AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
49.739

m3 e36 5900mil

Sida 3 av 4
Qu
97
Quakesk
Bmw m3 -96
Står bilen i arjeplog nu eller stockholm?
Visa användare
142
Jagger
Letar E36 M3 / Alpina eller E30 Cab eller Alpina / E24, mfl
Jag var själv intresserad av denna bil vid ett tillfälle i höstas, men ägaren och jag kunde inte komma till punkt då jag hade en E34 M5 som jag först skulle göra av med.
Hur som helst, uppfattade jag honom (över telefonen), som seriös och hade det inte varit för avståndet hade jag nog slagit till!
Jag ringde och kollade med tidigare ägare och alla sade åt mig att köpa bilen då den verkligen är så fin som säljaren beskriver. Dessutom verifierade de miltalet på bilen, så jag tror definitivt att ägaren talar sanning.
En lågmilad M3'a i det skicket som dessutom är svensksåld är inget annat än ett fynd om amn tänker ha den som entusiastbil. Kommer bara att stiga i värde! Så sant, så sant!
jag hoppas att Christian får sålt bilen till en riktig entusiast som uppskattar den för vad den är.
Visa användare
96
Bagy
Skoda Qodiak -20
chrcel, jag är på din sida om det kan vara till någon tröst. Jag har inte varit inloggad på Autopower sen kanske 4 år. Denna tråd fick mig att logga in igen. Alltså människor är ju roliga, snacka om avundsjuka.

Du får väl göra vad du vill med din bil, har du kladdat bananskal över hela bilen eller haft 2 liter coca-cola på motorhuven och inte det finns ett märke eller nånting kvar efter du polerat den så gör väl inte det nått!! Om ni förstår vad jag menar :) Dåligt exempel, men jag menar bara att han gör som han vill med bilen. Samma sak om du kör 400 mil med en bil som har körförbud, det är ju ditt val, och du står ju för det här uppenbarligen! Sen att historiken visar detta på ett papper är väl upp till köparen att leva med!

Ta och lägg två saker i en vågskål, det ena "bilen har gått 5900 mil" det andra "det står i historiken att den rullat 400 mil med körförbud"

Personligen vet jag vilken som skulle tippa över.

Sen priset sätter väl säljaren och inte ni på forumet, för vill någon verkligen ha den så köper dom den för utsattpris. Finns det något att klaga på vid besök, fine! pruta där då!

Ne nu är även jag full av ilska!

Hejjpa!

Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Fel. Säljaren kan ge en indikatiion på¨vad han/hon vill ha för objektet. Det är köparen som bestämmer priset, och finns det flera presumtiva köpare så är det den som lägger det näst högsta budet som avgör priset...

My 5 cents...

Sechs macht Spass!

Mina bilar: Länk
au
362
audidriver
540iAT -97
"Det är köparen som bestämmer priset"

fan är du helt blåst eller?

du kan inte på fullt allvar fälla en sån kommentar? den som äger bilen bestämmer hur mycket man vill ha för den, sen kan ju såna som du mailbomba med idiotiska skambud hur mycket ni vill, och såna mail skrattar man ju bara åt.
ed
776
edge
520dT M -15
Oftast så är det köparen som bestämmer priset i slutändan. Men det betyder inte att det är helt olikt utgångspriset.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller helt med Travel-In-Style.

Om du ska sälja bilen får du inte mer än någon köpare är beredd att betala.
Tycker man inte det är tillräckligt får man behålla bilen det är det enda val du har som säljare.

I analogi med detta måste man som köpare betala mer än någon annan är beredd att göra för att få köpa bilen.

Hur skulle det se ut om säljaren bestämmer slutpriset, då skulle jag kunna bestämma att min 120i ska säljas för 200'. Någon som tror den blir såld?
au
362
audidriver
540iAT -97
men hur kan ni påstå att köparen bestämmer priset?!?
om nån ger mig ett skambud på en bil så får han åka hem igen, så är det bara. jag fattar inte hur ni tänker.
om ni menar att köparna bestämmer marknadspriset rent generellt så är ju det en annan sak. Självklart kan man inte annonsera ut en E30 320 för 100 000:- och tro att man får den såld, det finns ju ett ungefärligt spann som den modellen ligger i.
men att formulera sig som travel-in-style som om att den som kommer och tittar på en bil skulle bestämma hur mycket han skulle ge för den är ju rent idiotiskt.

det lutar åt att jag håller med ägaren till M3an mer och mer när man ser hur ni som skriver i den här tråden resonerar!
snälla kom inte och titta på min bil den dagen den ska säljas!
Hur defineras en varas värde? Det borde väl vara så att den inte är mer värd än vad någon är beredd att betala, dock ska man inte acceptera skambud. Oftast övervärderar man sina ägodelar (iaf brukar jag göra det).
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
audidriver, om en köpare 1 kommer med ett sk. skambud så hittar du säkert en köpare 2 som vill betala mer och då är det denne som bestämmer priset (eller köpare 3 om du har en attraktiv bil)

Hittar du ingen köpare 2 eller 3 som vill betala mer så är budet köpare 1 gav egentligen inget skambud.

Som säljare har du bara att acceptera detta eller behålla bilen. Precis som KaptenAero skriver är bilen värd precis så mycket som någon är beredd att betala.

Ska man framgångsrikt sälja sin bil gäller det att ha en känsla för vad folk är villiga att betala.
Visa användare
96
Bagy
Skoda Qodiak -20
Fel och fel, läs om mitt inlägg. Jag skrev att säljaren sätter priset, inte bestämmer var det till slut hamnar. Att folk sitter på ett forum och skriver att bilen borde kosta så här mycket eller du borde sätta detta pris eller jag tycker du sätter för högt pris. Utan att ens kollat på bilen i verkligheten. Där har du ett stort fel.

Säljaren sätter priset, du åker dit och kollar med pengar. Hittar du nått att anmärka på så prutar du på det. Och i den stunden bestämmer säljaren om han vill sälja den till dig för det priset.

Att pruta på telefon eller lägga ett skambud på telefon är oseriöst.

Sen är ju denna tråd helt OT. Men verkar ju ändå inte vara någon ordning här så jag kan lika gärna fortsätta svara.

MVH / Andreas
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Bagy, visst har du rätt i att säljaren bestämmer vad för pris som ska stå i annonsen det är det nog ingen som säger emot.

(Jag har inga synpunkter på om priset är för högt, för lågt eller helt rätt för den aktuella bilen)
au
362
audidriver
540iAT -97
jo jag förstår vad ni menar om att det är köparens marknad, och att man får vad folk är villiga att betala för en vara, men det låter dumt att säga att köparen bestämmer priset för riktigt så är det inte. om jag skulle sälja min m5 t.ex och det just vid den tidpunkten bara finns en person som är intresserad och då bjuder 40 000, inte tar jag hans bud bara för att han är den enda köparen. Bilen är ju värd mer, men vid en tidpunkt då den rätta köparen finns.
krångligt, jag vet. har väl inte så lätt för att formulera mig alltid...
audidriver - Du verkar ha missuppfattat vad en KÖPARE är. Du argumenterar argt men pratar hela tiden om SPEKULANTER. Att en spekulant inte bestämmer priset är helt rätt, och precis lika rätt är det att köparen är den som bestämmer slutpriset. Väljer säljaren att avstå ett bud så är budgivaren ingen köpare, så enkelt är det.

Få marknader dikteras så tydligt av köparna som just fordonsmarknaden, inte minst den begagnade.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det jag menar att köparen sätter priset har inget med att göra om bilen är svårsåld eller lättsåld. Har heller ingen koppling till skambud.

Säg att du annonserar ut en attraktiv bil för 100'. Det blir budgivning.
Spekulant 1 vill betala 110'. Spekulant 2 är beredd att sträcka sig till 130'. Spekulant 3 kan gå så långt som till 180'.

Vad blir då sannolikt slutpriset? Jo, troligtvis strax över 130'. Alltså är det näst högsta budet mkt viktigt precis som Travel-in-style skrev tidigare.

I detta exempel finns kanske ett gäng skambudare som bjudit 70' dom har dock ingen påverkan på priset i detta fall.

Sen finns det alltid avvikelser från detta som gör att man kan fynda eller göra dåliga affärer.

Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
audidriver: "fan är du helt blåst eller?

Så fruktansvärt oförskämt! Ta och tänk efter en gång extra innan du klickar på sändknappen, ditt inlägg säger i och för sig mer om dig än om mig, men ändå. Det jag skriver är min uppfattning enligt min erfarenhet i köp-och-säljsammanhang och jag begär inte att du skall hålla med, men ta en funderare på hur man egentligen beter sig mot andra. Beklagligt att jag måste berätta det för dig.

Sechs macht Spass!

Mina bilar: Länk
Kanske lite opassande att kalla någon som har rätt för blåst :)
audidriver: tack för tämligen lysande underhållning, tillåt mig att föreslå en grundkurs i nationalekonomi med fokus på utbud och efterfrågan innan du fäller dylika kommentarer om dina medmänniskor. Det är dumt att kasta handgranat i glashus.

On topic: jag noterar att Blocket-annonsen är borta, är det tidens tand som tagit den eller hittade bilen en ny ägare?
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

audidriver: Karma är jobbigt :).

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hur orkar folk diskutera såhär?!?!?!?!?!?

Jag vill veta om bilen är såld eller ej!
Har redan en m3 men när man ser den blåa lågmilade m3:an blir man riktigt sugen på en till!

Åk och titta på bilen istället ni som är sugna. Ser ju riktigt najs ut iallafall!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.