AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.688

Trans program efter kört fast i snö

da
103
dalleballe
525iAT -93
Detta har hänt mig 2 gånger nu, båda gångerna när jag kört fast i snön och växlat mellan D och R väldigt många gånger och snabbt, för att lixom jucka mig ur snön.

Och då har alltså växelväljardisplayen slocknat och det stått "Trans program" i check-controlen, jag antar att det verkar vara något felsäkert läge för bilen blir jätteseg när den hamnar i detta läge. Men det har bara varit att stänga av bilen och starta den en minut senare så har det börjat fungera igen, och aldrig uppkommit förutom just när jag kört fast. Någon som vet vad detta kan bero på och om det är något man borde felsöka? Eller gillar växellådan helt enkelt inte när man byter körlägen väldigt ofta och snabbt? :)

Bilen är en 525iAT -93
ma
15
marmeladov
E39 523iA -96
Nu är jag ingen expert här, men att jucka mellan D och R "väldigt många gånger och snabbt" låter allt annat än ett hälsosamt handhavande av lådan.

Gissningsvis så hinner även inte däcken stanna helt innan du växlar om..aj
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Ptja..

Sättet du hanterade lådan på är det effektivaste sättet att förstöra sin automatlåda på :).
da
103
dalleballe
525iAT -93
Jaa jag kan ju tänka mig att det inte är bra för lådan men jag hade inte direkt några andra alternativ än att lägga mig i baksätet i bilen och sova tills snön smälter bort så var tvungen o jucka ur mig :) Men får väl sluta med det!
ma
15
marmeladov
E39 523iA -96
Ett alternativ som jag använt mig av flera gånger då jag fastnat i snö (har automat även jag), är helt enkelt att sätta i D eller R och sen kliva ur bilen och knuffa/gunga från förardörren. Får man bilen i rullning så går det på ett naffs att sätta en fot på bromsen.

Har inte felat en ända gång ännu.
da
103
dalleballe
525iAT -93
Det ska testas nästa gång :D
Ett tips är att köpa dig en liten snöskyffel att ha i bagaget och en uppsättning antislirmattor ( Länk ).
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Annars kan man bli lack som jag och bara lägga i Driven och spinna i nån minut tills man kommer ner till asfalten :p

Är nog inte att rekomendera kanske men det funkar :)
Snökedjor är bra annars...

Gjorde som marmeladov innan och då fick jag både abs och transprogram fel, men har aldrig sett röken dessa igen (någon månad sedan)
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Marmeladow>>> Den metoden är man inte så kaxig med när det råkar vara blankis under bilen och man gungar på, halar och precis då får bilen grepp. Känslan när bilen börjar åka och man har gränslar tröskeln är inte alls skön utan kan mest beskrivas som panik.

Jag rekommenderar inte denna metod till någon faktiskt.
/Thomas
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Lägg en spade och en liten säck med saltblandad grus i bagagerummet. Det blir nog billigare än att mörda den starkars automatlådan... Man ska aldrig, ALDRIG röra växelväljaren om bilen och dess hjul inte är helt stilla.

BMW 4 Life
ma
15
marmeladov
E39 523iA -96
Vi ger tips utifrån olika förutsättningar här märker jag.

Det jag skrev var givetvis utifrån en utgångspunkt där man saknar saker som spade, sand, snökedjor och hela faderittan. Dvs..man står där själv, utan hjälpmedel. Då fungerar metoden jag skrev som sistas utväg hellre än att rycka frenetiskt mellan D och R. Givetvis får man vara på sin vakt och ha ena foten i bilen på bromsen. Sunt förnuft är en bra grej att nyttja...

Självklart är det bättre att ha spade osv i bilen...men det är som sagt lite andra förutsättningar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.