|
|
|
|---|---|
|
Hur är det med spännarna till kamkedjorna, som jag har förstår är det 3 kedjor och 3 spännare. Är dessa hydrauliska eller mekansika, själv justerande eller måste man spänna dom efter en tid? Bilen det gäller är en 740ia e32 -92 Varför jag frågar är att min bil låter inte bra då den är minusgrader och jag startar den, då rasslar det tills bilen blir varm, sen är den tyst. Tänkte då om det är hydrauliska spännare som är otäta och tappar trycket eftersom den blir tyst då den är varm? /Mvh.Fredrik | |
|
De är hydrauliska självjusterande. Om oljebyten är skötta brukar de inte ge nåt problem. Däremot är det inte helt ovanligt att kedjan tänjes ut med åren så spännaren hamnar i sitt maxläge. Drabbar mest bilar som bara gått i stadstrafik med många korta starter. I så fall är det bara att byta kedja vilket är en ganska avancerad operation. Jag fick byta kedjor efter 20k mil. Den långa kedjan hade blivit 2 cm längre men såg bra ut i övrigt. Konstaterade rasslet till höger sida där kedjan slog i ventilkåpan. I början lät det bara när den var kall, sedan lät det även när den blev varm. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Okey, bilen har stått i 2 år och jag har nyss köpt den, så den har ju inte gått mycket än. Men jag får väl kanske byta ändp, den har ju gått 26tusen. Är det oftast den långa, eller är det lika bra att beställa alla 3? /Mvh.Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.