AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.891

Bmw M5 3.8 bolmar vitt. Kan de vara luftmassamätaren? Tips någon

M-
43
M-Power1989
335d Coupe, M-Sport
M5 E60
Hejsan är de någon vänlig själ som vet om de kan vara lamban eller luftmassamätaren som är knasig?

Skippa snacket om att de toppen bara, jag har tappat ur olja och byt samt kylarvätska och de såg jätte fint ut, fanns ingen tendens till att de va olja i vattnet eller vatten o oljan och bilen går som den ska. Bara de att den inte går helt upp i temp när de kallt ute men de termostaten som är dålig.
Nu när jag starta så hade bilen förvisso stått i nästan 5 månader men den rök dagen innan jag ställde in den inför vintern också.

Som sagt vad tycker ni man ska börja byta? Tips någon
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Jag kan nog inte hjälpa dig men vit rök brukar man förknippa med vatten i avgaserna.....
Tror knappast att Lmm eller lambdan gör att bilen ryker vitt.
Kanske ta ett kompprov?
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

På min "Geely" började det också med att det kom onormalt mycket vita avgaser. Tänkte hela tiden att det var topplockspackningen men hittade ingen vatten i oljan, ej heller olja i kylarvattnet. Så höll det på ett tag. Frågade kunnigt folk som sa att det kunde vara topplockspackningen som gått men att hålet är så litet in i cylindern att det knappt märktes. Hålet tätade inte sig själv utan det blev större och så en dag så gick packningen... Jag hade fått fylla på vatten ett par gånger men hittade som sagt inget vatten. Trodde inte att en topplockspackning kunde då sönder på det sättet som den gjorde för mig...

Kimmo
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
kan vara vatten/kondens i avgassystemet.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Avgaserna består till största delen av koldioxid och VATTEN. Så även om avgassystemet är "torrt" vid start så kan det ryka vitt när man gasar på lite. Vattnet i avgaserna kyls ner av avgassystemet och blir till synlig vattenånga.

Om man gasar rejält så att man får upp värmen ordentligt hela vägen i avgassystemet så skall det inte synas någon vattenånga. Vid väldigt kallt väder brukar avgassystemet svalna av fort och vips så har man vitrök igen om man står på tomgång en stund t.ex.
Att de inte går upp "helt i temp" är inte ovanligt direkt, speciellt inte nu när det är runt -15. Min egen bil har helt nytt kylsystem (pump,termostat,kylare samt vätska), trots detta så har jag för mig att tempen kan dippa något till vänster om mitten (dvs mot blått/kallt) när jag kört bilen i temperarurer kring +5 grader utomhus, minns dock inte redigt då det var flera år sedan jag körde i så kallt väder. Det jag minns var att tempen sjönk vid lugn fiskörning kring 90-110. Lät man de stå på tomgång var tempmätaren "rakt upp", dippen var som mest halvvägs till det första strecket till vänster om mitten. Kan inte minnas att min bil bolma vitt men visst kommer det kondens när man startar bilen och det är kallt ute, fullt normalt. M5E34 har gansks stort avgassystem som svalnar fort. Så länge det inte försvinner vatten så är nog allt i sin ordning, jag har i vart fall aldrig fyllt på kylarvatten under min ägo...
gO
1.407
gOry
335i Touring
M-Power1989 bara för att vatten och olja inte blandar sig, så betyder de inte att toppen behöver vara helt frisk, eller packningen! kylarvatten kan leda rätt in i förbränningen och på så sätt skapa vitrök! De farliga är när packningen till slut brister helt och de blir hydrolock under körning! Går att läsa om de på Wikipedia Länk

Men som Dawwe sa, så länge du inte märker att vatten försvinner så bör de inte vara källan till felet! De går även att provtrycka kylsystemet!
M-
43
M-Power1989
335d Coupe, M-Sport
M5 E60
OKej men vågar man köra ett tag och se om den drar vatten med tanke på att att de kan bli hydrolock? och Lamba och lmm är uteslutet eller?

Såg inte så himla trevligt ut. Men jag har aldrig behövt fyllt på vatten tidigare va perfekt nu när jag bytte vatten alltså samma nivå som alltid. Så himla skumt att de hände samma dag som jag ställde av den inför vintern. Så jag han aldrig kolla något och nu när jag starta den så såg de inte bra ut de verkligen bolmar.

Jag är rädd om bilen så skulle va så tråkigt om man kör med den så är de bara toppackningen som är dålig de är inte så svårt men känns som att de nått annat. Men jag har ju inte kunnat köra och se om den tar vatten eftersom jag ställde av den samma dag de hände körde max 4 km till garaget.
Läste igenom besiktnings pappren och den har haft dåliga hc värde tidigare besiktningar samt förhöjt lambavärde förhöjd tomgång felaktigt. om de nu kan ha nån betydelse.
Så läcker grenröret lite inte alls mkt avgaser om de nu med kan ha nån betydelse?

Men ska man ta ett kompprov så måste man ta bort toppen först och lämna in den?

vart ska man först börja tycker ni?

Tacksam för alla svar.

Ska man få "hydrolock" så krävs det mer eller mindre att vattnet/vätskan formligen forsar in i cylindern...Att bilen har haft problem med avgasvärdena är inget anmärkningsvärt, var o varannan M5 har haft detta problem någon gång under sin levnadstid. Min gissning är att det är inget fel på din bil, det som kan tänkas vara är att du har kondens/vatten i avgassystemet. Är du jätteorolig så varnkör bilen riktigt ordentligt (minst 60 min) så skall du se att bolmandet avtar, nu när det är så kallt kommer det bolma lite oavsett hur varm du kör den, hade varit skillnad om den bolmat i högsommarvärme vid varm motor...
M-
43
M-Power1989
335d Coupe, M-Sport
M5 E60
Här är de tidigare värdena från besiktningen då den underkändes 2007. om det kan var till hjälp.

CO 0,3

HC 206

Lamba 1,09

Detta va 3000 mil sedan och 2007. Den har gjort godkända besiktningar efter detta. Så de kanske inte har nån betydelse.

ska byta termostat nu och stift och bränslefilter. går bara upp helt i temp på varma sommardagar. om det kan ha nån betydelse att den inte går helt upp i temp.
M-
43
M-Power1989
335d Coupe, M-Sport
M5 E60
okeej tack nu blir man lite mindre orolig. jag väntar tills de blive lite varmare ute sedan så testar jag och kör lite med den tills den är helt varm och ser om de avtar.

Jag återkommer när jag har haft igång den och när de blive varmare ute.

På sommaren har de aldrig hänt att de bolmar vitt eller liknande.

tackar Dawwe
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
På min 525:a måste man köra ett tag i motorvägsfart för att få upp värmen i avgassystemet och då är det inte särskilt varmt ändå i ändröret. Då ryker det inte om man växlar ner och trycker gasen i botten. Men kör man lite saktare en stund så svalnar det och röken är tillbaka. Det kan bli enorma rökridåer som virvlar upp vid bakrutan (touring). Första gången jag såg det höll jag på att få panik, tills jag insåg vad det var. :) Det var dessutom i en uppförsbacke där alla gasar som attan från ett rödljus så förutsättningarna var perfekta för vitrök: Acceleration, uppförsbacke (mer gas, vatten i avgassystemet kanske rinner ut), samt kallt väder.

Rökridån räcker dock bara några meter bakom bilen sen har ångan luckrat upp sig och gått hem. Men i bakspegeln ser det hemskt ut.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
på min 525:A så var man tvungen att köra nästan 5mil innan vitröken avtog, massa folk som trodde trasig topp packning eller topp då det försvann kylvatten samtidigt. Visade sig att det var ett pyttelitet hål på en slang och vitröken var helt normal.

Hade du inga problem med den innan du ställde den så kör den någon timma o kolla om problemet kvarstår.
Håller till viss del med gOry.Enkelt tips=kläm på slangarna och kolla om du har onormalt högt tryck i systemet.

Behöver 8st bmw m5 3,8l avgasventiler till min monster Mitsubishi snurra!!!!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.