AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.287

Oljetryck "check oil pressure". Vad kan vara knas?

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster.

När jag och sambon varit och handlat mat så hände ngt märkligt när hon startade bilen. Jag hade gått iväg för att lämna kundvagnen och när jag kom tillbaka stod hon vid motorrummet med huven uppe. Suck....vad har hänt nu då, var min första tanke.

Hon berättade att när hon startat bilen så var allt som vanligt men plötsligt "plingade" det till i checkcontrollen och stod "Stop!" sedan stod det "check oil pressure" Hon stängde genast av motorn och öppnade huven.

Jag kollade anslutningarna i motorrummet (främst till oljefiltret) torrt och fint. Kontrollerade oljenivån, dock så stod inte bilen helt plant samt var lite varm fortfarande dock så var det mellan markeringarna. Har känt ngn lättare bränd lukt ibland men inte kunnat härleda det till ngt speciellt.

Nåväl, efter att jag kollat runt i motorrummet så startade vi bilen igen och inget felmeddelande dök upp, oljelampan slocknade snabbt också.

Lite orolig är man ändå. Kan det ha varit ngt tillfälligt eller kan det vara oljepumpen som börjar ge sig?

Tacksam för råd :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Oljepumpsbultarna har ju en förmåga att lossna på dessa, vet dock inte om det sträcker sig upp till -02. Sök lite på forumet om oljepumpsbultar så kan du säkert få lite kött på benen. Jag hade skruvat av oljetråget och kännt efter i vilket fall. Var väldigt uppmärksam på oljetryckslampan nu bara om du inte öppnar och kollar.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Scinner: Tack för tipset. Dock så visste jag om detta "fenomen" sedan tidigare. Bland det första jag gjorde när jag köpt bilen var att låta min mek kontrollera dessa bultar. De satt dock som berget. Tydligen ngn gänglåsning tex. loctite som var satt från fabrik. Ngt lärde man sig tydligen från de tidigare modellernas problem med dessa lossnade bultar. Ny packning blev det också såklart och den var ej av "kork" modell utan ngn annan sort.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Oljetrycks givaren som spökar kanske? Slitdelar i pump eller kedjespännaren som har gett efter? Glitch i nån databox? Nu braistormar jag bara :) Ser nu som först vem det är jag svarar :) Du är ju gammal i BMW träsket och har antagligen en rätt bra uppfattning om vad som kan orsaka detta. Lite pratsjuk bara? :D
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Scinner: Man kan aldrig bli för gammal och det finns alltid mer att lära :) Dina synpunkter är mer än välkomna.

Var ute och körde idag och inget "pling" dök upp i checkcontrollen. Innan så kollade jag oljenivån och den var ngn mm under max sträcket (plan parkeringsplats med kall motor). Tycker det är godkänt.

Bilen har snart rullat 20.000 mil så visst kan det vara ngt med oljepumpen, ja menar den måste ju slitas som allt annat. Kan ju också ha varit ngt datastrul med tanke på kylan och att det varit kallt så länge nu. Om "plinget" kommer tillbaka så får jag väl be min mek göra en avläsning av felminnet.

Har också haft problem med att det försvinner kylvätska utan att man har kunnat hitta ngn läcka. Kan det hänga ihop på ngt sätt kanske?

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Håller helt med dig, man blir aldrig fullärd och tur är nog det. Det är just lärandet som är kul om du frågar mig.

Oljenivån låter perfekt tycker jag. Förhoppningsvis var det något litet elfel bara. Elektroniken har ju en förkärlek för intermittenta fel som ofta har med förändringar i omgivningen att göra, kyla, värme osv.

Förövrigt så kan jag säga att det är en fin pärla du har. Nästa bil jag köper är en 540 fast en Touring och det blir nog även samma årsmodell som du har. Det är 4,4L motorn i din va?
Fick titt om tätt pling i min E36a om bremslichtelektrik men utan något fel,fick starta om bilen så var det som det skulle igen.

Till slut härledde jag det till att om jag hade foten på bromsen när jaag startade så blev det något fel i checken så jag lärde mig hur jag skulle undvika det.

Kan vara något tanten din gjorde vid start som inte datorn tycker om.

Skulle om jag var du och ville känna mig säker kolla oljetrycket,köpa mätare eller åka till verkstad,och byta givare då den är billig.

Henrik
Jag har fått det felet efter ett oljebyte, det uppkom dock aldrig igen.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Scinner: Yes, 4,4l 286hk/440Nm. Blir fortfarande lika imponerad hur bra den slungas iväg vid kickdown trots nästan 2 ton bil:)
Tror inte du blir besviken den dag du slår till. Det gäller bara att hitta ett välvårdat exemplar och passa sig lite för rost speciellt på Touringens baklucka.

He rik: Givaren låter som ett hett tips. Var är den placerad?

delorian: Ja, får hoppas att det bara var ngt tillfälligt. Dock så blir man ju alltid lite skrämd just när bilen indikerar "Stop!". Vill inte vara på fel ställe när det händer....usch

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Scinner: Glömde tacka för de fina orden om bilen :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Ax
13
Axelsson88
540iA Touring -99
kermit: Fick du ordning på problemet med "check oil pressure" samt att du ibland känner att de luktar lite bränt ?

Har nämligen samma problem med min bil.

mvh

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Axelsson88: Både ja och nej. Har faktiskt inte gjort ngt med bilen än. Den har dock inte varnat för lågt oljetryck igen och just nu känner jag inte att det luktar bränt.

Meddelar vad jag kommer fram till när jag lämnar in den till meken.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp, lite uppdatering.

Bilen har inte varnat för lågt oljetryck igen och för ett par dagar sedan läste min mek av felminnet inför kommande besiktning och det visade inget konstigt. Avvaktar med att byta oljetryckgivaren tillsvidare.

Dock lokaliserades varför den har konsumerat kylarvätska utan att det har varit blött under bilen. Det var de bakre o-ringarna till de två vattenrören under insuget som gett upp.

Nr 5 och 7 på bilden------>Länk

Eftersom det var de bakre (de främre var bytta då vattenpumpen byttes) så läckte vattnet ut under insuget på själva blocket där det sedan avdunstade av värmen, bara torkat grön/blått "klibb" fanns kvar. Därför syntes aldrig ngt under bilen på marken. Kan vara bra tips att felsöka dessa om ngn för problem med läckage :)

Den ena o-ringen såg riktigt dålig ut. Även nippeln som sitter längst upp till höger på kanten av kylaren, den nippeln som slangen från exp.kärlet ansluter till, hade en spricka så det läckte. Själva nippeln gick inte att få tag på hos Bmw då den redan sitter monterad på alla nya kylare dvs. ingen reservdel. Jag ringde då till importören av Nissens kylare och de hade nippeln. Inte roligt att behöva byta en 4 år gammal kylare bara för att nippeln spruckit men det löste sig :)

Nu håller den kylarvätske nivån perfekt.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.