AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.294

Serva servopump.

Sida 1 av 2
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Någon som vet om det finns ett repair-kit att köpa för styrservopumpen? En utbytes pump kostar ju skjortan trots att det är en utbytesdel.
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Det är sällan en oljepump går att renovera, köp av en auktoriserad skrot så har du minst en månad garanti.

If it works, don't fix it.
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Du får gärna utveckla lite. I mina ögon finns det inget som INTE går att reparera.
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Blir lite fundersam. Du säger att pumpen oftast inte går att renovera? Hur tänker du då? Om jag köper en pump hos min reservdelshandlare så får jag oftast en renoverad pump? Jag är också tvungen att lägga lite drygt 2000:- i depositionsavgift, så det verkar ju onekligen väääldigt viktigt för han att få min gamla pump inskickad. Ja tror ju inte han är så intresserad av den utan anledning. Vad tror du?

Är ganska skeptisk till all form av utbytesdelar. Ett bromsok tex ska mekonomen ha 1857:- för + att dom vill ha mitt gamla ok. Ett bromsok renoverar jag själv för en spottstyver.
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Jag vet inte vilken reservdelshandlare du har men renovera pumpen själv om du inte litar på dem, eller köp nytt.

Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Om du läste mitt första inlägg som du också svarade på så ser du att jag letar efter ett repair-kit och mina intentioner framgår även av trådtiteln men du kanske missade det?

Du bara skriver lite här för att du har tråkigt eller?

Och det där du skrev om att oljepumpar sällan går att renovera vill du inte svara på vad du baserar det på?
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Jag kanske låter lite dryg men ogillar när folk bara skriver utan att ha en aning vad dom pratar om. Vet man inte så håller man tyst. Självklart går det i dom allra flesta fall att renovera en servopump, sen att dom flesta väljer att byta är deras huvudbry.

Vad jag har förstått är det bara packbox och div oringar som behövs för att renovera en servopump? Nån som kan bekräfta om det är så?
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Om en oljepump skär eller börjar tappa tryck beror det på att de mekaniska komponenterna i pumpen förlorat de toleranser som krävs för att den ska fungera passningen innefattar även huset, det är inte bara några packningar som ska bytas.

Om du någon gång hade öppnat en oljepump hade du kanske förstått lite mer, det borde alltså vara du som ska hålla tyst.

Du är inte bara dryg utan snål också, med din attityd får du knappast mer svar än så.

Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Ja har antagligen öppnat fler oljepumpar än dig om vi nu ska mäta muskler. Dock inga på bilar utan industri pumpar. Och efter som du säger att dom flesta oljepumpar inte går att reparera så har du ju ingen aning om va du pratar om, jag jobbar med att reparera pumpar. Pumphuset lär ju inte skära. Antingen sitter det en packbox eller ett lager i en pump. Båda är utbytbara. Håll dig ifrån min tråd nu så ska nog allt bli bra ska du se.
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Och när jag säger att jag jobbar med pumpar menar jag inte att jag vet bäst utan ja menar att det finns en yrkeskategori som servar pumpar, med andra ord går det att serva en pump. Att du har skygglappar för ögonen och gör precis som du blir tillsagd att göra av din mekaniker är inte mitt problem. Nöt.
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Om du är en sån expert på pumpar, behöver du fråga då? Med din insiderkunskap borde du hitta en renoveringssats utan att avslöja dig som en komplett idiot här på forumet.

Ursäkta min ringa erfarenhet av att ha jobbat 15 år inom fordonsindustrin.
Ät en banan och hämta snuttefilten.

Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Orkar inte tjafsa med dig mer. Jag VET att det går att renovera en pump så du har fel. Min fråga var inte om det gick utan om det finns färdiga kitt att köpa för att göra jobbet själv. Vet du inte om det finns så har du ju inte i tråden att göra.
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Har du frågat BMW, eller behöver du hjälp?

Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Ge upp!
Visa användare
40
cooler79
BMW 525IA M-SPORT TOURING -03
Har en annons ute om eftermarknads pumpar till mycket bra priser. Vi pratar halva priset mot original. Pumparna är fabriksnya med ett års garanti.
Hör av dig till min mail.

car_parts@live.se
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Har du ett renoverings kitt så köper jag gärna det.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Haha, vilken fight.

Jag hade tänkt plocka ner min pump till 540in, mest för att se hur den ser ut och se vad som är paj. Borde va likadan konstruktion på din, jag kan inte ge dig en repsats men jag kan säga vad som troligen är paj.. om du lugnar dig några dagar :)
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Låter kanon :) Just nu skulle ja betala lika mycket för en repsats som en pump kostar bara för att kunna göra ett mektips och sticka i trynet på nån. :)
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Fast du har en sedan va? E det nivåreglering på den?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har både och :) kan plocka isär den med nivåreglering.
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Du e grym!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.