samma ställe men aldrig i det röda fältet så kan väl temperaturökningen bero på att tomgången är för hög helt enkelt och inget direkt fel på kylningen. Det står i de felsta instruktionsböcker att tempen kan stiga över mitten vid hårdkörning/belastning, mycket varm väderlek osv. En tomgång som tex är dubbelt så hög vad den borde vara kan väl vara som en belastning på ett gammalt kylsystem som gör att tempen stiger lite ?
Jag förutsätter att systemet är luftat och att allt funkar som det ska i övrigt.

BMW 4 Life
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Av egna erfarenheter kan jag säga att jag kokat M20/30/50 flertalet gånger per motor och de har klarat sig.

Förutsatt att vattenpump och kylfläkt (kommer inte på vad det heter) fungerar som de ska så ska inte temperaturen gå upp någonsin även i våran "värsta" sommarvärme.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Min gick upp lite om jag stod på tomgång med AC:n igång på max länge på sommaren. Men det var inte långt innan vattenpumpen rasade... Det har blivit betydligt bättre med ny pump. Men på så passa gammla bilar som gått en del mil kan man inte förvänta sig en 100% sprikrak tempmätare vid alla förhållanden. Termostat, drivremmar, kylarvätska, viskokopplingen på kylfläkten och vattenpumpen åldras och presterar sämre med tiden. Om trådskaparens bil inte har allt detta i mycket bra skick/byt så kan tempen gå upp.

BMW har dessutom klart och tydligt skrivit i alla BMW instruktionsböcker som jag har läst i alla fall att arbetstemperaturen kan stiga. Jag citerar "Vig hög yttertemperatur och/eller högt effektuttag från motorn får visaren stiga upp emot et röda fältet." Det var då bilarna vi pratar om var nya...så påståendet att temperaturen någonsin får gå upp över "mitten" som är ca 90 grader är felaktigt.

BMW 4 Life
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tror inte att tempmätaren skulle stiga då den var på god väg in på det röda fälltet och jag körde lungt hade inte ens kört en km med bilen.komtestade den nu och fick värdena

1. 9,5
2. 9,5
3. 10,1
4. 9,1
5. 9,5
6. 9,2

är det okej?
eller ät toppackningen skrot?
tror ni att den är okej så plockar jag av vattenpumpen =)
Helst inom 0,5kg (men motorn är ju inte ny ;)), men inom 1kg är acceptabelt (10%). Framförallt är inte någon cylinder katastrofalt låg iaf. Bedömer det som ok.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tack för svaren! Har nu plockat bort vattenpumpen men den var hel?

Vad kan då vara fel...? blir så trött på ibland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.