|
|
|
|---|---|
|
Enligt broschyren för -08or är 325i försedd med elektroniskt styrt jalusi för kortare uppvärmningsfas och lägre luftmotstånd. Det krävs uppåt 2 mil landsväg för att uppnå drifttemperatur trots 3 tim med både olje och kupévärmare vid ca -5 ute. Bad därför verkstaden kontrollera funktonen. Det visade sig vid uppkoppling att luftventilen saknas. Finns bara på dieslarna. Klart vilseledande reklam BMW! Näste vinter ska jag täppa till grillen även om det inte är snyggt. Galon kanske som på gamla Mercadieslar........ | |
|
Ett bidragande problem är kanske att motorvärmarna som man kan installera på E90 och som skall värma oljan i princip är värdelösa enligt min mening. Jag märker iaf ingen skillnad på min 330d om motorvärmaren har varit på eller inte. Den förbrukar typ 270W och någonstans måste ju den effekten ta vägen men någon större skillnad är det alltså inte. Frågan är om det ens är någon idé att köra den? Eventuellt ger den något minskat slitage (även om jag personligen tror att den marginellt uppvärmda oljan snabbt kyls ner av det iskalla blocket). |
|
|
Ja, som vi tidigare konstaterat är oljevärme värdelösa åtminstone jämfört med vattenvärmare. Jag märkte ca 0,05 högre förbrukning samt att ACC plupp 3 (37 grader) tändes ca en km senare när elementet gick sönder efter ett år. Tyvärr är min motor kall även vid långkörning i landvägstempo när det blir under -10. |
|
| ACC plupp? Menar du stegen som symboliserar fläkthastigheten? | |
|
Märkligt att ni har problem med tempen på bensinarna. Min diesel tar visserligen god tid på sig att komma upp i 85ºC (som jag antar är arbetstemperaturen) men efter 10 - 15 km i -10º så stabiliserar den sig där iaf. Kan det vara den där jalusin som löser detta problem för mig? |
|
| Jag antar att ni vet hur man får fram motortempen på E90? | |
|
Ja, jag menar fläkthastigheten. 3 = 37 ºC. Min stabiliserar sig på 100 ºC om jag gasar i uppförsbacke eller stänger av ACCn. 335i har olika börvärden för motortemp berorende på körsätt mm men jag vet inte hur det är med 325i. |
|
| Hur får man fram motortempen på e90? :P | |
| Amonsson: Länk | |
| Där ser man, jäklar vad det fanns grejjer! Tärt bara att dem inte kan göra sånt där lättare att läsa :) (har inte iDrive) | |
|
Jag tror inte BMW vill att vi ska se motortemperaturen när det är kallt........ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.