AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.937

Intryck X1 sdrive18d

di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Hej,

Intryck X1 sdrive18d efter 600 Km:

Valdigt nojd med bilen I helhet. Speciellt med motorn som overraskade mig positivt.
Den har bra drag aven pa laga varv. Verkar vara mer HK an vad som ar oficiellt (=143 HK). Forbrukning hittills 0,65 milen; bra…Har inte gjort mycket landsvag. Tyst ar den ocksa fast den inte har motor-matta.

Med start-stop automatiken kommer det att ta mig ett tag att vanja mig vid…gar att koppla bort men maste kopplas ur igen varje gang man tar ur nyckeln…tar nog pa batteriet i langa loppet. Folk kommer nog att gora mekar-tips som tar bort den permanent…

Bra o bekvam fjadring. Mjukare an min X3 3.0, men den har ju sportfjadring.
Inte lika stabil som X3:an men tillrackligt.

Inte sa smidig vaxellada; 3:an ar lite trog att lagga in…. Kanske beror det pa att bilen inte har gatt tillrackigt manga Km…. Tacka vet jag min gamla Volvo C70 serie 1; den ladan gjick som varm kniv i smor…

Samre ar det med stereon. Inga diskanter varken fram eller bak. Och sedan bara en (!!) subwoofer under framsatet…svagt…

Tillrackigt med plats fram o bak. Bagaget ar OK..inte en stor-lastare men anda bra…
Inget reservhjul…bara en liten kompressor och nagat medel som man tydligen skall
fylla halet med..

Ingen motor temperatur matare...svagt....Med tanke pa hur vanligt termostaten gar pa BMW bilarna blir det nu svarare att veta om motorn gar pa for lag temperatur...
hej, kul att läsa dina första intryck då jag och sambon är lite sugna på en X1. Skulle provkört en förra helgen men det var tydligen några kunder som hade svårt att hitta tillbaks.

Vad har du valt för extrautrustning? Något du kan leva utan eller något du absolut skulle valt till? Är det standard-stereon som är så kass?

Såg att det fanns en komfortpaket när jag hämtade en prislista hos åf men inte på deras hemsida.

Någon speciell anledning till att du valde s- och inte x-drive? Pris, förbrukning eller kanske körglädje?
di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Japp, Business CD ar standard stereon pa X1 for den spanska marknaden (dar jag bor). Laser mp3 o har 5 hogtalare men ej diskant-hogtalare.

Min X1:a har beige skinnkladsel, armstod och falgar (modell 318), som extra utrusting. Tyckte det var tillrackligt. Silver inlagg (standard) och i solid svart farg (ej metallic). Malade njurarna i passande gra farg ocksa (pa eget bevag...). Finns att kopa paret for 120 Euro...Tror att de graa njurarna ar standard pa 23d...eller maste man ha x-line ocksa…?

Jag ar ej sa nojd med armstodet. Det sitter for lagt for en medellang person (jag ar 175 cm) och for langt bak. Den ar i och for sig installbar i langd-led. Jag har den i yttersta fram-laget men da tacker den ett utrymme for mugg-hallaren. Samt att nar jag drar at handbromsen sa krockar den med armstodet…sa BMW har ej gjort en bra losning har….

Valde sdrive av fem skal: 1) har redan en X3a med x-drive, 2) kommer ej att kora off-road med X1:an, 3) sdrive ar billigare 4) sdrive vager mindre=mer prestanda=mindre forbrukning, 5) finns inte sa manga sno-tillfallen da fyrhjulsdrift behovs i Madrid-trafiken….

Hade jag bott i Sverige daremot hade jag nog valt Xdive utan tvekan! Vet ej om 18d finns som Xdrive??? Kanske maste kopa 20d da…

Varmesystemet verkar vara lagt-kalibrerat ocksa...Har den pa 23 grader i auto-laget for en komfortabel temperatur!!! I min gamla 520 E39:a hade jag temperaturen konstant pa 21,5 grader....Uppe i Svedala kanske ni med X1a maste ha den pa 27 grader for att inte fysa hjal inne i bilen….Kanske ar fel pa min bil…eller att den ar “syd-europa-anpassad”…vet ej…
Tack för ditt svart. Och om vädret fortsätter så kommer du snart behöva snökedjor även i Madrid! ;)

Har du barn och medföljande attiraljer som ska tas, och om: funkar det bra med vagn, barnstol osv.?
Bo
59
Borsta
X1 23d -10
118d -08
Kul med lite feedback på vad Du tycker om bilen. Sitter själv och väntar på en 23d och det är 8 veckor kvar till leverans så det känns som ett år bort typ! :D
di
93
dieselking
X3 3.0d -04
X1 sdrive18d -10
Inget sno an, men mycket regn daremot...

Mina barn ar 10 o 11, sa barn-vagns perioden har vi overlevt sedan en tid...men det ar inga problem...Baksatet har isofix for barnstolar o bagaget ar tillrackligt for en normal barnvagn. Ingen stor-lastare som sagt.....460 liter om jag inte minns fel..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.