|
|
|
|---|---|
|
Har försökt söka men inte riktigt hittat det svar jag vill ha. Motorn går upp i arbetstemperatur efter några minuter efter start, problemet är att det blåser bara kall luft, oavsett inställningar på ECC:n. När värmen väl kommer, efter ca 10min så är den bara ljummen, efter 15min blir det riktigt varmt för att sedan pendla mellan ljummen och varm. Ska även tilläggas att jag har problem med imma på rutorna. Åtgärder? | |
| Hade samma problem häromveckan, det var termostatpaketet som pajjat, kostade ett par tusen på verkstad. | |
|
Termostaten reglerar flödet ut mot kylaren, det borde bli varmt vatten i kupévärmaren under alla omständigheter. Troligen är det en luftficka, utebliven cirkulation in i värmaren, möjligen kärvande värmeventiler eller fel på den elektriska cirkulationspumpen som sitter ihop med värmeventilerna. FP |
|
| Ja det stämmer, slarvigt läst av mig, min kom INTE upp i arbetstemperatur. | |
|
Folke: Hur tar man reda på det och hur mycket kan kalaset kosta? För nu pendlar det kyla och värme i max 1 min vardera, det är med andra ord svinkallt i bilen. Kör jag riktigt fort upp mot 140+ kommer det värme hela tiden, men ligger jag i jämn hastighet som tex i 90 blir det kallt, sen varmt sen kan och sen varmt. Så håller skiten på. |
|
|
Prova att lufta först. Parkera med fronten högt alt. lyft upp bilen fram. Låt stå med motorn avstängd´. Lätta på luftskruven vid påfyllningslocket. Fyll efter med kylvätska efter behov. Sedan finns det en temp.givare innanför gallren på klimatpanelen. Där skall kupéluften cirkulera för att givaren skall kunna avgöra temperaturen. Sitter en liten fläkt därinne också. Är kanalen där igensatt med damm kan jag tänka mig att man också får liknande fenomen. Sug med damsugare vid gallren. Därefter är det dags att kolla cirkulationspumpen o ventilerna. |
|
|
Tackar för infon! Kollade kylarvattennivån idag, den var låååg! Fick i lite över litern, inte bra. Men det positiva är att nu har jag värme hela tiden :) Så, vart tar kylarvattnet vägen? :S |
|
| kolla oljan kan vara blockpacknigen om den tar vatten eller så kanske det är något läcka någonstans så kolla slangar och sånt efter sprickor! | |
|
Värmeventilerna kan vara orsaken. Rengör eller byt :) Om värmen dyker upp enbart över 2000rpm så är det troligt att det är dem. prosperity is a mindset! |
|
|
Har visst glömt att uppdatera lite. Vi fann problemet, var ett litet hål i kylaren, därför vattnet försvann. Ny kylare monterad :) |
|
| Vad det ett litet läckage på expansionskärlet? Hade du märkt förhöjd (överhettad) kylvätsketemp? Jag fick det så en gång tidigare. | |
|
Nope, det var uppe till vänster, på sidan av kylaren, spricka i plasten. Motorn blev aldrig överhettad. |
|
|
Man får se upp med läckor i kylsystemet, de orsakar ett par olika problem: Trycket i kylsystemet kan inte byggas upp till tillräcklig och rätt nivå, vilket lätt kan orsaka hotspots inne i kylkanalerna i t.ex topplocket där det normalt är runt 115-120° i kylvätskan. Liten läcka gör även att luft dras in i systemet när motorn och vätskan svalnar ner. Detta är ofta en anledning till att man tycker sig ha avluftat noga, men efter några dagars körning är det dags igen osv. FP |
|
|
Har haft samma fel på min! Kylaren läckte uppe till vänster , var svårt att se ifall det var spricka i plasten eller om det läckte mellan gaveln och kylaren. Dålig kvalite i alla fall! Köpte ny på Schmiedmann av märke AVA som funkar bra. Kan knappast vara sämre än original!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.