|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, den tycks inte följa motorvarvet. T ex vid 1000rpm så visar mätaren ca 43-44km/h vid 2000rpm ca 80km/h och vid 3000rpm ca 112km/h Tyvärr har jag inte haft möjlighet att jämföra med gps eller liknande, men all matte pekar ju mot att något är skumt. Visare mätaren 43-44km/h vid 1000rpm så borde den väl visa 86-88 vid 2000 och 129-132km/h vid 3000rpm? Kan det vara att tavlan bytts någon gång under bilens livstid och att man inte har kalibrerat visaren för det? Någon annan som har drabbats av detta? | |
|
Det är ju ingen liten diff direkt, har du stora färddatorn? Då kan du se i OBC hur fort de går och sen jämföra med hastighetsmätaren. |
|
|
Tyvärr, har bara lilla (om än planer på att sätta in stora, men det är inte aktuellt just nu :P). Vad som dessutom gör det hela ännu skummare är att jag har mindre hjul än orginal (205/55-16 sitter på, 225/55-16 är orginal). Men vilka modeller är utrustade med mätaren som går till 240 och vilka har den som går till 260? Jag har den som går till 260 iaf, men kan det vara så att chippet är det för den som går till 240? Mätarfaktorn är 4537 när jag gör självtestet med check-control. |
|
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Låter vid första anblicken att någon skalfaktor är fel i instrumenthuset. Antingen är det hastighetsmätaren eller så är det varvräknaren. Första steget för att säkerställa vad du verkligen har är att kolla vilket chassinummer som dyker upp vid självtestet. Jag tror följande värden dyker upp vid ett självtest - Internal BMW number - Code plug number - Factor used by speedometer - Chassis number - Software version - Update index Så kolla vilket chassinummer som dyker upp vid självtestet. |
|
Chassienumret som visas i självtestet stämmer med bilens chassienummer så där är det inget fuffens iaf. Troligtvis är det fel skalfaktor som du säger, men hur löser man det? Men varvräknaren bör det väl inte vara något fel på då den visar 6500rpm när man når varvstoppet? |
|
Asch, hade hoppats på en enkel lösning. Och som du säger så verkar varvtalsmätaren var korrekt. Har svårt att tänka mig att man gått in och modifierat just faktorn för hastighetsmätaren - men man vet aldrig. Ett annat tänkbart alternativ är att växellådan eller slutväxeln har bytts ut mot någon som har en annan ratio. För har tex slutväxeln byts ut mot en som har en annan utväxling kommer skalningen av hastighetsmätaren vara fel. För om man ska ändra skalfaktorn måste man ändåså veta utväxlingsförhållanderna. Så det verkar som vi måste ta reda på om det är original slutväxel som sitter där eller inte. Det sitter en metallflik på slutväxeln med utväxlingen instansad men det är i princip alltid bortrostad. Nästa steg är lite jobbigare och innebär att man hissar upp bakvagnen (du har ju iX så jag tror vi måste hissa upp båda bakhjulen) och räkna antal varv ett bakhjul gör per kardanaxelvarv. Men nu när jag tänker på det, iX har väl en lite speciell lösning. Hur många olika slutväxlar fanns det egentligen till 525iX? Fanns det mer än en egentligen? För då är ju sannolikheten ganska liten att någon skruvat dit en slutväxel med annan utväxling... |
När jag tittar i ETK så används samma hastighetsmätare för 525iX som i min 535i (525i till 540i verkar använda samma haastighetsmätare). Stämmer också bra med vad jag sett hitintills på olika instrumenthus. Min går upp till 260 km/h så det verkar som du har rätt hastighetsmätare också. |
|
Då iX bara fanns med en motor och en växellåda så tror jag nog inte att det fanns mer än en utväxling på bakaxeln. Visserligen har det funnits två typer av diffar till iX, men båda har 3,38 i utväxling. Jag på ett australiensiskt forum om en kille som ändrade sin mätarfaktor med olika typer av motstånd, kan det kanske vara så pass enkelt att någon eller några komponenter i huset har åldrats och fungerar sämre? |
|
Satt och funderade på det också - något långsökt men fullt möjligt. Det är relativt vanligt att lödningar släpper samt kondingarna sväller upp. På mitt original 535i instrumenthus hade mer eller mindre varenda konding svällt upp vilket gjorde att hastighetsmätaren la av lite då och för att till slut fungera helt (och därefter la andra saker av). På ett annat instrumenthus orsakade kondingar/dpliga lödningar att det gong-gongen plingade hela tiden. Bästa skulle varit att en annan iX ägare gjorde självtestet och läste av skalningsfaktorn till hastighetsmätaren. |
| Med 3.38 i bakaxeln så stämmer nog varvtalet mot hastigheten i 110 ganska bra. | |
|
kolla under diverse och lathundar, där finns tabell för utväxling. kolla om det stämmer hyfsat där räkna med en felmarginal på 5-10km/h. när jag kollar med 3.38 i utväxling och 1.0 på femman stämmer dina värden rätt hyfsat (obs jag slog in 16 tummare vet inte vad du har för hjul) 1000 varv 36,4 km/h 2000 varv 72,7km/h 3000 varv 109 km/h |
|
|
Fick tag i uppgifter på utväxlingen på en -88 525 med m20, 5:an på den hade 0.81 i utväxling. Sitter det samma låda i min? För i så fall är vi tillbaka på ruta ett. Enligt lathunden: Däck 205/55-16 1000 varv 43,5 km/h 2000 varv 87,0 km/h 3000 varv 130,5 km/h |
|
Evinrude : Vilken växel hade du i när du gjorde testerna? |
|
5:an Men jag testade även med 4:an och problemet kvarstod, om än med andra siffror. |
|
| Det ska kvitta vilken bakaxel man har då alla har samma givare och mäter på diffen, inte innan. Det finns en faktor för hastighetsmätaren i stora färddatorn, men den går inte att ändra. Kanske man kan ändra den med mer avancerade instrument. | |
| Så gott som alla 24v med manuell har 1:1 på femman. De äldre med 0.8 på femman hade en bakaxelutväxling på ca 3.73. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.