AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.897

Kupéljud med x-drive?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Nu har jag varit ute och provat en 330d med x-drive. Mycket angenämt i snön måste jag säga. Dock tyckte jag mig kunna uppfatta ett ganska tydligt "vinande" ljud inne i kupén, det hördes redan i låga farter typ 20 km/h och över. Är detta normalt för x-drive? Är det stor skillnad mot RWD?

Det ska tilläggas att bilen hade dubbade vinterdäck men dessa borde väl inte låta något i så låga hastigheter som 20 km/h?
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Skulle tro att det var just dubbdäcken faktiskt. Körde min på dubbfria tills för nån vecka sen, väldigt tyst. Nu har jag dubbdäck på, och även om dom inte är direkt bullrigare så har ljudet en helt annan karaktär, och man hör nåt som skulle kunna beskrivas som du säger.

Har i alla fall inte hört minsta lilla skillnad på sommardäcken jämfört med kompisens 325ia.

Sex på alla fyra, roligast så!
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Har inte heller hört något. Jag kör på dubbfria 225/40-18.

MVH Christofer
Hör inga konstiga ljud. Kör på 17" dubbfritt.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Hmm... Okej. Det borde ju knappast ha hunnit bli något fel på drivlinan som ger upphov till vinande ljud på en bil som gått knappt 6.000 mil så jag antar att det var däcken då.

Annars lät det lite som när man backar med en gammal bil typ... Nån som fattar vad jag menar?
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Det ÄR dubbdäcken. Jag kör med Nokian Hakkapelitta dubbdäck på min RWD och har exakt det ljudet du beskriver. Jag vet att det är från däcken.

Du hör absolut ingenting av X-Driven.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Haha! Det var just Hakka på den här bilen också! Case closed.

Men är det inte lite sjukt att det låter SÅ mycket? Jag funderar på att köpa bilen. Tycker du ljudet är uthärdligt NiKeMaN?
Det är väl inte svårare än att du byter ut däcken om du stör dig på deras vinande?
Verdi
Jag har Continental ContiWiking dubbdäck på min 3:a och visst hör man lite fräsande från dubben ibland men det är inte mycket.

Sent i höstas hade jag bilen på första servicen och fick en 320d -09 med Hakka dubbdäck som lånebil. Jävlar vad det lät illa. Var tvungen att kolla vad det var för däck. (därför jag vet att det var Hakka...)
Vill man ha det bästa greppet får man leva med att det låter ;-)
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag roade mig just med att läsa lite tester. Hakka 5 (tror att det var 5 på den här bilen) får ju väldigt bra kritik, det stog till och med någonstans att ljudnivån var låg. De kanske mäter utanför bilen i så fall?

Är greppet bra så kan jag säkert leva med att lyssna på detta under ett par månader till sommardäcken ska på. Jag blev mest förvånad över hur mycket det lät. Borde det inte finnas ett samband mellan hög ljudnivå (som jag tolkar som högt rullmotstånd) och förbrukning?
Verdi
Ljud och rullmotstånd behöver inte vara samma sak. Kan vara tvärtom. Ett hårt däck med mycket luft i låter mer men rullar lättare t ex.

Innan jag bestämde mig för mina Continental läste jag ett test där Hakka fick bästa betyg på vinterväglag men fick kritik för hög ljudnivå och sämre egenskaper på asfalt. Continentaldäcket var nästan lika bra på vinterväg men hade lägre ljudnivå och var bättre på asfalt.

Fast de där testen säger ju olika saker. Beror på så mycket... Vilken typ av asfalt de har testat på osv.
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Hakkapelitta har ända sedan Hakka 1 varit "kända" för sin ljudnivå. Det dom istället erbjuder är bland marknadens bästa grepp.

Ljudet "glömmer" huvudet bort att lyssna på efter ett tag. Dom första 20-30 milen var det väl kanske lite påträngande - men nu efter 104 mil så tänker jag inte på det. Det jag däremot fortsätter att imponeras över är däckens otroliga grepp jämfört med mina dubbfria Gislaved SoftFrost däck jag har på min V70 taxi.

Verdi
Jag har alltid undrat över varför man nästan aldrig ser en BMW som taxi. Du kanske är rätt man att svara på det Niklas?

Jag har för mig att jag frågade en chaufför en gång och svaret jag fick var att Mercedes, Volvo och de andra vanliga märkena lämnade bättre garantier på drivlinan. Stämmer det? Eller är det bara tradition?

Nu ska det väl vara "miljöbilar" också så det kanske också spelar in?
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Verdi:

Flera anledningar tyvärr.... Här är mina egna tankar:

En 520d/525d Touring är rätt mycket dyrare än en V70 2.4d/d5..
En 5-serie upplever jag som trångare än en V70..
Jag har 5 mil till närmsta BMW ÅF - långt och tidskrävande..

Min drömtaxi är en 525d Touring med M-sport paket. Alpinvit måste vi köra - och sedan med något snyggt läder i bilen. Svarta interiörlister och shadowline på utsidan.... mmmmm vad jag skulle trivas! :)

Angående miljöbilar så ställs kraven idag på dom som kör samhällsbetalada resor (färdtjänst) och då har tyvärr inte BMW något att komma med. Här i östergötland heter det att "Fordonet ska drivas av förnyelsebara bränslen" - alltså inte ens miljögodkänd diesel är ett alternativ. Det som är kvar är Mercedes NGT, V70, 9-5 och Passater... typ :)

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Kan trösta er med att Hakka 7 i mina öron absolut inte bullrar nåt värre. Biter sig fast gör dom därimot :D

Sex på alla fyra, roligast så!
Medans vi e inne på dyra taxibilar. Har sett en Merca S klass taxi flera dagar i rad nu i sthlmsområdet, alltså den nya faceliftade modellen.
16.560
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Dessa körs oftast av friåkare. Håll dig borta från dessa eftersom de är absolut svindyra. Det kan utan problem kosta 2000kr till Arlanda med en friåkare istället för 495kr med de seriösa bolagen. I många fall kör friåkarna också sunkiga bilar, men tar ändå 2-3 gånger mer betalt.

Sorry för OT men oj vad jag ogillar Stockholms friåkare.

-------
//Lövet
Po
33
Pomme
320Da Touring E46 -02
Jag kör på hakka 14" med dubb, låter som helsike! men det gör ju allt annat i min bil också så man höjer bara ett snäpp på stereon, KALAS!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.