|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som kör med 9,5 tums breda däck och 275 mm breda däck på sin E38? Alltså på bakre axeln. Vet ni om det behövs någon valsning? | |
| De har jag som vinterdäck | |
|
Osäker på om jag har 9 eller 9,5 men har 275 bak på min utan problem. Är inte ens nära att ta i. Finns mycket plats på dessa bilar. Har du bara rätt et på fälgen så är det ingen fara. MVH David Öfverdahl |
|
|
jag kör bak med 10 tum breda fälgar med 285 däck, och sänkt 3,5 bak |
|
|
WAN: Oj! Hur går det att slira runt på 275:or det här året med all snö? :) Själv sitter jag på 245:or på vintern och det tycker jag känns som bredaste laget. |
|
| inga problem kört hela vintern fast man får ju va lätt på foten ibland | |
|
Väcker tråden till liv: Har haft 285or på original 9,5" M-Parallell-fälgar i flera år och det har faktiskt tagit i ibland när bilen har varit helt nerlastad (t ex med några hundra kilo kakel...). Har även sett amerikanska inlägg om att 285or kan ta i ibland. Funderar därför på om 275or kan vara ett bättre val. Men samtidigt kanske det hänger mer på vilket fabrikat man har. D v s verklig bredd över däckssidorna verkar kunna variera mer än 10 mm mellan olika märken. Så "smala" 285or av rätt märke kan kanske också gå bra. Däcken jag hade var Yokohama AVS Sport. Har även för mig att Alpina kör med 275 bak på E38 (fast på 20-tummare) och de lär väl knappast kränga på däck som tar i ens när fjädringen går helt i botten. Har dock inte lyckats hitta vilket ET det är på Alpina-fälgarna. |
|
| Kan man ha 265,35,18 på 8,5 tom fälgar tror ni? detta ska sitta på styling 135 M fälgar har idag 255 men hittar inte de däcken jag vill ha 255??tacksam för svar | |
| Det har jag,sitter perfekt (falken 265/35-18) | |
|
Catch_me, är det en E38 du ska ha dem på? Om man kollar på Länk så verkar de enda 8,5" breda fälgarna ha ET 50 och det är en ganska rejäl skillnad mot vad E38-fälgar brukar ha. Du kan läsa mer om ET här: Länk Om du ska ha dem fram: Jag har kört med 255/45 18 på original 8" M-parallell-fälgar (style 37 med ET 13) på två olika E38, en -95 och en -00. Båda bilarna var sänkta men inte mycket. Det var inga stora problem, men på bägge bilarna kunde däcken gå emot innerskärmarna lite vid fulla hjulutslag. Bak borde 265 inte vara något problem eftersom 255 fanns som tillval på E38. Dock bör du nog ha fälgar med någorlunda korrekt offset. Ett skäl till att 265/35 18 kan gå bra (på fälgar med "normal" offset) är att dessa hjul får betydligt mindre diameter än original. En liten varning när man sätter på väsentligt mindre hjul fram än bak är att det kan bli problem med ASC, ABS etc om man inte föjler upp med lika små hjul bak. Har läst någonstans att ytterdiametern inte bör skilja mer än 3% om man ska slippa felmeddelanden, men vet inte om det stämmer. Här finns en kalkylator som räknar ut skillnaden i procent: Länk |
|
| Tackar för hjälpen jag hitta rätt storlek till min bil det är en 330 M | |
| En 330 ? Det förklarar måtten som kändes lite udda på en 7-serie ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.