|
|
|
|---|---|
|
Hej på er alla. Är ute och kollar stötdämpare till min e39. Såg att min ena dämpare fram behöver bytas så jag tänkte byta bägge fram på en gång. Vad är det som ska bytas om man bara ska byta stötdämpare och har ni någon rekommendation på vilka man ska köpa, pris på dem samt vart man får ta i dem tex en hemsida på nätet. Har inge speciella krav förutom att det ska vara som original. Inga krav på bättre sport egenskaper eller så. Jag har en e39 525 m sport 2003 E39. / Fredrik | |
| Min grabb har en E39 530dtm 03 han monterade nya stötdämpare fram förra veckan från Länk | |
|
Okey, intressant ska ta och titta lite på dessa. Är dom bra ? fått bra omdöme och så ? Hur är dessa jämfört med original ? / Fredrik |
|
|
Har någon testat stötdämpare av märket Gabriel till BMW eller någon annan bil ? Har för mig att det är ett amerikanskt märke ? tacksam för svar. |
|
| Han är då nöjd hittills han hade samma inställning som dig att det ska funka för normal körning..såg en länk med positivt omdöme men hittar den inte nu..tror orginal kostar 3200 st så priset var ju bra | |
|
Står inför samma problem själv, e39:an (530iT M -01) känns lite slapp fram. BMW vill ha dryga 5 kkr för de delar (dämpare + gummi och kanske nått mera) som man bruka behöva. Känns måttligt billigt.... //Magnus |
|
| Länk | |
|
Hur långt har era bilar gått? När räknar man normalt med att behöva byta dämpare? ___ //Ulf |
|
| Min sons 530d har rullat 26 tusen en av dämparna var helt verkningslös ..min förra bil en 530d 01 har gått över 30 tusen idag och ej bytt ännu | |
| Vid 14´mil bytte jag. En var helslut och hade pytrsat ut det mesta av oljan. Byt fjäderbenslagringar samtidigt. Ca 500:- extra/sida. Inget roligt att riva fjäderbenet en gång extra för det. | |
|
Har monterat Bilstein på min e39:a, blev betydligt bättre att köra. BMW CS #5206 |
|
|
Man kan väl inte byta till vad som helst heller ? Är väl annorlunda stötdämpare när man har M sport chassi ? I fråga om hårdhet och höjd osv osv.. |
|
|
Har precis plockat isär ett fjäderben för att kolla in dämparen lite närmare. När jag trycker ihop dämparen går det lätt men att dra ut den går trögt tills man kommer till mittläge, då börjar det gå väldigt trögt. Dämparen går sakta själv till detta mittläge om man inte påverkar den. Den har inte läckt en droppe olja och ser oförskämt fräsch ut. Fjäderbenslagringen har ett litet litet glapp om man vickar på den, men man känner inget om man trycker och drar i den i fjäderbenets rörelseriktning. Slutsatsen av detta är att jag inte blir klok på denna bil, dämparen känns lite mysko iom att man kan trycka ihop dämparen så lätt men annars ser grejerna fina ut. Likväl är det nått som glappar och lever i framvagnen trots byte av alla leder och bussningar samt besiktning utan anmärkning. Det är väl bara att suga tag i plånboken och slanta upp för att hålla projekt E39 på vägen. Den är som ett JAS, minsta skitfel och hela ekvationen för körkänsla faller platt till marken. //Magnus |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dämparna är dubbelverkande original, dvs de drar ihop sig istället för att skjuter ut sig som normal gastryckare innan du monterat den. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.