AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.570

Det klassiska oljudet i bakvagnen

Sida 2 av 2
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
karlhilding, lite nyfiken på hur mkt din 325 varvar i 80km/h? Det skiljer ju lite i verkligheten jämfört med praktiken.

/Scnitzermann
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Fick tummen ur.. och bytte slutväxel på min 320 Touring igår kväll. Hade svårt att hitta en slutväxel med få mil då min Touring bara har gått 6000mil.

Hade turen att hitta en 3,15 slutväxel frn en 325a som gått 4700mil.

Flänsarna där de innre drivknutarna sitter, är mindre i diameter på 320ins slutvxl. Man får loss dem lätt med en avdragare eller ett lätt knyck med en 19 öppen nyckel. Flänsarna passar på de olika sluvxl som finns. Bara att trycka in i den nya slutvxln.

Hur blev det då? Jo, redan vid utfarten frn garaget så förändrades den där osäkra minen till ett självsäkert smile!

Lastbilskänslan på 1ans vxl är borta. 1an blir längre men passar ändå in i 320ins vrid. Varvet på 5ans vxl sjönk med drygt 500varv men det blev en sån otrolig skillnad på körglädje och förväntad respons på alla växlar.

Visst blev segdragningsförmågan på 5ans växel något sämre men jag åker ju på 19" med 265or så det kan också vara avgörande. Skall så småningom prova med orginal 18" hjulen och se om det blir ngn skillnad då.

Hur som helst blev bytet kanon och ångrar det inte en sekund och åker nu med en 320 som inte är så surrig!

Synd att Bmw inte valde den här utv frn början men man skall väl tänka på att bilen skall kunna klara vissa krav som stigningar frn start, dragförmåga vid släp och att hamna i rätt vridmonent /varvtal vid marschfart osv.

Tycker att bilen klarar dessa krav ändå och har fortfarande gått om vrid på samtliga växlar.

/Scnitzermann
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Mycket bra tråd det här. Jag har en 320 e46 16000 mil med liknande symptom, klonkande ljud på främst ettan men lite på tvåan. Bilen hoppar också aningen och det känns lite som att sitta i en 40 000 mila taxi.
Har bytt hardy skivan men det löste inte hela problemet.

Kollade upp på realoem/haynes hur delarna sitter och kom fram till att glappet kan finnas i varje led från växellådan ut till bakhjulen och det är ganska enkelt att hitta var det finns, som tur är.

Man börjar med att kolla hardyskivan, har den några sprickor överhuvudtaget ska den bytas (köp original, ej schmiedmann. Jag fick en som inte passade pga kines kvalitet). Sedan kollar man om kardanaxeln har glapp där den är delad genom att lossa handbromsen (bakhjulen ska kunna rotera fritt) och lägga i en växel så att kardanen är låst och sedan försöka rotera den för hand precis innan slutväxeln (differentialen). Chansen att kardanen har glapp är nog ganska liten.

Nästa steg är att lägga växellådan i friläge och dra åt handbromsen för att kolla slutväxeln och drivaxlarnas inre drivknutar. Rotera nu kardanaxeln igen precis innan slutväxeln och se om drivaxlarna roterar utan glapp. Här kan man se om det är själva drivknuten eller slutväxeln det är glapp i genom att titta på slutväxelns utgående fläns och själva drivaxeln (EJ drivaxelns fläns som är fastbultad mot slutväxeln). Om slutväxelns utgående fläns inte rör sig när du roterar kardanaxeln har du glapp i slutväxeln. Om drivaxeln inte rör sig har du glapp i drivaxelns inre drivknut. Det är näst intill omöjligt att ha glapp i drivaxelns yttre drivknut eftersom den sitter med splines.
Själv har jag ett litet glapp i de inre drivknutarna. Dessa går att köpa som en separat reservdel så det känns som om BMW räknar med att dessa är en slitagedel till skillnad mot själva slutväxeln eller de yttre drivknutarna.

Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Rättning: jag skrev "...Det är näst intill omöjligt att ha glapp i drivaxelns yttre drivknut eftersom den sitter med splines."

Det är möjligt att ha glapp även här. Splinesen sitter ju efter den yttre drivknuten. Man kan se om det är glapp genom att rotera hjulet och samtidigt titta på drivaxeln. Har man glapp där måste man byta hela drivaxeln.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.