|
|
|
|---|---|
|
Frågan uppkom när jag läste i en tråd att man inte får byta till xenon-ljus (HID) hur som helst. Men vad är det som gäller egentligen? Man pratar om helbilsgodkännande, E-märkning etc. Jag kollade lite på Transportstyrelsens hemsida men blev inte så mycket klokare. Byta däck till annan dimension går tydligen bra, inom vissa gränser vad jag förstår. Om man inte får byta halogen mot hid, vad gäller när "glödlampan" går sönder? Måste det vara exakt samma lamptyp man byter mot? Byta ytterbackspeglar? Byta till/från "M-kofångare"? Styling över huvud taget? Specifikt HID då: byta helljus, halvljus, dimljus? Sätta på extraljus? Byta bakljus mot LED? Listan blir lång... | |
| Du får egentligen inte ändra ett skit. Däck/fälg enligt specifikation för modelltypen. ASB har ju dock som bekant rätt släpphänt syn på det hela. | |
| Numer är bilarna helbils godkänd, kommer inte ihåg från vilket årtal men 2000 eller 2002 eller nått sånt tror jag. På dem får man inte ändra något alls, du får inte byta till sportavgas eller något, men sen är ju frågan vad som besiktningen osv bryr sig om... | |
| Amonsson: -96 | |
|
Faktum är att det ligger betydligt längre tillbaka än från när helbilsgodkännande infördes. E-märkta lyktor och lampor har aldrig fått ändras eller modifieras, även om inte allt kollas vid besiktning osv. Det är ett stort missförstånd att många tror att inte helljus/dimljus/fjärrljus inkluderas. Reglerna är EU-gemensamma, innan dessa var det nationella regler men skillnaderna var obetydliga just vad gäller modifiering/ändring i befintliga ljusanordningar. Vi gjorde en djupdykning i ämnet i en annan tråd för någon månad sedan, och jag har lite uppdaterade mail från de svenska myndigheterna för den som kan tänkas vara intresserad. FP |
|
| Absolut, jag är intresserad av dessa mail. Länka gärna till tråden du hänvisar till. | |
|
Tråden är här. Viss varning för pajkastning... Länk maila fp01@telia.com så kan jag skicka lite info FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.