AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.571

Det klassiska oljudet i bakvagnen

Sida 1 av 2
Em
75
Emre
320i E46 -99
Tja!
Behöver knappast påstå att det behövs en ny "HJÄLP! Min bakvagn låterilla!" tråd här på forumet, men jag ville inte lyfta en gammal tråd därför att jag har nog löst mitt oljud förhoppningsvis.

Jag har läst som en idiot rentutsagt här vad folk skrivit o påstått sig det ska vara för fel! för att klargöra så är det växling 1an-2an och hårda kopplings uppsläpp vi snackar, inga "klonk" utan "DUNK!"

Jag har vart på verkstäder samt hissat bilen själv på OK osv, kontrollerat Samtliga gummibussningar i hela bakvagnen och det ser bra ut, förutom hardie skivan som är lite dålig men inget fågelbo än ;)

Igår hissade jag upp bilen igen på OK och kände på ingående axel(kardan) till "diff-klumpen" när hjulen stod stilla glappade kardan ca 90grader. alltså ja kunde vrida på kardan utan nå utslag på drivaxlarna! Så ja är till 99% säker på att det är orsaken till mina oljud.
återkommer med resultat när jag bytt. ;)

Mvh Emre
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
kolla så inte bakvaknen lossnat från chassit iom din bil är äldre en 01 annars är det säkert den stora bussningen som sitter på bakaxelklumpen som är slut. den bussningen kostar 300 kr har jag för mig.

Em
75
Emre
320i E46 -99
Som sagt är alla bussningar hela. och bakvagnen är inte lös! då hade man sett det samt att de hade låtit på ett annat sätt, Bilen hade även känts sladdrig och "åla" sig fram på vägen! Känner inga sånna symptom heller.
kände på en diff på skroten och det var som NATT OCH DAG mellan min och den! =)
bärarmsbussningar bak, den bärarmen som sträcker sig fram mot fronten så att säga. låter verkligen som dessa bussningar. vet du inte själv, be någon annan kolla upp det.
Em
75
Emre
320i E46 -99
Diffras idag =(
Em
75
Emre
320i E46 -99
Bytt Diffen nu =D vilket jävla skitjobb.
Men nu har det slutat låta! bilen går mjukar än aldrig förr!!
Det ända jag bytte vad hela klumpen samt Hardy skivan!
så inga silentblock, bussningar eller annat var orsaken till oljudet.

Nöjd BMW ägare utan oljud mellan växlingarna ;)

Mvh Emre
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vad bra! Kul att flera andra kom med förslag på fel, fastän du redan konstaterat det i första inlägget ;)
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Kul att der löste sig! Lite nyfiken, höll du dig till orginal utväxlingen eller bytte du till en helt annan? 320 modellen har ju en ganska högt växlad slutväxel annars.

/Scnitzermann.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jag skulle vilja påstå att 320 är lågt växlad men vi menar nog samma men uttrycker det olika.
En bil med högt varv ex.vis 3000 varv vid 110 har enligt mil låg utväxling.
En bil med lågt varv ex.vis 2000 varv vid 110 har enligt mig hög utväxling.

Ja vilket är rätt.

Tycker att alla E46 har för låg utväxling.
320, 3000 varv och 108 km nåt. Borde vara 120 km
325, 3000 varv och 117 km nåt. Borde vara 125 -130 km
330, 3000 varv och 122 km nåt. Borde vara 130-135 km.

Byta upp sig? Till vad då?
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Javisst lågt växlad skall det vara! Fel av mig!

Orginal utv E46 320 beroende på årtal men i det här fallet en -04 blir det 3:38. Så en lämplig torde vara 3:15 enl mig praktiskt sett. Man får ner surret lite samtidigt som den där "lastbilskänslan" försvinner på första växeln.

Är själv inne på att prova det på min 320.

På min E36 328T jag hade så blev det STOR skillnad frn 2:93 till 3:15 och den varvade ca 500varv mer än tidigare på högsta växeln vilket får anses som marginellt. Det sköt på rejält vid acc.

/Scnitzermann.
Ni
966
Nip
320i-04
Jo, det är lite skumt låg utväxling på 320i E46.

Har funderat om det är för att motorn har så dåligt vrid att farthållaren inte skulle ha en chans att hålla farten på femman i minsta upplut?

Det skulle spara bensinförbrukning landsväg hursomhelst.

Kostnad för en diff och jobbet?

Kan man tjäna in det på sparad bensin, tro?
Ni
966
Nip
320i-04
glömde en sak...

Om man byter till diff med annan utväxling, betyder det att programvaror måste uppdateras i bilen också för dyra pengar, eller?

Så att hastighetsmätare, färddator m.m. stämmer.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hastighetsmätaren mäter hastigheten på vänster bakhjul via ABS-givaren så där blir det ingen skillnad. Tror inte att det är något annat som spökar, åtminstone inte på en manuell.
Men jag skulle nog akta mig för att tycka något annat om utväxlingen än BMW`s konstruktörer, som väl har valt utväxlingen av någon anledning ;)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Tycka kan man väl göra och nog fasen skall en motor på 2.2 liter och 170 hk kunna ha något högre utväxling.

ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Men vet att den har dåligt bottenvrid och ingen vidare topp heller.
Men oberoende så är det en surrig sak.

Em
75
Emre
320i E46 -99
Kul med så mkt svar!

kan berätta att jag gjorde allt själv! hitta en 320i automat på returbilen, så la mig under den o tog loss diffen! betalade 500kr och åkte hem ;) snuskigt billigt.
Nu var min en manuell men det var exakt samma utvxl ändå, alltså 3,45

så jag bytte från 3,45 till 3,45. mycket trevligt att ta en diff från en automat då den automat låda är så mkt snällare mot drivlinan än en manuellt växlad låda är.

Har märkt en del skillnader, min gamla diff hade lättare för att spinna loss på 2 hjul, den här en hjular mest ut ur rondeller och svängar, den förra kastade bilen våldsamt direkt. Vad jag hört så ska en sliten diff "diffbromsa" lättare än en som är rätt fräsh.

ang utväxlingen så är den mycket lågt utväxlad, jag pendlar mycket med bilen så i mitt fall så hade jag kunnat byta utväxling egentligen men eftersom jag hitta den här på skroten för dem här pengarna så blev det den samma.

Svarar gärna på frågor
Em
75
Emre
320i E46 -99
kan tillägga att bilen drar runt 0,65-0,70l/milen när man kör i 80km/h alltså borde det inte vara helt omöjligt att få den förbrukningen på 100-110km/h med en rätt utväxlad diff? nu ska man självklart räkna in luftmotstånd osv men den borde ju komma ner under 0.85l/milen som min ligger på just nu
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Återkommer med hur det blir om man byter utväxling. Har hittat en 3:15 till min 320, dock inte lika superbillig som din Emre!

Så det sitter 3:45 på 320 -99? Jag har 3:38 på min -05. Har du 150hk motorn?

/Scnitzermann
Em
75
Emre
320i E46 -99
Japp satt iafl en 3.45 på min -99 320i 150hk
ringde bmw och frågade vad som satt på en 320i touring automat -00 då fick jag 3.38 som svar men tydligen satt det en 3.45 på den ändå haha, Ingen jävla ordning alls eller så har dem nollkoll!
Det är en djungel det där med utväxling, dom tog säkert den klump som blev över när dom montera dit skiten.

Skulle faktist vara mycket intressant att höra vad det blir för skillnad =) får man fråga vad du gav för din diff?
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Drygt 3000kr plus 500kr i frakt blev det. Har sett att vissa 323or i bla usa har en 3:07 slutvxl 320 aut har 3:07, så visst är det en djungel. Som regel har cab och Touring samma utvxlförhållande paralellt pga ökad tyngd.

Jo, det skall bli spännande. Vet av erfarenhet att skillnaden är mer märkbar i praktiken än på pappret.

/Scnitzermann.
Em
75
Emre
320i E46 -99
oj! 3:07 från 3:45 är verkligen en kraftig skillnad. Det borde ju sitta samma växellåda i dem bilarna som det sitter i dem här.

Min bil blir trevligare o köra för varje dag. väntar alltid på det där dunket som kom vid växling men den är mjuk o fin oavsett hur hårt man släpper kopplingen ;) BMW är nice när de funkar som det ska!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.