AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
690

Klent blås ur kupéfläkten, vadan detta?

ma
15
marmeladov
E39 523iA -96
Hallå gott folk!
Jag har stött på lite problem i form av klent blås från kupéfläkten.

Historien är följande; idag startade jag bilen för första gången på lite drygt en vecka (kör sällan numera), märkte redan efter några minuter hur rutorna immade, vilket de aldrig gör i vanliga fall. Innan start hade jag laddat batteriet så systemet har blivit nollat.

Testade slå av/på AC:n men utan märkbar skillnad. Fläkten "låter" som vanligt och går att justera styrkan på den, men det faktiska utblåset ur uttagen är minst sagt klent. Värmen är det inget fel på, problemet ligger snarare i att det är så klent tryck i luften som åker in i kupén.

Jag har testat koppla lös de två kupé-filtren i motorutrummet, med liten förbättring som resultat. Men fortfarande alltför klent blås.

Måste få ordning på det här, man fryser ju häcken av sig i bilen. Framförallt fötterna där det knappt kommer någon värme alls :)

Bilen är en 523iA -96 som rullat 30.000mil. Har alltid varit noga med service och underhåll.
Vädret har varit minst sagt pendlande senaste tiden, mellan några plus till nu idag -12 grader. Kan det ha blivit någon propp någonstans som hindrar?
Har tummen mitt i handen och ber därför ödmjukast om hjälp av proffsen här:)
När byttes kupefiltren?
ma
15
marmeladov
E39 523iA -96
Jag minns inte exakt när det var, ska kolla nästa gång jag går ut till bilen.
Dock så testade jag, som angivet ovan, koppla ur båda kupéfiltren utan någon större skillnad.

Kan ju även nämna att glykolnivån är rätt, det glömde jag skriva tidigare.
Rent spontant känns det som att luften smiter ut någon annanstans, just med tanke på att fläkten jobbar för fullt..men hemskt lite luft kommer in i kupén.
Kanske du har nåt fel på spjällen?

jag tycker det är dåligt drag i min egna bil, väljer jag ben + mittutblås så blåser det väl på ok.
Men förhållande till vad fläkten är på så ska den blåsa på mer.
ma
15
marmeladov
E39 523iA -96
Problemet är numera åtgärdat, av sig själv dessutom.

Antaligen har det ombytliga vädret på något sätt bildat någon elakartad ispropp eller liknande i systemet. För nu när jag använde bilen ca 4-5h efter problemet uppstod, så är allt frid och fröjd.
Fläkten blåser på som sjutton igen, precis som den ska.

Skönt med en bil som reparerar sig själv :)
Tack för tipsen som uppkommit iaf!
Låter ju som om något spjäll fastnat om fläkten lät som vanligt, men tur att den löste sig. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.