|
|
|
|---|---|
|
Hej, var nere o grävde under bilen idag i samband med att jag letade efter orsaken till min klonkande framvagn. Till min lycka så visade det sig att mitt vänstra krängningshämmarstag var glappt, var nämligen rädd att det skulle vara nåt dyrare Hur som helst =) så passade jag på o titta på lappen som visar vad man ska ha för olja i växellådan och på min står det MTF LT 1. Nu till frågan, är det livstidsolja eller inte? Och kan man använda nån annan istället? Tack i förskott. Det här forumet äs bäst!! =) | |
|
Livstidsolja är bara en dum idé som gör att lådan slits ut i förtid. Är oljan gammal så byt. Vågar dock inte säga exakt vad du ska ha i för bmws växellådsoljor är ett rörigt mörker ibland. Men att följa det som står på lappen och köpa det på bmw är iaf ett säkert kort om man är tveksam. //Magnus |
|
|
Tranzmax Z helsyntetisk växellådsolja avsett för automatlådor men går även att använda i manuella lådor och rekommenderas pga vårat kalla klimat. Länk rektabeller till vänster. Går ju även att använda valvoline om man vill Länk men jag har beställt castrol transmax då den rekommenderas även här på forumet. Köpte 1,5 liter |
|
|
Ok, det lutar åt att jag beställer samma som du.. Var lyckades du beställa 1.5 liter? Jag kolla Mekonomen men de säljer bara 1 liters dunkar.. |
|
|
Jag beställde 40 kg värskor från mapodo.de Där säljs bakaxel samt växellådsolja i 0,5 liters flaskor, grymt bra pris hade på motorolja så jag tog det därifrån samtidigt. |
|
|
40 kg? DÅ har du bunkrat upp för några år, vilken motorolja var det som var billig? En annan fråga, va ska man ha för olja i bakaxeln? Tänkte ge mig på och byta det samtidigt.. |
|
|
Jag följer rektabellerna på Länk nere til vänster. Dock säger den för min 528 1.0 liter i bakaxeln en del säger 1,2 jag har dock bara besällt 1 liter, så jag får köpa en liter till lokalt |
|
|
Nu är alla såser bytta motor, bakaxel, samt växellåda. Exakt 1 liter räckte till bakaxeln. Vilken skillnad det vart med transmax z i växellådan, som en helt ny låda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.